فارس نوشت: یک منبع اروپایی از بررسی احتمالی ایجاد شبکه‌ای مشابه سوئیفت برای تعاملات تجاری با ایران در راستای حفظ برجام خبر داد.

یک منبع مطلع اروپایی شامگاه چهارشنبه گفت که اتحادیه اروپا دیدگاه «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان مبنی بر ایجاد یک نظام پرداخت مالی اروپایی مشابه با «سوئیفت» برای کمک به حفظ توافق‌ هسته‌ای ایران پس از خروج آمریکا را در نظر می‌گیرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» این مقام اروپایی درباره واکنش اعضای اتحادیه اروپا به ایجاد بستری مشابه با سوئیفت برای حفظ برجام گفت: «به عنوان بخشی از اقدام‌ها به منظور حفظ توافق هسته‌ای ایران، هدفی مبنی بر حفظ ساز و کارهای انجام عملیات مالی وجود دارد که اجازه می‌دهد ایران همچنان از این توافق بهره مند شود، این بخش مهمی از کار و بیان ایده‌های گوناگون (در مورد این موضوع ) است که بیان می‌شود و در حال حاضر می‌توان گفت که نقش مهمی را در تلاش برای ضمانت دادن به حفظ توافق هسته‌ای ایران دارد.»

این منبع مطلع البته از اظهارنظر درباره این‌که آیا این پیشنهاد در سطح اتحادیه اروپا در نظر گرفته میشود یا خیر، خودداری کرد.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان روز سه شنبه به ایده ایجاد نظام‌های پرداخت مالی مستقل اروپا از آمریکا برای حمایت از توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد.

وزیر خارجه آلمان در مقاله‌ای نوشته بود، اروپا برای حفاظت از برجام به ایجاد نظام‌های پرداخت مالی مستقل نیاز دارد و زنده بودن توافق هسته‌ای بهتر از بحرانی است که شاید خاورمیانه را تهدید کند.

با این حال آنگلا مرکل روز چهارشنبه در همین زمینه گفته بود، «درباره موضوع نظام‌های پرداخت مالی مستقل، ما در تعامل با ایران مشکل‌هایی داریم. بی‌شک، می دانیم که در مورد تامین مالی تروریست‌ها، سوئیفت بسیار مهم است.»

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 799033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    2 1
    پیاده سازی خواهد شد. ج: با شیفت ایران به سویفت دوم دریافت پول حاصل از صادرات نفت برای کشور گرچه امکان پذیر است. ولی سیستم بانکی کشور عملا در یک سیستم ارتباطی بانکی محدود فقط قادر به برقراری تعداد بسیار محدودی از بانکها خواهد بود و امکان ارتباطی بانکی کشور از ۱۱۰۰۰ بانک در سویفت به چند بانک انگشت شمار محدود خواهد شد.۳ارتباط نا محدود سیستم بانکی کشور با تمام بانکهای دنیا ضروری است. این نکته حائز اهمیت است که دوران منحوس ترامپ دیر یا زود به پایان خواهد رسید. ولی کشور نباید وارد ساختارهایی شود که در بلند مدت کشور را در ایزولاسیون فرو برد.۴با توجه به شواهد و پس از انجام بررسی های کارشناسی، عقلانی است تا کشور در کوتاه مدت در خصوص این پیشنهاد موضعگیری کرده و در صورت صلاحدید این پیشنهاد را
  • رضا A1 ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    2 1
    با جدیت رد کند. ۵ در صورتی که اروپا ایجاد یک سویفت دوم را بررسی میکند میتواند ارتباطات و تراکنشها با امریکا را به سویفت دوم منتقل کند. ۶در صورتیکه سویفت مورد تحریم قرار گیرد، دقیقا همان مکانیسمهای تحریمی نیز خواهند توانست سویفت دوم را تحت تاثیر قرار داده و یا فلج کنند . ۷ در صورت صلاحدید، موضع ایران میتواند این موضوع باشد که حق و انتظار ایران استفاده از ارتباطات بانکی سویفت مانند سایر کشورهای دنیا بوده و با توجه به اینکه سویفت به عنوان یک شرکت اروپایی مشمول قوانین حقوقی اروپا است، ایران به جدیت به اروپا اعلام میکند که اروپا موظف به انجام تعهدات خود بوده و طرحهای سطحی و غیر واقعی این چنینی از جانب ایران به عنوان اتلاف وقت و بی حاصل تلقی میشود.
  • رضا DE ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    2 1
    ذکر یک نکته تکمیلی ضروری است: در صورت انتقال ارتباطات مالی و بانکی و کشور به سویفت دوم، ممکن است این امکان ایجاد شود که ایران پول حاصل از صادرات نفت را دریافت کند. ولی شواهد و قراین بیان کننده این خطر بسیار جدی برای کشور است که با انجام سویفت ایزولاسیون و محدودیت شدید کشور عملا کلید خواهد خورد با این نحو که پولهای دریافت شده، برای انجام خریدها و سفارشات و واردات برای کشور عملا قابلیت انتقال به سایر بانکها را ندارد. در واقع ایجاد سویفت دوم یک طرح فریب برای ایجاد یک محیط دوم ایزوله شده با تبادلات بانکی به اندازه شاید انگشتان دست خواهد بود. طرح وزیر مزدور آلمانی ظاهرا این است که ایران پول نفت را دریافت کرده ولی عملا امکان استفاده آزاد و مستقل از منابع مالی خود را ندارد.