۰ نفر
۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳

ایسنا نوشت: امارات خواستار حضور نیروهای عربستانی و اماراتی در یمن پس از پایان جنگ شد.

دستیار وزیر امور خارجه امارات خواستار حضور بلندمدت نیروهای عربستانی و اماراتی در یمن پس از اتمام جنگ شده و مدعی شد،‌ ادامه حملات این نیروها موجب تضعیف نیروهای وابسته به انصارالله می‌شود اما سوال اینجاست چه کسی باید این تصمیم را بگیرد.

 انور قرقاش، دستیار وزیر امور خارجه امارات در گفت‌وگویی با سایت "دیفنس وان" آمریکا ابراز خوش‌بینی کرد که مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن سازشی سیاسی را در دستور کار دارد که جنگ در یمن را که وارد سال چهارمش شده، پایان می‌دهد.

گریفیتس در تاریخ ۱۷ آوریل گذشته به شورای امنیت اعلام کرده بود، در مسیر دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای درگیری‌ها در یمن است و این فرصت وجود دارد.

قرقاش اظهار داشت، این بار امیدوارم زمانی که روندی سیاسی آغاز می‌شود و نیروهای وابسته به انصارالله متوجه شوند که جامعه جهانی برای پایان دادن به این اختلاف و درگیری سیاسی تلاش می‌کند و این امر شاخصی برای پایان دادن به درگیری باشد.

دستیار وزیر امور خارجه امارات مدعی شد، طرف‌های یمنی پیشتر در حل این اختلافات و پایان دادن به درگیری‌ها به این دلیل شکست خوردند که نیروهای وابسته به انصارالله از خارج کردن نیروهایشان از صنعاء و برخی شهرها خودداری کردند.

وی باز هم مدعی شد، مرگ علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن در دسامبر گذشته که هم‌پیمان نیروهای انصارالله بود، به منزله آغاز پایانی برای کنترل این نیروها بود. اشتراک منافع به پایانی خشن و مرگ او منتهی شد، در واقع نیروهای انصارالله تلاش می‌کنند کنترل خود بر پایگاه‌های فعلی‌شان را حفظ کنند، آنها به دنبال توسعه مناطق تحت کنترلشان نیستند، همانگونه که گفتم، فشار نظامی برای تغییر معادلات و دستیابی به راه‌حلی سیاسی است و ما به دنبال پیروزی نظامی کامل نیستیم.

قرقاش در ادامه مدعی شد، شکست نیروهای وابسته به انصارالله لزوما به معنای بی‌نیازی از حضور نیروهای ائتلاف عربی در یمن نخواهد بود زیرا دولت جدید یمن توان مقابله با تروریسم را ندارد.

وی مدعی شد: هر دولتی که در یمن روی کار آید، در ابتدا دولتی ضعیف خواهد بود و اگر ما به مساله مبارزه با تروریسم رسیدگی نکنیم، آن دولت دچار مشکل خواهد شد، فکر می‌کنم این فرصتی طلایی برای ما جهت نابود کردن القاعده است، ما در زمینه‌های مختلفی علیه القاعده دستاوردهای بزرگی داشته‌ایم.

این مسؤول اماراتی در این مصاحبه از صحبت درباره نقض حقوق بشر در یمن توسط نیروهای ائتلاف عربی خودداری کرد.

در حالی که غیرنظامیان در یمن در حملات بی‌هدف جنگنده‌های ائتلاف عربی کشته شده و ده‌ها هزار تن از آنها آواره شده‌اند، ناظران و کسانی که تحولات جنگ یمن را دنبال می‌کنند در مورد هدف نهایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن تردید دارند.

شادی حمید از مرکز بروکینگز درباره موضعگیری عربستان و امارات درباره یمن اظهار داشت: مسؤولان ائتلاف عربی می‌گویند به دنبال پیروزی نظامی کامل نبوده و از راه‌حل‌های سازش استقبال می‌کنند اما در واقع آنچه ما در عملکرد این ائتلاف می‌بینیم، استمرار عدم انعطاف‌پذیری و مقاومت آن در برابر خواسته‌های انسانی جامعه جهانی است. عربستانی‌ها و اماراتی‌ها نمی‌توانند ورود ویرانگر خود در یکی از بدترین فجایع انسانی جهان را توجیه کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    0 2
    امروز قدرت دنیا دست امارات و عربستان است