خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر این که آنکارا تحریمهای آمریکا بر ضد ایران را رعایت نخواهد کرد، تهدید کرد اگر آمریکاییها مثل گاوچرانها با ترکیه رفتار کنند، آنکارا نیز پاسخی متقابل به آنها خواهد داد.

وزیر امور خارجه ترکیه که به لیتوانی سفر کرده است این مطلب را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لیناس آتاناس لینکویسیوس همتای لیتوانیایی خود در ویلنیوس بیان کرد.

چاووش اوغلو با اشاره به تحریمهایی که آمریکا پس از خروج از توافق نامه هسته ای ایران بر ضد این کشور به اجرا گذاشته است، خاطر نشان کرد ترکیه این تحریمها را رعایت نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود ترکیه یک منطقه یا ایالت آمریکا نیست بنابراین مجبور نیست. وی تصریح کرد ترکیه مجبور نیست تصمیم نادرستی را که یک کشور بر ضد یک کشور دیگر اتخاذ کرده است، تایید کند.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه گفت: آمریکا باید از زبان تهدید دست بردارد.

چاووش اغلو با اشاره به مسایل روز ترکیه و بحران در روابط این کشور با آمریکا، بر اهمیت ادامه گفتگو بین دو کشور تاکید کرد و گفت: به عنوان وزیر امور خارجه ترکیه طرفدار ادامه دیپلماسی بوده و در این راه تلاش زیادی کرده است.

چاووش اوغلو با اشاره به اهمیت سفر هیات پارلمانی آمریکا به ترکیه گفت: در آمریکا گروه های مختلفی وجود دارند که باعث هرج و مرج می شوند ولی برخی از اعضاء کنگره آمریکا بر اهمیت ترکیه واقف هستند.

وی با تاکید بر لزوم کنار گذاشتن زبان تهدید و پرهیز از ارایه شروط غیرقابل قبول برای عادی سازی روابط، به احتیاج ترکیه به سامانه دفاع موشکی اشاره کرد و گفت: به این سامانه احتیاج داریم، آیا آمریکا فروش سامانه پاتریوت به ترکیه را تضمین می کند؟ در خصوص جنگنده های اف-35 هم هر روز شاهد تهدیدها و شروط جدیدی هستیم.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: همه کشورها موشک دارند و ترکیه باید بتواند از حریم هوایی خود دفاع کند و سامانه اس-400 برای کشور من یک احتیاج است.ترکیه نیاز فوری به تامین سامانه پدافند هوائی و موشکی دارد. ترکیه ابتدا سعی کرد که سامانه پدافند هوائی را از متحدان ناتو و بخصوص آمریکا خریداری کند. اما کشورهای غربی از فروش آن خودداری کردند.

ترکیه شریک سرمایه گذار برای تولید هواپیمای جنگی اف 35 است. برخی از قطعات هواپیمای جنگی اف 35 در ترکیه تولید می شود. امریکا مدعی است که ترکیه را از این طرح مشترک اخراج می کند. این برداشتی اشتباه است و یادآور فیلمهای کاوبوی است و مقابله خواهد شد.

ترکیه معتقد است واشنگتن و آنکارا به عنوان دو شریک مساوی می توانند با انجام مذاکرات مسائل را حل کنند. اعمال فشار یک جانبه وسیاست تحمیلی حلال مشکلات نیست. ترکیه کشوری مستقل است و یک ایالت آمریکا نیست. روابط ترکیه با روسیه، جایگزین روابط ترکیه با اتحادیه اروپا ویا آمریکا نیست بلکه متکی بر حفظ توازن قواست.

چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه افزود: ترکیه عضو ناتو در روابط خود با روسیه هیچکدام از اصول و تصمیمات پیمان ناتو را نقض نکرده است. امروز تعداد زیادی از اعضای ناتو قضیه اوکراین و شبه جزیره کریمه را فراموش کرده اند. اما ترکیه فراموش نکرده است. ترکیه الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را برسمیت نشناخته است.

ترکیه درباره بحران سوریه با روسیه همکاری می کند. نشستهای سوچی و آستانه سازنده بود. تحریمهای آمریکا علیه روسیه یک جانبه است و به تایید سازمان ملل متحد نرسیده است . حکومت آمریکا (ترامپ)در هلسینکی درباره روسیه اظهار نظرهائی می کند. اما بعد از آنکه با اعتراضات و فشارهای مردم آمریکا و دولت روبرو می شود، نظر و سخنان خود را تغییر می دهد. آیا ترکیه قرار هست هر روز بسته به احساسات و گرایش های متغییر آمریکا تغییر موضع دهد؟ آیا قبل از تصمیم گیری با ما مشورت کردند؟آیا ما به عنوان کشور حاکم بر سرنوشت خود مجبور به شرکت در تحریمهای یک جانبه آمریکا هستیم؟ ترکیه در تحریمهای یک جانبه آمریکا علیه ایران شرکت نکرد. زیرا آنرا مناسب و عادلانه نمی داند. ترکیه یکی از ایالات آمریکا نیست و کشوری مستقل است. لزومی به شرکت در تحریم ناعادلانه یک کشور علیه کشور دیگراحساس نمی شود. البته اصولا ما مخالف اعمال سیاست تحریمی هستیم.

2349311

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =