معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان مهارت آموزی و آموزش مردم جامعه را برای ارتقاء سطح آگاهی آنان در مقابله با حوادث احتمالی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، دولت و مردم می‌تواند راهگشای مشکلات و آسیب‌های اجتماعی باشد.

به گزارش خبرآنلاین گیلان؛ علی اصغر جمشیدنژاد صبح امروز در جلسه کارگروه تخصصی تشکل‌های مردم نهاد با موضوع مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی با اشاره به اینکه این نشست مکمل ستاد بحران استان برای استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی در مقاطع خاص است افزود: در برنامه‌های مدیریت بحران نواقصی مشاهده می‌شود که نیازمند تمرکز بیشتری برای رفع آنان است.

وی به وجود هجمه‌ای از عواطف انسانی برای امداد و کمک‌رسانی به مردم کرمانشاه پس از وقوع زلزله اشاره و خاطرنشان کرد: بدنه سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی توانایی جذب و هدایت حجم وسیع از کمک‌ها به صورت سازماندهی‌شده را نداشت و این نشان از ضعف در دستگاه‌ها نبود بلکه ارتقاء سطح اطلاع و دانش مردم و گسترش حس انسان‌دوستانه در آنان باعث بروز افزایش هیجانات احساسی برای کمک به هموطنان بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار وجود احساس مسئولیت در بین اقشار مختلف را یک دستاورد بزرگ ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این مسیر نیازمند وجود یک تشکل قوی برای ساماندهی و هدایت صحیح کمک‌ها هستیم که این ظرفیت در سازمان‌های مردم نهاد به خوبی وجود دارد.

جلسه کارگروه تخصصی تشکل‌های مردم نهاد با موضوع مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی

وی بر ضرورت حمایت از سازمان‌های مردم نهاد برای استفاده در مقاطع بحرانی تأکید و تصریح کرد: دستورالعمل‌ها و ساز و کارهای خوبی برای استفاده از این ظرفیت وجود دارد که تشکیل معاونت‌های اجتماعی در بسیاری از وزارتخانه‌ها و متناظر آن در استان‌ها نشانگر اهمیت این موضوع است.

جمشیدنژاد نقش تشکل‌های اجتماعی در کاهش آسیب‌ها در جامعه را بسیار موثر دانست و گفت: بی‌تردید در مواجهه با مشکلات، بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی دولت‌ها به تنهایی قادر به کاهش آنان نیستند و باید مثلثی از سازمان‌های مردم نهاد، دولت و مردم تشکیل تا با کمک یکدیگر گام‌های موثری برداشته شود.

وی بر لزوم استفاده از ساز و کارهای اجتماعی برای مداخله موثر در پیشگیری و رفع بحران‌ها تأکید و تصریح کرد: پس از ایجاد ساختارها در جهت پیشگیری، نیازمند یک حس‌گر قوی اجتماعی برای انعکاس بحران‌ها و مقابله با آن به صورت لحظه‌ای هستیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آغاز عملیات پاکسازی ۴۰ هکتار از تالاب چمخاله از گیاه سنبل آبی را یکی از اقدامات موثر صورت گرفته در هفته‌های اخیر عنوان کرد و گفت: این گیاه در چنین حجم وسیعی به طور قطع در یک روز شکل نگرفته و اگر از ابتدا ساز و کار مشخصی وجود داشت از همان ابتدا برطرف می‌شد.

وی بر ضرورت ایجاد یک فصل مشترک فعالیت‌ها میان دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در بحث پیشگیری، آموزش و پژوهش تأکید و خاطرنشان کرد: انتظار انجام یک فعالیت باید در قالب تفاهم نامه بین دستگاه‌ها و سمن‌ها شکل بگیرد تا از سرمایه‌های اصلی که در درون جامعه هستند استفاده بهینه شود.

جمشید نژاد مهارت آموزی و آموزش مردم جامعه را برای ارتقاء سطح آگاهی آنان برای مقابله با حوادث احتمالی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: تا زمانی‌ که سمن‌های موجود به پویایی کامل نرسند نمی‌توانیم انتظار آموزش مردم و جامعه هدف توسط آنان را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از امکانات موجود در سطح شهرستان‌ها می‌توان در مواقع بحرانی استفاده کرد گفت: تدوین برنامه همراه با شناسایی ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌ها یک امر ضروری است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خواستار نوشتن تجربیات و خدمات صورت گرفته از سوی سازمان‌های مردم نهاد خدمت‌رسان در زلزله کرمانشاه شد و افزود: بیان تجربیات علاوه بر شناسایی نواقص می تواند به اصلاح روش خدمت‌رسانی منجر و مبنایی برای آیندگان باشد.

وی با اشاره به اینکه در مدت زمان وقوع زلزله کرمانشاه تاکنون اطلاعات بسیاری از تجربیات موجود در زلزله‌های دیگر نقاط دنیا جمع‌آوری شده گفت: تدوین یک کتاب در این حوزه می‌تواند منبع خوبی برای مقابله با آسیب‌ها باشد.

جمشیدنژاد در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک هفته دفاع مقدس و سالروز دفاع از کیان ملت و مملکت گفت: دوران دفاع مقدس الگویی از استقامت مردم ایران اسلامی در برابر تجاوز و جنگ‌افروزی دشمنان است.

وی جانفشانی مردم و نیروهای مسلح در ۸ سال دفاع مقدس را برگ زرینی در تاریخ ایران اسلامی دانست و اظهار داشت: ارتقاء توانمندی نیروهای مسلح علاوه بر اینکه ضامن امنیت کشور است، آمادگی ما در برابر هر گونه تهاجم را نشان می دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همچنین آغاز سال تحصیلی را شروعی برای آموختن عنوان و خاطرنشان کرد: توانایی به واسطه دانایی شکل می‌گیرد و راهگشای خوبی در مقابله با مشکلات محسوب می‌شود.

جلسه کارگروه تخصصی تشکل‌های مردم نهاد با موضوع مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی

جلسه کارگروه تخصصی تشکل‌های مردم نهاد با موضوع مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی

جلسه کارگروه تخصصی تشکل‌های مردم نهاد با موضوع مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی

جلسه کارگروه تخصصی تشکل‌های مردم نهاد با موضوع مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی

جلسه کارگروه تخصصی تشکل‌های مردم نهاد با موضوع مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =