ایرنا نوشت:معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: طبق دستور العمل سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص حفاظت از گونه های در معرض انقراض، خرس قهوه ای، گوزن زرد و غاز پیشانی سفید زیستگاه های این استان تحت حفاظت زیست محیطی قرار می گیرند.

علی طاهر سارایی روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: بنا به بخشنامه و ابلاغیه سازمان حفاظت محیط زیست همه استان های کشور مکلف به حمایت از 30 گونه جانوری شاخص و مهم در معرض انقراض با تعداد جمعیتی محدود هستند که در استان ایلام نیز این سه گونه انتخاب شده است.
وی توضیح داد: گونه های انتخاب شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست از نوع گونه های اصلی با تعداد جمعیتی محدود هستند که با حمایت از این گونه های زیرشاخه ها و زیرگونه های زیادی از حیات وحش نیز به خودی خود مورد حمایت قرار می گیرند.
سارایی افزود: زیستگاه ها و منابع غذایی گونه های تحت حمایت در این طرح احیا می شوند و تهیه آمار و نقشه پراکنش ، نصب تابلوهای هشدار دهنده، بررسی عوامل تهدیدکننده زیستگاه و جمعیت گونه ها، آموزش به عشایر و جوامع محلی و راهکارهای اجرایی برای حفاظت مطلوب از گونه های در معرض خطر در دست اقدام است.
وی یادآور شد: برای بهبود شرایط زیستی و افزایش جمعیت گونه های در معرض انقراض این طرح چتر حمایتی در نظر گرفته شده که برای تامین اعتبار، این پروژه زیستی باید در شورای برنامه ریزی استان ایلام مطرح شود.
وی اظهار کرد: با همکاری دستگاه های مرتبطی چون جهاد کشاورزی، امور عشایری و منابع طبیعی بهره برداران به ویژه روستاییان و عشایر مکلف به جلوگیری از تخریب یا تصرف زیستگاه ها و رعایت حق آبه وحوش هستند.
به گفته سارایی، اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام علاوه بر این سه گونه معرفی شده از سوی سازمان از گونه های مهم و شاخصی چون پلنگ، هوبره، افعی دم عنکبوتی حمایت می کند.
به گزارش ایرنا، شماره تماس های رایگان 33332286 و 33331804 و سامانه 1540 متعلق به اداره کل حفاظت محیط زیست آماده دریافت هرگونه اطلاعات و اخبار مربوط به تخلف، تخریب محیط زیست و انتقاد یا پیشنهاد زیست محیطی است.
از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و 700 هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی جنگل، مرتع و بیابان تشکیل داده که بیش از 600 هزار هکتار آن گونه های مختلف جنگلی از جمله درختان کهنسال بلوط است.
بیش از هفت درصد مساحت کل استان را عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل داده است که از این مقدار 141 هزار و 800 هکتار را مناطق حفاظت شده، یک هزار و 475 هکتار آثار طبیعی ملی و 368 هزار و 200 هکتار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تشکیل داده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =