«جریان شمالی۲» باعث اختلاف بین اروپا و واشنگتن شد

خط لوله گاز "جریان شمالی 2" قبل از ساخته شدن باعث بروز اختلاف جدی بین متحدان اروپایی در این پروژه و وزارت امور خارجه آمریکا شده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه ماسکوفسکی  آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بطور پیگیر از ساخت مسیر صادراتی جدید از روسيه به اتحادیه اروپا حمایت می‌کند ولی آمریکایی‌های امیدوار به تحویل گاز خود به اروپا می‌گویند این پروژه ماهیت سیاسی دارد.

کورت وُلکر (Kurt Volker) نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در مورد امور اوکراین اعلام نمود خط لوله گاز "جریان شمالی 2" ماهیت مطلقاً سیاسی داشته و برای کشورهای اروپایی صرفه اقتصادی ندارد. سخنان ولکر را مي‌شود پاسخ واشنگتن به اظهارات آنگلا مرکل نامید که اخیراً از ساخت خط لوله گاز جدید روسيه حمایت کرد.

صدراعظم آلمان برخلاف ولکر به این اشاره کرد که پروژه از نقطه نظر اقتصادی باصرفه است. مرکل تأکید نمود این پروژه برای متنوع ساختن منابع انرژی اروپا خطری در بر ندارد.

سرگئی سووروف (Sergei Suverov) رئیس دپارتمان تحلیلی شرکت مدیریتی "ب کا - سبرژنیه" (BK Sberezheniya) می‌گوید هر کدام از طرفین در این رابطه طبق منطق مشخص اقدام می‌کنند. شرکت‌های آلمانی بزرگترین خریداران گاز روسيه هستند. آنها در ساخت خط لوله گاز سرمایه گذاری می‌کنند. آنها قول سرمایه گذاری 4,5 میلیارد یورو در این پروژه را داده و قبلاً گفته‌اند مواد اولیه دریافت شده از این طریق را خریداری می‌کنند.

آمریکایی‌ها بنوبه خود درک می‌کنند که اتحادیه اروپا یکی از بزرگترین مناطق جهان است که اساساً به دریافت مواد انرژی‌زا از خارج بستگی دارد و به همین دلیل سعی می‌کنند روسيه را از جای اول در رساندن مواد اولیه به اروپا بیرون برانند.

سووروف همچنین به این اشاره می‌کند که قیمت گاز به قیمت نفت بستگی دارد اما امروز قیمت جهانی نفت دارد بالا می‌رود. لذا مرکل با حمایت از پروژه می‌تواند به گازپروم بفهماند که در آینده قیمت گاز برای آلمان باید ارزانتر از همه باشد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =