ایرنا نوشت: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: پوشش گیاهی مراتع ییلاقی استان در اثر تخریب و استفاده بی رویه عشایر نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ شهامت هدایت اظهارکرد: فشار چرای دام در مراتع یکی از آسیب های وارد شده به مراتع است که توان اکولوژیکی مراتع را به شدت کاهش می دهد.

وی بهره برداری بی رویه از مراتع، خشکسالی، تغییر اقلیم ور کمی بارش و نزولات جوی را از مهم ترین پیامدها و مشکلات فعلی منابع طبیعی برشمرد و گفت: همه دامداران و مرتعداران عشایر برای استفاده بهینه از مراتع ،بهره برداری اصولی و جلوگیری از تخریب مراتع لازم است زمان کوچ و ورود دام به مراتع ییلاقی را رعایت کنند.

وی اظهار داشت: ورود دام بدون پروانه مرتعداری و دام مازاد بر ظرفیت قید شده در پروانه مرتعداری به مراتع به استناد تبصره 2 ماده 47 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، جرم محسوب شده و افراد متخلف از طریق مراجع قضایی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

وی جلب مشارکت های مردمی و استفاده از دانش و ظرفیت نیروهای بومی محلی را در حفظ و نگهداری مراتع ضروری خواند و گفت: بهترین حافظ عرصه های منابع طبیعی خود بهره برداران و مردم هستند که نقش اساسی و کلیدی در حفظ این مواهب الهی دارند.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل درباره اجرای طرح های آبخیزداری نیز گفت: حفظ آب و خاک ، جلوگیری از سیل ، فرسایش خاک ، تغذیه سفره های آب زیر زمینی ، چاه های کشاورزی و شرب ، چشمه ها و قنوات از جمله اهداف اجرای طرح های آبخیزداری است.

استان اردبیل یک میلیون و 50 هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان بند و 65 هزار هکتار جنگل دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =