۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰

مراسم رونمایی از کتاب «ایرج نابغه آواز ایران» با حضور این خواننده در نمایشگاه کتاب برگزار شد و او سپس قطعه ای را برای حضار خواند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب «ایرج نابغه آواز ایران» با حضور حسین خواجه‌امیری، امیراحسان فدایی، امیراسماعیل آذر و امیراعلا عدیلی نویسنده‌ این کتاب رونمایی شد.

امیرعلا عدیلی در این نشست گفت: این کتاب تحت نظارت استاد ایرج (حسين خواجه اميري) نگاشته شده است و جزء به جزء مراحل نگارش کتاب با تاييد استاد ايرج بوده است. حتی این هنرمند، دست‌خطی را هم برای دست‌اندرکاران پروژه ارسال کرده که در صفحه‌ اول کتاب به چاپ رسیده است. 

عديلی درباره‌ انتشار کتاب آنلاين «ايرج نابغه آواز ايران» گفت: اين کتاب مروری به زندگی و آثار ايرج است که شامل سه فصل است. در فصل اول به بررسی زندگی و کار، توانمندی‌ها، خاطره‌های او و همکاری اش با استادان موسيقی، همچنين مقاله‌هایی از فعالان و بزرگان موسيقی ايران درباره‌ او پرداخته شده است.

او در ادامه گفت: فصل دوم اين کتاب شامل گفت وگوهایی با ايرج، دوستان و نزديکان او، مثل احسان خواجه‌اميری، اکبر گلپايگانی و علي جهاندار است و در فصل سوم تحليل آوازها و اجرای برنامه‌های راديويی ايرج و فهرست‌نگاری از تصنيف‌ها، آوازها و همکاران او آورده شده است.

در این آیین، اسماعیل آذر به تاریخ چند هزار ساله‌ موسیقی ایران اشاره کرد که وقتی تاریخ را صحیح‌تر بنگریم متوجه خواهیم شد که دارای ریشه‌هایی متفاوت با موسیقی غربی و دارای اصالت منحصر به فردی است.

آذر در ادامه‌ سخنان خود به مکتب‌های موسیقی ایرانی اشاره کرد که در دوران معاصر به اوج خود رسیده است. موسیقی ایرانی بعد از اسلام دارای چهار دوره بوده است که به نظر می‌رسد مهمترین آن در دوران معاصر مکتب اصفهان باشد که ایرج خواجه‌امیری استاد مسلم این مکتب محسوب می‌شود.

آذر گفت: معتقدم ایرج خواجه‌امیری استاد مسلم مکتب اصفهان است که خوانندگان موسیقی سنتی مثل استاد شجریان آرزو داشتند روزی مثل ایرج شوند. مکتب اصفهان دارای فراز و فرودهای ناگهانی است که هر کسی نمی‌تواند در این مکتب آواز بخواند چرا که این مکتب روی تلفظ شعر بسیار تاکید دارد و هر خواننده در این مکتب به شعرهایی که می‌خواند، اهمیت خاصی قائل است.

در پایان این آیین، آذر از ایرج خواجه‌امیری درخواست کرد برای حاضران در نشست، قطعه‌ای را اجرا کند و ایرج خواجه‌امیری، آوازی را که به گفته‌ خود از پدرش آموخته بود را خواند.

کتاب «ایرج نابغه آواز ایران» شامل زندگی‌نامه، مصاحبه‌ها، متن و جزئیات و لیست اسامی هنرمندان حاضر در قطعات مختلف و همچنین آثار آوازی نفیس استاد ایرج منتشر شده است.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 774655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =