تسنیم به نقل از مشاور وزیر راه با اعلام شتابان شدن سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم، گزارش داد :‌تشخیص بازار این است که نرخ ارز امکان افزایش دارد و روی آن حساب می‌کند، در این صورت دولت باید کمک کند تا ارز به وسیله‌ای برای پس‌انداز تبدیل نشود.

حسین عبده‌تبریزی در جمع خبرنگاران گفت: در رابطه با نرخ ارز بازار تشخیص این است که نرخ ارز امکان افزایش دارد و روی آن حساب می‌کند، اگر تشخیص دولت این باشد که بازار چنین گرایشاتی دارد باید کمک کند ارز به وسیله‌ای برای پس‌انداز تبدیل نشود. یعنی دولت باید حباب منفی بازار ارز را خالی کند تا وسیله‌ای جهت پس انداز نشود.

وی با بیان این که درباره نرخ ارز پیش‌بینی انجام نداده‌ام، افزود: تشخیص بازار این است که از تمام چیزهایی که وجود دارد ارز زیر قیمت است، برای همین هم در بورس فقط تمام سهام تحت تاثیر ارز بیشترین رشد را داشته‌اند، مانند پتروشیمی‌ها، خودروسازی، فلزات و... . حتی در بورس نیز تعدیل قیمت‌ها از قیمت ارز هم فراتر رفته است.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص که برنامه‌های دولت برای بخش مسکن با اتکا به توسعه‌ای شدن بانک مسکن، گفت:‌ تشخیص بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی درست است؛ اگر قدرت خرید ایجاد شود مردم می‌توانند مسکن خریداری کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌ مسکن، به ویژه مساکن ارزان‌قیمت جای رشد قابل ملاحظه‌ای دارد همین الان تقاضا برای این مسکن‌ها به طور مداوم در حال افزایش است. در حال حاضر سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم به صورت هفتگی سه برابر سال گذشته است.

عبده‌تبریزی اظهار کرد: این مسئله باعث شده که بانک مسکن نگران کسری منابع خودش شود چون با شتاب زیادی سپرده‌گذاری می‌شود به این امید که متقاضیان بتوانند تسهیلات را دریافت کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر این‌که نگرانی بانک مسکن باید چگونه برطرف شود، گفت: بانک مسکن برای این کار یک راه دارد؛ کافی است بانک مرکزی بپذیرد که مطالبات ناشی از وصول تسهیلات مسکن مهر را در زمان طولانی‌تر دریافت کند. بانک مسکن نمی‌خواهد در این وضعیت دولت هیچ کمکی کند یا این‌که بخواهد از منابع بانک مرکزی استفاده کند بلکه درخواست این است که خط اعتباری برگشت پول مسکن مهر طولانی تر شود تا بتواند به تقاضاها پاسخگو باشد.

وی با اشاره به این‌که بانک مسکن در بین بانک‌های کشور سالم‌ترین بانک است، افزود: این بانک مشکلی برای وصول وام‌های پرداخت شده به مردم را ندارد و این بانک با بانک‌های دیگر که تسهیلات آنها برنمی‌گردد و پول‌های کلان وام داده‌اند.

وی با بیان این‌که بانک مسکن در شرایطی خوبی قرار دارد که دولت به آن کمک کند، اظهار کرد:‌ بخشی از این حمایت می‌تواند از مسیر افزایش سرمایه‌ انجام شود، در این راستا وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که بخشی از این افزایش سرمایه را حاضر است از سرمایه این وزارتخانه تامین کند.

عبده‌تبریزی ادامه داد:‌ این کار منوط به این است که بانک مسکن مسئولیت توسعه‌ای را بر عهده بگیرد، حتی وزارت راه و شهرسازی این آمادگی را دارد که از املاک و زمین‌هایش این کار را انجام دهد.

وی با بیان این‌که 120 میلیارد دلار سرمایه حبس شده از وجود خانه‌های خالی در بازار مسکن داریم در پاسخ به پرسش تسنیم در رابطه با پیش‌بینی مسکن، اظهار کرد: تقاضا برای مسکن گران‌قیمت همچنان محدود خواهد بود، ضمن این‌که مساکن خالی از سکنه به سرعت نمی‌توانند تبدیل به فروش شوند.

وی در عین حال با اشاره به این‌که بازار واحدهای ارزان‌قیمت رشد می‌کند، گفت:‌ وام‌های بانک مسکن به این قضیه کمک کرده است.

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام BE ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
    11 0
    کسانی که جهت دریافت وام از صندوق پس انداز یکم اقدام می کنند توان پرداخت قسط سنگینش را ندارند. بانک های مسکن خالی از مشتری است و تعداد پرسنل بانک از مراجعین بیشتر است. یک نگاه از بیرون به داخل بانک بیاندازید و ببینید.
    • نادی A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
      10 0
      هیچ کدام ظرفیت گران شدن ندارند چون کسی پول نداره بخره بنابراین باید سوال کنید کدام موارد زودتر ارزان میشوند چون اگر اوضاع اینجوری پیش بره اصلا سرمایه گزاری و خرید خونه اشتباه محضه و توجیه اقتصادی نره
  • بی نام BE ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
    9 0
    مشاور وزیر تلویحی از افزایش قیمت مسکن های کوچک حمایت میکند. جیب کسی که در صندوق پس انداز اولی ثبت نام میکند کوچکتر از نظر طمعکاران است.
  • بی نام BE ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
    10 0
    مشاور وزیر در آرزوی افزایش قیمت مسکن و رونق وامهای گران بانک مسکن است. دیگر چه انتظاری داشته باشیم.
  • بی نام RO ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
    8 0
    اینقدر افزایش راه نیندازین ویزومجلس چرااون طرح که سال92گفته بود پیاه نمیکنه دررشت یک خونه میره100متری 150میلیون ولی یک دیگه120کتری رامیگیره250میلون برای مستاجرحتماهمون طرحی که رادیو سال92گفته بود چرااجرانمیکنید چرابس مردم تلویزیون ورادیو گوش دادن فامیل من تهرانه ونمیخواد ریسک کنه خونه بخره
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
    9 0
    با اوضاع زلزله خیزی در تهران، هیچ کدوم از واحدها ظرفیت گران شدن ندارن و فقط ارزان تر خواهند شد
  • نجفی A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
    1 11
    بله حتی تا دوبرابر هم گرانتر خواهد شد. امروز بهتر از فردا هست بخرید تا ضرر نکنید.
    • حیدری A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
      10 0
      قیمت خونه کاهش پیدا میکنه مطمئنم
  • بی نام RO ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    0 0
    متری دو میلیون گرون شده نسبت به پارسال همین موقع افتخار هم مبکنید.