حسین ملاعبدالهی سفیر ایران در بلگراد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرآنلاین به بررسی سفر ظریف به بلگراد پرداخت.

محمد اکبری، بلگراد: سفر وزیر امور خارجه کشورمان به بالکان از بلگراد شروع شد. این سفر اهمیت بسزایی از لحاظ سیاسی و اقتصادی برخوردار است و وزیر خارجه کشورمان همراه با هیات همراه خود سعی دارد روابط درخشان سابق در دوره یوگسلاوی را احیا کند. دیدارهای ظریف با مقامات صربستان و تاکید بر افزایش حجم مبادلات و حل مشکلات بانکی بین دو کشور بر این موضوع صحه می گذارد. همچنین گام مهمی در این مسیر با ایجاد پرواز مستقیم بین تهران بلگراد برداشته است.

گفتگوی اختصاصی خبرآنلاین با حسین ملاعبدالهی سفیر ایران در بلگراد را در ادامه بخوانید. ایشان به بررسی اهداف این سفر و همچنین محورهای مهم مذاکرات ظریف اشاره کرد.

در رابطه با سفر وزیر امور خارجه به بلگراد صحبت کنید. ایران و صربستان در حال حاضر چه فضایی را دنبال میکنند و چه برنامه‌هایی برای آینده وجود دارد؟
مناسبات جمهوری اسلامی ایران با جمهوری صربستان در شرایط کنونی، مناسباتی دوستانه، روان و رو به جلو است. روابط ایران و صربستان فاقد هرگونه مانع و یا چالش است، به همین جهت همواره فضای آرامی بر روابط حاکم است و فضای دوستانه و صمیمانه و رو به توسعه ای را شاهد هستیم. شرایط گذشته روابط هم به همین شکل بوده، شرایط کنونی، شرایط به مراتب مناسب‌تر از گذشته است، به جهت این‌که رویکرد کلان سیاست خارجی دو کشور بسیار نزدیک و در بسیاری از موضوعات منطبق با هم است.

مردم صربستان، دولتمردان صربستان، علاقه بسیار ویژه‌ای به جمهوری اسلامی ایران دارند. مردم و مقامات این کشور احترام فوق‌العاده زیادی برای ایران و ایرانیان قائل هستند و این ریشه و بنیان اصلی مناسبات دوستانه‌ای است که بین دو کشور حاکم شده است. ما در حال حاضر تحولات بسیار عمده‌ای را در روابط شاهد هستیم. همانطور که مستحضر هستید در سپتامبر گذشته موفق شدیم با توافقی که با دولت حاکم بر صربستان انجام دادیم، لغو روادید را برای ایرانیان دارای گذرنامه‌های عادی در این‌جا عملیاتی کنیم، متعاقب آن ما هم به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران دولتمان لغو روادید را برای اتباع صربستان انجام داد.

خوشبختانه بعد از لغو روادید شاهد فضای بسیار پرتحرک و  بانشاطی بین تهران و بلگراد هستیم. تعداد کثیری از ایرانیان با اهداف توریستی در طول پنج سال گذشته به صربستان سفر کردند، با این‌که صربستان به شکل سنتی مقصد توریستی برای ایرانیان نبوده، ولی بعد از لغو روادید، ما شاهد حضور گسترده ایرانیان هستیم. خوشبختانه مجموعه کسانی که از ایران به صربستان سفر کردند، بر اساس اهداف گردشگری، برداشت شان از سفر و برخورد مردم و رفتار مسئولان این کشور بسیار برداشت مثبتی بوده و همین مسئله مشوقی بود تا پس از بازگشت به ایران، به دوستان، همکاران و دیگر ایرانیان اطلاع دهند و این سیر صعودی ایرانیان در صربستان را نتیجه انعکاس مثبت برداشت‌هایی که در این‌جا شکل می‌گیرد، می دانیم.

آماری از این سفرها وجود دارد؟
ما در طول پنج ماه گذشته بیش از 6600 نفر ایرانی را رکورد داریم که به صربستان سفر کردند، برای اهداف توریستی و برای تعطیلات عید نوروز و تعطیلات تابستان نیز انتظار حضور گسترده‌تری داریم. اقدام مهم دوم که بعد از لغو روادید پیگیری کردیم و در مرحله اجرایی‌شدن است، تاسیس پرواز مستقیم بین پایتخت‌های دو کشور بعد از 28 سال وقفه است. به زودی ایران ایر پروازهای خود را هفته‌ای دو روز، روزهای دوشنبه و پنجشنبه به بلگراد شروع خواهد کرد و این مشوق مهم و عامل تاثیرگذاری است برای این‌که ایرانی‌ها راحت‌تر سفر کنند؛ هم برای اهداف توریستی و هم برای اهداف بازرگانی و تجاری.

