ایرنا نوشت: رئیس انجمن متخصصان داخلی کشور گفت: رفلاکس معده شایع ترین بیماری گوارشی به شمار می آید بطوریکه از هر 10 بیمار مراجعه کننده به پزشک، سه نفر دچار رفلاکس معده است.

گزارش ها نشان می دهد که بیش از یک سوم جمعیت جهان دچار مشکلات هاضمه مانند رفلاکس معده هستند به عبارتی دیگر حدود 10 درصد از بزرگسالان در طول روز نشانه های رفلاکس معده را تجربه می کنند و در هفته، حدود ۳۰ درصد از آنان یک بار درگیر این بیماری می شوند.
رفلاکس معده در اصطلاح عامه همان ترش کردن معده است که به علت برگشت مواد غذایی از معده به مری، غدد گوارشی در معده اسید زیادی ترشح می‌کند و وقتی مقدار آنها از حد معمول بیشتر باشد، احساس سوزش سردل ایجاد می شود.

 ایرج خسرونیا گفت: رفلاکس معده از شایع ترین بیماری های گوارشی است که افراد به ویژه جوان ها به دلیل نوع استفاده از مواد غذایی آماده، افزودنی و تند، سوزشی در پشت جناق سینه آنان ایجاد می شود که برگشت مواد اسیدی از معده به مری علت آن است. او گفت: درصورت عدم درمان به موقع رفلاکس معده، بیماری های مزمن در اثر ضعف در سسیستم ایمنی ایجاد می شود و سلامت گوارش را به خطر می اندازد.
خسرونیا خاطرنشان کرد: همچنین خوب نجویدن غذا باعث دیرهضم شدن آن می شود که این موضوع هم از عوامل رفلاکس معده به شمار می آید.

پرخوری نکنید

خسرونیا، پرخوری را هم از دیگر عوامل بروز این بیماری بیان کرد که باعث ایجاد فشار در شکم و بروز نفخ می شود، خوردن تنها یک یا دو وعده غذایی در روز، چاقی و اضافه وزن، دیابت، نوشیدن مایعات فراوان به ویژه در شب، استرس، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی و کشیدن سیگار نیز ارتباط مستقیمی با رفلاکس معده دارد.
این متخصص داخلی، احساس سوزش شدید در معده که می تواند تنفس هنگام خواب را برهم زند و نیز درد در قفسه سینه را از علائم این بیماری دانست و گفت: افرادی که مبتلا به رفلاکس معده هستند باید سریع تر، بیماری خود را درمان کنند زیرا در صورت عدم درمان به موقع، بیماری های بدخیم بروز می کند.
خسرونیا گفت: بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به رفلاکس معده، افراد رژیم غذایی خود را بهبود دهند و تغییرات اساسی در سبک زندگی خود ایجاد کنند، این تغییرات شامل تغییر زمان خواب، مصرف مواد مغذی و کنترل استرس است.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =