باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: یک رسانه‌ آلمانی به نقل از منابعی در اداره تحقیقات فدرال آمریکا نوشت ولیعهد عربستان دستور قتل وحشیانه و رعب‌آور جمال خاشقجی را صادر کرده است.

مجله آلمانی «اشپیگل» روز شنبه به نقل از منابعی در اداره تحقیقات فدرال آمریکا «اف‌بی‌آی» نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، خواسته بود قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد وی، وحشیانه و رعب‌آور باشد.

«علی سوفان» مأمور سابق «اف‌بی‌آی» درباره هدف محمد بن سلمان از قتل وحشیانه خاشقجی به «اشپیگل» گفته است: ولیعهد عربستان می‌خواسته این پیام را به مخالفان خود ارسال کند که هر کجا باشید، در چنگ من خواهید بود. او بر وحشیانه‌بودن قتل اصرار داشت، چون این نحوه کشتن پیام را به‌خوبی منتقل می‌کرد.

اشپیگل: بن سلمان خواسته بود قتل خاشقجی وحشیانه و رعب‌آور باشد

وی همچنین در خصوص پیامدها و عواقب سیاسی قتل خاشخجی با اشاره به اینکه محمد بن سلمان برای ارائه تصویری «مصلح» و اصلاح‌طلب از خود تاکنون میلیون‌ها دلار خرج کرده است، افزود اگر ثابت شود ولیعهد عربستان عامل اصلی قتل خاشقجی بوده ضررهای این اقدام او «بزرگ» خواهد بود و بن سلمان اعتماد کشورهای جهان به خود را از دست خواهد داد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد محمد بن سلمان، سه‌شنبه 10 مهر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و برخی گزارش‌ها حاکی از پیدا شدن جسد مثله‌ شده وی در یکی از خیابان‌های استانبول است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای، مقامات امنیتی این کشور حتی اعلام کردند فیلم و نوار صوتی شکنجه و قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان از سوی عوامل امنیتی سعودی را در اختیار دارند. اما، مقامات ارشد عربستان و به‌خصوص محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، مدعی بودند خاشقجی پس از انجام کارهای اداری خود کنسولگری عربستان را ترک کرده است.

شیوه هولناک کشته‌شدن خاشقجی موجب بهت و حیرت جهانیان شد و سازمانهای بین‌المللی و کشورهای جهان به‌سرعت خواستار تحقیقات شفاف درباره سرنوشت مبهم این روزنامه‌نگار سعودی شدند. همزمان با عملیات تجسس در کنسولگری عربستان، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از منابعی آگاه گزارش داد حکومت عربستان در حال تهیه گزارشی است که ضمن پذیرش قتل جمال خاشقجی اعلام می‌کند این جنایت از سوی «عوامل خودسر» و در حین بازجویی از وی صورت گرفته و هیچ دستوری از مقامات بالاتر وجود نداشته است.

بنا به اطلاعاتی که تاکنون رسانه‌های ترکیه منتشر کرده‌اند محمد بن سلمان و افراد نزدیک به او نقشی جدی در ترور خاشقجی دارند؛ به همین علت حساسیتهای بین‌المللی نسبت به پادشاهی او در عربستان افزایش یافته است.

اما عربستان سعودی سرانجام پس از 18 روز در ساعات اولیه صبح امروز (شنبه) از کشته شدن جمال خاشقجی بر اثر مشاجره و درگیری در کنسولگری این کشور در استانبول خبر داد.

اعتراف دیرهنگام عربستان و روایت عجیب این کشور با واکنش‌های جهانی همراه شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تقریبا تنها کسی بود که روایت جعلی عربستان از این حادثه را «باورپذیر» توصیف کرد و همه بر این باورند که شیوه قتل جمال خاشقجی نشان می‌دهد که این جنایت فجیع کاملا سازماندهی‌شده و با دستور مقامات عالی‌رتبه عربستان صورت گرفته است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    4 0
    سلام ،اختمالا ین سلمان قبل از قتل خاشقجی با ترامپ مشورت کرده وبه اوباج داده تا از او در صورت رسوا شدن حمایت کند.ترامپ یک تاجر است وفقط به دلار فکر می کند وبرای دستیابی به دلار هرکاری می کند.ترکیه هم که بدنبال تحقیقات قتل خاشقجی است بیشترقصدش بالا بردن نرخ معامله با عربستان است همچنین می خواهد این شمشیر سامورایی را بربالای گردن بن سلمان وآل سعودنگهدارد تا بتواند از این اهرم برای کاربردهای سیاسی بهره برداری کندچراکه اردوغان خودش از این کارها زیاد انجام داده است نمونه اش مرگ مشکوک خبرنگار زن پرس تی وی در تصادف رانندگی بود .
  • فاطمه A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    5 0
    این هاازنسل شمر ویزیدند
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    8 0
    دیگه قضیه خودسری قدیمی شده. ما ایرانی ها کف دیگ اون رو هم سابیدیم.