افزایش ساخت و ساز و معاملات مسکن در نیمه دوم سال گذشته،سبب شده تا بازار مسکن امسال وارد فاز رونق شود.رونقی که البته تحقق آنها منوط به تصمیم‌های دولت برای اقتصاد است.به دنبال ساماندهی نرخ ارز،حالا بازار مسکن در انتظار تصمیم دولت برای بازار پول است که تکلیف بخش مسکن را هم روشن می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد که در سه ماهه سوم سال گذشته تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در تهران رشد 2.3 درصدی داشته که نسبت به ابتدای سال 15.7 درصد رشد به ثبت رسانده است. در شهرهای بزرگ،این رشد 5 درصد در کل مناطق شهری ایران  8.6 درصد گزارش شده است.

این گزارش نشان می دهد که رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در سه ماهه سوم سال گذشته در تهران 39.4 درصد رشد داشته است که در کل مناطق شهری 10.6 درصد رشد به ثبت رسانده است.

حجم کل سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در تابستان سال گذشته با خیز 21 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن همراه شد و در فصل زمستان 96 افزایش 11 درصدی را در ورود سرمایه‌ به بازار ساخت و ساز رقم زد.

آمارها چه می گویند؟

افزایش سرمایه گذاری و معاملات مسکن نشان می دهد که امسال بازار مسکن،بازار خوبی برای سرمایه گذاری است.اگرچه پیش بینی ها نشان از جهش در قیمت ها ندارد،اما برخی تحلیلگران بازار مسکن معتقدند رشد قیمت ها محتمل است.

 اگر در نیمه دوم سال عمده معاملات مسکن در آپارتمان های کوچک و متوسط بود،اما در اواخر سال گذشته فروش واحدهای لوکس و بزرگ‌متراژ هم به جریان افتاد.

کارشناسان اقتصادی می گویند،علت رونق گرفتن معاملات بزرگ مسکن در تهران و شهرهای بزرگ ورود نقدینگی‌های به این بازار از مبدا سپرده‌های بانکی به دنبال توقف نرخ سود بانکی برحوالی 15 درصد است.اتفاقی که اخیرا سبب شد تا قیمت ارز هم افزایش یابد.

با تصویب سیاست های تازه دولت برای بازار ارز،انتظار می رود نقدینگی سرگردانی که از بانکها خارج شده به دنبال بازدهی به سایر بازارها از جمله  بازار مسکن روی بیاورد.

چه آنکه آمارهای اولیه از چند روز فرودین سال جاری حاکی است که  نیمی از معاملات مسکن در فروردین ماه مربوط به واحدهایی با ارزش حداکثر ۳۰۰ میلیون تومان بوده است .با این حال این آمار نمی تواند ملاک قطعی برای اظهارنظر باشد.

بهار رونق مسکن فرا می‌رسد

یکی از مهمترین عوامل رونق معاملات مسکن در سال جاری،ورود خانه اولی‌ها به  بازار است.اگرچه بودجه این گروه چندان بالانیست،اما تعداد آنها به نسبت تقاضایی که در بازار وجود دارد،قابل توجه است. از سویی برخی آمارها نشان می دهد که  نزدیک به 20 درصد  درصد از متقاضیان خرید آپارتمان در دوماه گذشته بودجه‌ای بین 300 تا 500 میلیون تومان داشته‌اند.

در عین حال خرید و فروش آپارتمان‌های بالای 500 میلیون تومان تقریبا یک‌سوم کل معاملات ثبت شده گزارش می شود

باوجودی که تاپایان فرودین ماه،کمتر از یک هفته باقی است،اما مشاوران املاک می گویند،بازارآنها هنوز رونق نگرفته است.به گفته آنها فروشندگان منتظرند تکلیف بازارهای رقیب مسکن مثل بازار پول روشن شود.بعد از تصمیم دولت برای بازار ارز،برخی شایعات از افزایش نرخ سود بانکی دارد.اگر این طرح اجرایی شود،بخشی از نقدینگی سرگردان به بازار پول می رود و رونق مورد پیش بینی بازار مسکن،محقق نخواهد شد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قاسم A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    56 2
    رونقی که با گران شدن مسکن قرار است اتفاق بیفتد امیدوارم هیچ وقت اتفاق نیفتد.رونق زمانی است که مردم قدرت خرید مسکن را داشته باشند .متاسفانه تحلیلگران که خود کاسبان این گرانی ها هستند رونق را در گران شدن مسکن میبینند.
    • سعید A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      12 1
      در حال حاضر قسط وام 120 میلیون تومانی حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان است و حقوق یک کارمند یا کارگر هم بین یک میلیون و پانصد تا دو میلیون و پانصد هست یعنی اینکه مردم اقساط همین تسهیلات فعلی را هم نمی توانند پرداخت کنند ظاهراً مسئولین وقتی میخواهند تصمیم بگیرند مردم را درحد خانواده ودرآمد نجومی خودشان تصور می کنند یک جدول ساده از هزینه های زندگی یک کارمند یا کارگر قشر متوسط تهیه کنید ببینید چقدر از درآمدش باقی می ماند آنوقت برای مانده آن برنامه ریزی کنید نه اینکه سرتان را مثل کبک تو برف فرو کنید یک حساب دو دوتا چهارتاست حداقل هزینه ارزاق و درمان و پوشاک وایاب و ذهاب و تحصیل یک میلیون واجاره خانه و برق و آب و گاز و تلفن هم یک میلیون می شود دو میلیون آقایان فقط برای قشر مرفه برنامه دارند
  • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    36 3
    خبرآنلاین میخوای به زور مسکن رو گرون کنی
  • حیدری A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    32 2
    بنده دفتر مشاور املاک دارم از بین معاملاتی که در سه ماه آخر 96 در دفتر ما انجام شده هفتاد درصد سرمایه گزاری بوده که خرید توسط افرادی که پول سرگردان دارند انجام شده و بیست درصد توسط افرادی که میخواستند ملکشان را تبدیل به احسن کنند و فقط ده درصد معاملات ما مربوط به مصرف کننده واقعی بود این درحالی است که نود درصد خریدارهای مصرف کننده دست خالی از دفتر ما خارج می شوند به دلیل اینکه توان خرید ندارند و تسهیلات مسکن هم دردی از آنها دوا نمی کند چون توان پرداخت اقساط تسهیلات را ندارند این موضوع خیلی مهم است که مسئولین برای خانه دار شدن همه اقشار بدون تسهیلات سنگین برنامه ریزی کنند و تعداد معاملات بین سرمایه داران و سوداگران مثل همین معاملات دلار که دیدیم چطور کاذب و ساختگی بود رونق محسوب نمی شود
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    31 2
    مشخص نيست بزرگواري كه اين مقاله را نوشته دلال مسكن است يا كارشناس چونكه نمي داندبازار پولي خصوصا ارز خارجي با بازار و تقاضاي مسكن كاملا متفاوت است .كاربرد ارز خارجي زياد و صاحب ان قدرتنمد است چراكه ميتواند دربرودو در خارج هم قدرت خريد وتصاحب كالا داشته باشد با توجه به بحران موجود وپيش رو مسكن بسيار اسيب پذير است پا ندارد به خارج دربرود گرفتار مردم ميشود.بهر حال هر گونه نواختن طبل تو خالي و دستكاري امار و ارقام جهت افزايش قيمت مسكن محكوم به شكست است .در پايان مشخص نشد دولت ميخواهد چي رادرست كند با وجوديك در بازار ارز در گل مانده.
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    32 2
    خرید و فروش فقط و فقط بین املاکی ها و کمی هم خانه دارها انجام می شه. درصد کمی از معاملات مربوط به کساییه که خونه نداشتن و می خوان به این جمع اضافه بشن هرم جمعیتی گواه این حرفه. حالا هی جو بدین
    • رضا A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      24 1
      دقیقاً درسته و کاملا موافق این نظرم یعنی به جرات میشه گفت نصف خرید و فروش های 3 ماه آخر سال رو خوده دلال ها و مشاوران املاک انجام دادن .منتظر فایل و مورد مناسب میموندن تا سریع بخرندش و چیزی برای خرید برای مصرف کننده واقعی وجود نداشت
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    9 31
    به نظر من بازار مسکن حتی اگر رشد هم نداشته باشد امنترین بازار برای سرمایه گذاری هست .به خاطر اینکه کسی به صورت قانونی هم نمیتونه ازت بدزده اگر خودتم لازم نداشتی میتونی راحت اجاره بدی و یه درآمد پایدار داشتی باشی .
    • سلطانی A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      31 2
      یک آپارتمان سه سال پیش با وام خریدم دادم اجاره هزینه های باز سازی و مشاور املاک و اوراق و بهره بانکی وام و دفترخانه را که حساب کردم دیدم اگر پولم را توی حساب کوتاه مدت بانک هم گزاشته بودم سودش بیشتر از خرید آپارتمان بود مردم از لحاظ روانی فکر میکنند که خرید آپارتمان سود داره ولی در واقعیت اینطور نیست حالا هم که میخواهم بفروشم زیر قیمت خریدم میخواهند بخرند
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    23 1
    اتفاقات سال گذشته بازار مسکن تهران عمدتا تاثير اسمي و نه واقعي بر بخش مسکن داشت که آن هم بيشترناشي از کاهش سفت و سخت نرخ سود سپرده بانکي در شهريور پارسال، افزايش مستمر نرخ دلار در بازار ارز، بر انگيخته شدن انتظارات شديد و شتابان تورمي، جار و جنجال معدودي از ذينفعان مسکن شامل دارندگان و دلالان مسکن و معدود رسانه هاي همسو وهمسود با انها و صد البته پمپاژ پول در قالب تسهيلا ت خريد و نه ساخت مسکن توسط بانک مسکن بود.لذا هرگونه افزايش وام خريد مسکن در شرايط کنوني صرفا کمک به افزايش قيمت مسکن به نفع فروشندگان مسکن، کاهش رفاه خريدار مصرفي مسکن و تلنبار شدن بدهي مردم بي مسکن و سرانجام افزايش بيش از پيش معوقات نظام بانکي مي شود.
    • بی نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      6 1
      دقیقترین نظر همین نظر بود.
  • امیر کورش A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    16 2
    جالبه با هر اتفاق در اقتصاد مسکن رو می کشن بالا؛ سود سپرده بانکها کم شد مسکن رفت بالا دلار گرون شد مسکن رفت بالا سال جدید شد مسکن رفت بالا. خیلی از فروشنده ها در این 3 ماه منتهی به سال جدید مخصوصا دی و بهمن از فروختن ملک خود منصرف شدن یا حتی تا پای معامله هم رفتن و کنسل کردن چون ثانیه ای داشت گرون میشد. شاید بازار در این مدت داشت راه می افتاد ولی گرون کردن تا مرز 30 مجددا باعث رکود شدید خواهد شد.
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    14 1
    جدا از آمار خانه هاي خالي به ميزان دو ونيم ميليون واحد مسکوني آمار جديدا منتشره بانک مرکزي در بخش ساختمان در سه ماه سوم سال 1396 نشان از استمرار سطح بد حالي اين بخش دارد.بر خلاف هياهوي برپا شده در بازار، رشد ارزش افزوده ساختمان در سه ماهه سوم سال مذکور به ميزان يک وچهار دهم درصد به مراتب کمتر از رشد اين شاخص در سه ماهه دوم اين سال به ميزان سه ويک دهم درصد بوده است.ساير آمار ساختمان حتي در تهران نيز حال و روز خوشي ندارد.مجموع تعداد و سطح پروانه هاي ساختماني صادره در تهران در نه ماه سال 1396 به ترتيب هفت ودو دهم هزار فقره و نه ويک دهم ميليون متر مربع بوده که در مقايسه با همين امار در سال 1395 آمار جالبي نيست.افزايش وام خريد مسکن در پارسال نشان داد اين افزايش، در قيمت و نه توليد مسکن اثر دارد.
  • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    10 0
    يکي ازکساني که ازگران شدن مسکن در کشور نفع مي برد کسي است که سرمايه کلاني از او در بخش مسکن قفل شده و قصد دارد با رونق کاذب ملک انرا به قيمت بالاتر به خريداران بفروشدو سپس سرمايه ريالي خودرا به هر طريقي به ارز تبديل کند و اقدام به خروج سرمايه خود به خارج از کشور کند. از اين رو لازم است مقامات متولي کار به اين وجه موضوع هم عنايتي داشته باشند.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    10 0
    فقط بايد تاسف خورد ؛ تمام دنيا وقتي كسي خانه دوم مي هره ماليات هاي سنگين مي گيرند اين دلالها كه جان مردم رو گرفتن با سيتم ثبت و اخذ ماليات مي شه از اين سوداگرايي جلوگيري كرد و بازار واقعي درست كرد كه واقعا بازار نه اين فضاي مجازي خريد و فروش اين دولت هم مثل سايرين حتي يك پايگاه داده براي ثبت و بررسي سوداگرايي ملك درست نكرد واقعا چه انتظاري خواهيم داشت ؟
  • سعیدی A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    2 7
    بیشتر مطالب منتج از اندیشه وآرزوهای پنهان ناشران ان است1همه اونهائی که اتوبوس سوارند الزاما" بی ماشین نیستند.یعنی چه ؟2همه اونهائی که ارز می خرند الزاما" مسافرخارجی یا سرمایه گذار خارجی ویا وارد کننده و.نیستند.؟3همه خانه اولی ها الزاما" خریدار خانه های نوساز نیستند.؟4 همه اونهائی که مسکن خود را می فروشند الزاما" ازرکود مسکن خسته وناامید نشده اند52.5 یا 3 یا 5 میلیون خانه خالی آماری ساختگی غیر کارشناسی وکاذببا این حال همه صاحب دارندصاحبانی هوشمند ومقتصد6سرمایه های سرگردان نه سرمایه هائی هوشمنددردست انسانهای فرصت طلب وکاسب 7طی دولت احمدی نژاد تاشهریورسال گذشته عقلائی ترین سرمایه گذاری ارز طلا وبانک وموسسات بوداما حالا ورق برگشته رشد 20درصدقیمت مسکن رایقینا امسال خواهیم داشت
  • محمود A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    8 0
    جناب نویسنده همچین میگه ۵۰۰ میلیون انگار مبلغی نیست بابا ما اگه ۵سال نخوریم جم کنیم ۳۰۰ میلیون هم نمیشه جدا درامد شما چقدره؟
  • جباری A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    1 2
    متاسفانه دولت هم نمی خواهد بازار مسکن رونق بگیرد. اگر دولت سد سپرده های بانکی را پایین بیاورد و استاندارد کند یعنی همان معادل نرخ تورم یعنی 10 درصد شاید بازار مسکن دوباره جان بگیرد. اگر اقتصاد مسکن رونق بگیرد اقتصاد کلل کشور رونق خواهد گرفت. رکود فعلی حاصل سودهای 20 درصدی بانکهاست.