روزنامه شهروند با اشاره به حضور شهروندان در ورزشگاه آزادی برای تماشای فیلم بازی تیم ملی ایران در جام جهانی نوشت: گمان نکنیم که همه دنبال انجام خلاف عرف و اخلاق هستند. مردم دنبال شادی‌های جمعی هستند، به‌ویژه شادی‌هایی که روحیه ملی و هویت جمعی آنان را تقویت می‌کند.

سیاست‌هایی که ایجادکننده مانع در انتخاب آزاد مردم باشند، موجب شکل‌گیری نفرت نزد مردم می‌شوند. با تغییرات و مطالبات فرهنگی اخیر می‌توان دوگونه برخورد کرد.

از یک سو می‌توانیم آنها را به رسمیت نشناسیم و در برابرش مقاومت کنیم و مثل برنامه چهارشنبه شب دیدار ایران و اسپانیا عمل کنیم که این کار جواب نمی‌دهد. تجربه ٤٠‌سال گذشته نشان داده که این مقاومت‌ها جایی شکسته می‌شود و تنها نتیجه‌اش از دست رفتن فرصت برای انتخاب بهترین رفتارها است، رفتارهایی که کمترین عوارض را داشته باشد.


راه دوم احترام گذاشتن به خواست‌های مردم و اعتماد کردن به آنان است. هر کسی که بخواهد رفتارهای ناهنجار و خلاف قاعده انجام دهد، معمولاً فرصت پیدا می‌کند و به دور از چشم‌های نظارتی می‌تواند خلاف کند و نیازی ندارد که به ورزشگاه برود. درحالی  که با حضور در فضای عمومی، نوعی از کنترل اجتماعی و رسمی را پذیرا می‌شوند.

نباید اجازه داد که مردم از آن چه فکر می‌کنند درست است و یا دوست دارند محروم شوند. در این صورت دیگران را نیز به آن کار ترغیب کرده‌ایم. اجازه دهیم مردم رفتارهای عادی خود را نشان دهند و از طریق تجربه به اصلاح آنها اقدام کنند. مقاومت در برابر تغییرات و روندهایی که مشهود است، جز خسته‌تر شدن و درنهایت وا دادن نتیجه دیگری ندارد.

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    4 0
    والا. قضیه بعضی ها تو این کشور شده کافر همه را به کیش خود پندارد. یک جوری بگیر و ببندمون می کنن که به خودم مشکوک شده ام اما هرچی فکر می کنم کدام کارم ضد اخلاق و عرف است پیدا هم نمی کنم.
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    2 0
    شرمساریم از این رفتارهای به اصطلاح مسولین کشور که باعث فتنه بیشتر میشن
  • امیر تبریز اوغلی A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    0 1
    جوگیرتز از مردم ایران اصلا ملتی وجود نداره
  • ارش AE ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    0 0
    برادر محترم شما فكر كنم يكبار هم پا تو استاديوم نزاشتي تا حالا. متاسفانه بهتون بگم در استاديوم ها به راحتي مي شه خلاف كرد . خيلي راحت تر از تون چيزي كه مي شه تصور كرد. فقط كافيه يكبار با بنده به اسنتاديوم بياييد تا بهتون نشون بدم. لطفا راجع به مسائل احساسي و غير منطقي قضاوت نكنيد.
  • محمد IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    0 0
    تا حالا ۱۰۰ بار جیب زدن تو همون ورزشگاه .جوونا نه نوجوونا سیگار که میکشن