بزرگ‌ترین مانع ازدواج جوانان، نبود شغل و مسکن است

امروزه گرایش جوانان در ازدواج سنتی فاصله گرفته و در همین راستا هر روز سایت های همسریابی، دوست‌یابی و یا همدم‌یابی در فضای مجازی بیشتر و بیشتر شده و بی‌آن‌که مشاوری متقاضیان را برای انتخاب سرنوشت‌ساز راهنمایی کنند. چه بسا جوانان بسیاری در دام سایت‌های جعلی گرفتار شده و آینده خود را به تباهی کشانده‌اند. اما از سال 94 سامانه‌ای رسمی و ملی برای ازدواج جوانان به نام "سامانه همسان‌گزینی تبیان" تحت نظارت پلیس فتا و سازمان ورزش و جوانان در فضای مجازی ایجاد شد تا در چهارچوب قوانین و فرهنگ کشورمان ازدواجی آگاهانه و به همراه ارائه مشاوره و کارگاه‌های آموزش مهارت زندگی صورت گیرد.

دوران آشنایی‌ های قبل از ازدواج برای بسیاری از افراد مهم و تعیین‌ کننده است. در این آشنایی ها باید همدیگر را بشناسند و با خصوصیات اخلاقی و رفتاری هم آشنا شوند. باید بدانند طرز فکرشان درباره‌ ی مسائل گوناگون چیست و آیا در مجموع می ‌توانند زیر یک سقف با هم زندگی کنند؟

شیوه آشنایی هر فرد پیش از ازدواج گوناگون است . برخی‌ افراد از طریق دوستان یا اقوام به یکدیگر معرفی می ‌شوند. برخی دیگر در محیط‌ های کاری همدیگر را می ‌بینند و تصمیم به ازدواج می‌ گیرند. عده ‌ای هم از طریق مراجعه به وب سایت‌ های ازدواج نسبت به انتخاب همسرشان اقدام می‌ کنند. این شیوه‌ های آشنایی مهم است چرا که بایستی واسطه ای برای آگاهی جوانان چه از طریق فامیل، خانواده و یا مشاوران وجود داشته باشد.

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی امروزه گرایش جوانان در ازدواج سنتی فاصله گرفته و در همین راستا هر روز سایت های همسریابی ، دوست یابی و یا همدم یابی در فضای مجازی بیشتر و بیشتر شده و بی آنکه مشاوری متقاضیان را برای انتخاب سرنوشت ساز راهنمایی کنند. چه بسا جوانان بسیاری در دام سایت های جعلی گرفتار شده و آینده خود را به تباهی کشانده اند. اما از سال 94 سامانه ای رسمی و ملی برای ازدواج جوانان به نام " سامانه همسان گزینی تبیان "تحت نظارت پلیس فتا و سازمان ورزش و جوانان در فضای مجازی ایجاد شد تا در چهارچوب قوانین و فرهنگ کشورمان ازدواجی آگاهانه و به همراه ارائه مشاوره و کارگاه های آموزش مهارت زندگی صورت گیرد.

لذا در این خصوص گفتگویی اختصاصی با مدیر این سامانه در استان مرکزی صورت گرفته که به شرح زیر است:
حجت الاسلام و والمسلمین علی نیک عهد ، مدیر همسان گزینی تبیان نمایندگی آفتاب در استان مرکزی در گفتگوی اختصاصی با خبرآنلاین عنوان کرد: در حال حاضر تنها سایتی که مجوز رسمی داشته و به صورت ملی و رسمی در خصوص همسان گزینی فعالیت دارد، سامانه همسان گزینی تبیان است. همسان گزینی تبیان فعالیت خود را رسما از سال 94 با همکاری وزارت ورزش و جوانان و شبکه معرفان و مشاوران معتمد در این طرح آغاز کرد. تنها مرکز معتبر از لحاظ نهاد های حاکمیتی و حکومتی که باعث جلب اعتماد بسیاری از افراد شده و بسیاری از دستگاه ها مانند سازمان تبلیغات اسلامی ، شورای فرهنگ عمومی کشور ، قوه قضاییه و پلیس فتا حمایت خود را در این طرح نشان داده اند.

600 سایت همسریابی غیر رسمی در فضای مجازی وجود دارد

وی افزود: حدود 500 الی 600 سایت غیر مجاز در فضای مجازی در حوزه همسریابی داریم که به دنبال اهداف خاص خودشان هستند ولی در سامانه تبیان با توجه به اینکه معرف ها از فیلترهای متعددی عبور کرده اند و در واقع وساطت بین متقاضیان ازدواج دختران و پسران را سامان می دهند ، تفاوت فاحشی با سایر سایت ها دارد که از جمله آن بابت معرفی افراد ، ریالی در افت نمی کنند.

