۰ نفر
۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
سردترین نقطه کره زمین شناسایی شد

ایرنا نوشت: محققان مرکز ملی داده‌های برف و یخ (NSIDC) در دانشگاه بولدر کلورادو، سردترین نقطه کره زمین را شناسایی کردند.

این منطقه در فلات شرقی جنوبگان قرار دارد، از نزدیکی قطب جنوب آغازشده و مساحت آن تقریباً به اندازه استرالیا است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا به سه هزار و 500 متر می‌رسد. هوای این منطقه بسیار خشک، ساکن و رقیق است. این ویژگی‌ها منطقه موردنظر را به سردترین نقطه سطح زمین بدل کرده است.
در سال 1983 میلادی یک ایستگاه هواشناسی روسی دمای 89- درجه سانتی‌گراد را در این منطقه به ثبت رساند و در سال 2013 میلادی اطلاعات به‌دست‌آمده از ماهواره‌ها نشان داد دمای برخی از جبهه‌های هوای سرد در این منطقه به 93- درجه سانتی‌گراد می‌رسد.
در تحقیقات اخیر، محققان اطلاعات به‌دست‌آمده از ماهواره‌های Terra و Aqua متعلق به ناسا و ماهواره‌های تحقیقاتی اداره ملی اقیانوسی و جوی را از سال 2004 تا 2016 میلادی مورد تجزیه‌وتحلیل قراردادند.
در این بررسی‌ها مشخص شد دمای سطح فلات شرقی جنوبگان در فصل زمستان به‌طور منظم به حدود 90- درجه سانتی‌گراد می‌رسد و حدود 100 منطقه از این فلات که بافاصله صدها کیلومتر از یکدیگر قرار دارند، دمای 98- درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کند. به گفته محققان، تمام این مناطق سرد در سطوح کم‌عمق میان صفحات یخی قرار دارند که هوای سردتر و چگال تر مدت‌ها درون آن‌ها باقی می‌ماند.
محققان قصد دارند برای گردآوری اطلاعات دقیق‌تر به برخی از این مناطق سفر کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Geophysical Review Letters منتشرشده است.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =