بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی موارد پنچ گانه ای در خصوص ثبت سفارش با تخصیص ارز بانکی ابلاغ کرد. بر اساس یکی از مفاد این بخشنامه مسئولیت خرید ارز، به غیر از مواردی که بانک عامل تعهد پرداخت ارز به ذینفع (فروشنده) را دارد، بر عهده واردکننده( مشتری) خواهد بود و واردکننده می‌بایست با مراجعه به سامانه جامع تجارت رأساً اقدام به تأمین ارز از سامانه نیما کند.

به گزارش خبرآنلاین  بانک مرکزی اعلام کرد، در راستاي اجراي تصويب نامه شماره 4353‏‏/ت55300هـ مورخ 22‏‏/1‏‏/1397 هيئت وزيران، مبني بر تعيين سياست‌هاي جديد ارزي، موارد زیر در خصوص ثبت سفارش‌هايي که تخصيص ارز آنها به صورت «بانکي (نيما)» تائيد شده است، ابلاغ می شود:

1‏- بانک عامل مي‌بايست نسبت به اخذ تعهد ورود کالا از واردکننده(مشتري) مطابق تبصره 4 بند «ي» بخش اول مجموعه مقررات ارزي و ثبت آن در پرتال ارزي (سامانه تأمين ارز) اقدام کند.

2‏- مسئوليت خريد ارز، به غير از مواردي که بانک عامل تعهد پرداخت ارز به ذينفع (فروشنده) را دارد، بر عهده واردکننده( مشتري) خواهد بود و واردکننده مي‌بايست با مراجعه به سامانه جامع تجارت رأساً اقدام به تأمين ارز از سامانه نيما کند.

3‏- بانک عامل در مواردي که تعهد پرداخت ارز به ذينفع(فروشنده) را دارد، مي‌تواند از طريق سامانه تأمين ارز اقدام به خريد ارز از سامانه نيما  کند.

4‏- در مواردي که واردکننده رأساً اقدام به تأمين ارز از سامانه نيما  می کند مبناي عمل بانک عامل (در تشکيل پرونده، اخذ کارمزد و هزينه‌هاي ...) روش برات بدون تعهد خواهد بود.

5‏-کليه مقررات مربوط به تعهدات ارزي (تعهد ارائه پروانه گمرکي) درخصوص ثبت سفارش‌هايي که از طريق سامانه نيما تأمين ارز مي‌شوند نيز برقرار خواهد بود.

ياد آور مي‌شود اجراي دقيق مفاد اين نامه مورد تأکيد بانک مرکزي است و تمام تعاملات آينده بانک مرکزي با بانک‌هاي عامل منوط به اجراي دقيق مفاد اين نامه خواهد بود.

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =