دوشنبه 30 مهر 1397
پنجشنبه 22 شهریور 1397 - 13:40:00 چاپ

آزمایش آنتی‌بیوتیک با بزاق خرس

دانش > پزشکی - ایرنا نوشت: محققان دانشگاه راتگرز فناوری جدیدی را ابداع کردند که امکان ارزیابی سریع آنتی‌بیوتیک‌ها را با استفاده از باکتری‌های موجود در بزاق خرس قهوه‌ای فراهم می‌کند.

بسیاری از جانوران وحشی از میکروب‌های بدن خود برای محافظت در برابر میکروب‌های خطرناک موجود در محیط بهره می‌برند و این میکروب‌ها یک منبع ناشناخته آنتی‌بیوتیک هستند. این فناوری جدید امکان آزمایش گونه‌های میکروبی موجود در بدن جانوران وحشی را به‌صورت مستقل فراهم می‌کند و ابزار توانمندی برای کشف آنتی‌بیوتیک‌های تولیدشده توسط این گونه‌های میکروبی محسوب می‌شود.

این فناوری شامل انتقال باکتری از بزاق جانوران وحشی یا سایر گونه‌های زیستی به همراه آنتی‌بیوتیک‌ها به درون قطره‌ای روغن است تا مشخص شود که آیا آنتی‌بیوتیک قادر است مانع تکثیر باکتری‌های خطرناک ازجمله Staphylococcus aureus شود یا کارآیی لازم را ندارد.

محققان برای آزمایش این فناوری یک خرس قهوه‌ای را به دام انداختند و پس از اتمام آزمایش آن را در طبیعت رها کردند. در جریان کار از ماشین‌آلات پیچیده‌ای برای تولید و دسته‌بندی صدها هزار قطره روغن حاوی باکتری استفاده کردند و بالاخره توانستند یک قطره روغن فاقد باکتری Staphylococcus aureus را بیابند. باکتری مفیدی که توانسته بود در این قطره روغن، Staphylococcus aureus را نابود کند، نوعی آنتی‌بیوتیک شناخته‌شده موسوم به آمیکوماسین را تولید می‌کند.

جدا کردن گونه‌های باکتری با استفاده از قطرات روغن امکان بررسی واکنش آن‌ها را به محرک‌های مختلف از آنتی‌بیوتیک‌ها فراهم کرده و مانع تعامل آن‌ها با میکروبیوم‌های پیچیده می‌شود. این شیوه جدید امکان تجزیه‌وتحلیل نحوه واکنش و تغییرات میکروبیوم را در زمان استفاده از داروهای مختلف فراهم می‌کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشرشده است.