چه گام‌های دیگری در این مسیر با سفر وزیر خارجه کشورمان برداشته خواهد شد؟
گام بعدی که در حال برداشته‌شدن است و امیدواریم به زودی با دولت صربستان به توافق برسیم، مسئله تعاملات بانکی مثبتی است که لازم است بین دو کشور رونق بگیرد. امیدواریم به زودی این توافق هم انجام بپذیرد. سفر آقای دکتر ظریف در روابط دوجانبه دو کشور یک نقطه عطف است. مدت‌های طولانی‌ای بود که وزیر خارجه محترم جمهوری اسلامی ایران به صربستان سفر نکرده بودند. این سفر در پاسخ به دعوت آقای داچیچ، همتای صرب ایشان انجام شد. در بدو ورود از سوی مقامات وزارت خارجه در فرودگاه استقبال شدند و به محض ورود مذاکرات دوستانه و همچنین مذاکرات کاری جدی‌ای را با همتای صرب خودشان آقای داچیچ انجام دادند و بعد از آن، دیدار با رئیس جمهور را داشتیم؛ آقای ووچیچ. مذاکرات بسیار سازنده، در فضای دوستانه و بسیار صمیمی بود، تصمیمات بسیار خوبی برای مبادله هیئت‌های عالیرتبه بین دو کشور اتخاذ شد، به زودی ما شاهد سفر چهار وزیر از صربستان به تهران خواهیم بود. وزیر محترم کار و رفاه اجتماعی، وزیر محترم معادن و صنعت، وزیر انرژی و همچنین وزیر فرهنگ صربستان به ایران خواهند آمد. متعاقبا ما سفرهای مهمی را از تهران داریم، مهمترین آن‌ها در سال جاری سفر آقای دکتر لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس به صربستان خواهد بود و از این طرف هم عالی‌ترین سطح، سفر خود آقای ووچیچ به‌عنوان رئیس جمهور صربستان به تهران را در پیش رو داریم و امیدواریم که با این مبادلات سطح بالایی که بین دو کشور شکل می‌گیرد، تحرک و تحول تازه‌ای در افزایش همکاری‌های سیاسی و همچنین افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور اتفاق بیفتد.

دلیل اینکه مبادلات دو کشور پایین است چیست؟ چه راهکاری پیش گرفته خواهد شد که این مبادلات بالا برود ؟
همانطور که در صحبت‌ها هم اشاره شد، حجم مبادلات ما با یوگسلاوی سابق و بلگراد پایتخت آن کشور در گذشته نزدیک به یک میلیارد دلار بود. حجم کنونی مناسبات تجاری ما رقمی نزدیک به 20 میلیون دلار است. البته این به شکل مستقیم است، به صورت غیرمستقیم هم ما حجمی از مبادلات را داریم که تقریبا دو برابر این مقداری است که گفته شد که بیشتر به صورت به‌صورت ری‌اکسپرت از کشورهای اروپایی به این‌جا انجام می‌شود، ولی کالاهای ایرانی است. امیدواریم که با این سه اقدام مثبتی که مورد اشاره قرار گرفت و دو مورد آن عملیاتی شده است و یک مورد هم در حال عملیاتی‌شدن است، شاهد گسترش مبادلات تجاری باشیم.

پیشنهادی هم مبنی بر امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور داریم که در صورت توافق بر این موضوع، قطعا حجم مبادلات ما به صورت قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. برای این منظور ما فرصت خوبی را در پیش رو خواهیم داشت. به زودی پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و صربستان برگزار خواهد شد. جزو موضوعات مهمی که مورد بحث قرار خواهد گرفت در این اجلاس، موضوع امضای توافقنامه تجارت آزاد است. مجموعه این اقدامات نوید تحولات مثبتی را برای دو کشور دارد.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 758626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    6 2
    پس تکلیف اون فضاسازیهای مسموم علیه صربها و دولت صربستان در جنگ بوسنی چی میشه؟ اون حجم از ساخت فیلم و مستند در مورد جنایات صربها که ‌در دهه ۷۰ به خوردمون دادین.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      1 1
      فضاسازی مسموم ؟ نکنه اون موقع شما به دنیا نیومده بودید که این حرف را می زنید مسئول اون جنایات الان داره محاکمه می شه دلیل از این محکمتر برای حقیقت جنایات صربها وانگهی کسی نگفته که دولت فعلی همان دولت جنایتکار است موضوع هم برای 100 سال پیش نیست که تو کوچه پس کو چه های تاریخ یا فراموش شده باشد و یا تحریف شده باشد مال همین بیست سال پیش است یک کمی درایت و تفکر هم خوب چیزیه
  • بهمن A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    4 0
    آفرین و درود فراوان بر سفیر محترم ایران در صربستان .ای کاش سفرای ایران در کشورهای همسایه هم از ایشان یاد بگیرند و بحث ویزا با کشورهای همسایه از جمله عراق . جمهوری آذربایجان . ترکمنستان و تاجیکستان و غیره نیز منتفی شود و سفر به کشورهای همسایه راحت و آسان شود و آنها نیز براحتی وارد ایران شوند و کلا روابط توریستی با کشورهای همسایه تسهیل شود. براستی که درآمد توریسم از هر نوع صادراتی از جمله نفت و ذخایر معدنی بیشتر و آسان تر است.