همچنین این سامانه هیچ گونه فعالیتی در خصوص ازدواج دوم و چند همسری ندارد و کلیه مراحل با اطلاع و نظارت خانواده ها صورت می گیرد و مهمترین تفاوت این سامانه با سایر سایت های غیرمجاز این است که از اطلاعات متقاضیان صیانت نموده و حافظ منافعشان است.

علی نیک عهد اظهار داشت: ازدواج اولی ها در اولویت کار ما هستند و انحصاری نیست. تمام آحاد ملت که مجرد بوده و متقاضی ازدواج باشند می توانند در سامانه تبیان مراجعه کرده و سپس ثبت نام نمایند.

استان مرکزی پنجمین استان فعال در حوزه راه اندازی موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان

وی تصریح کرد: 14 آیتم برای ثبت نام در این سامانه وجود دارد که ظرف مدت زمان یک ساعت می توانند در فضای مجازی آن را تکمیل کنند. مرحله اول ورود به صفحه ثبت نام این مساله درج شده است که استان مرکزی پنجمین استان پس از استان های تهران، البرز، اصفهان و همدان است که با مساعدت و تلاش های فراوان دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی استان ، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان نمایندگی استان مرکزی راه اندازی شده است.

نیک عهد ادامه داد: کد اختصاصی ورود به سامانه استان مرکزی(آفتاب)23397 است که متقاضیان استان مرکزی پس از انتخاب این کد و ورود به سامانه بایستی اطلاعات فردی، اطلاعات تماس، اطلاعات تحصیلی ، اطلاعات خانوادگی ، اطلاعات شغلی ، اطلاعات ظاهری، ثبت وضعیت اقتصادی ، توانایی ها، جانبی، خواسته ها ،انجام آزمون شماره 1 و 2 و اتمام ثبت نام و دریافت کد رهگیری درج شود و اگر در این آزمون ها به حد نصاب نرسد تا 48 ساعت فرصت داده می شود و چنانچه نیاز به مشاوره بود ، مشاوره داده می شوند. سپس بایستی تکمیل پرونده دعوت به مصاحبه و معرفی هم کفو مطابق با آیتم های فوق به خانواده های متقاضیان درج نمایند.

خواسته های غیرمنطقی افراد را با واقعیت روبه رو می کنیم

نیک عهد گفت: در مرحله مصاحبه ، به افراد فراخوان می زنیم تا متقاضیان در این مرکز حضور یابند و ضمن اینکه مدارک اسکن شده ای که در حین ثبت نام خواسته بودیم را با اصل مدارک تطبیق می دهیم. پس از آن که خواسته های فرد را مرور کردیم یک تعدیلی انجام می شود و اگر برخی خواسته های فرد غیرمنطقی است آن ها را با واقعیت ها روبه رو می کنیم و بعد از انجام مصاحبه یک کارگاه آموزشی اختیاری به نام "زندگی پایدار" داریم که برای افرادی که در آستانه عقد هستند حضورشان در این کارگاه الزامی است که هزینه شرکت در کارگاه زندگی پایدار 600 هزار ریال است. بعد از گذراندن این دوره مدرکی دریافت می کنند تا از این طریق روند بعدی امور ازدواج مانند گرفتن آزمایش خون انجام شود.

برگزاری کارگاه های آموزشی و مهارت افزایی زندگی قبل از ازدواج

وی متذکر شد: به منظور پشتیبانی ، حمایت و نظارت هر چه بیشتر برای رسیدن به انتخاب آگاهانه و ازدواج پایدار ، توصیه اکید می شود قبل از رسیدن به انتخاب سرنوشت ساز خود، دوره توجیهی و مهارت افزایی مربوطه را در کارگاه های آموزشی و تخصصی که توسط اساتید حوزه و دانشگاه در این مرکز انجام می شود را سپری نموده و ضمن اخذ گواهی نامه موفقیت از سایر مزایا و امتیازات آن برخوردار شوند.

انتخاب همسر ، انتخاب سرنوشت ساز

نیک عهد اضافه کرد: ما در طول زندگی خود انتخاب زیادی داریم و دائما با این انتخاب در طول زندگی مواجه هستیم اما یکی از انتخاب های مهم و سرنوشت ساز زندگی ما که در طول عمر هر فرد معمولا یک بار رخ می دهد، انتخاب همسر و یا پدر و مادر فرزندان آینده ما است. از آنجایی که هیچ کس دوست ندارد این انتخاب منجر به شکست شود به سبب تجربیاتی که داریم از همه افراد می خواهیم در این کارگاه های آموزشی شرکت کنند تا انتخابی صحیح و عقلانی داشته باشند.

383 هزار مجرد در استان مرکزی

وی اظهار داشت: طبق آخرین آمار رسمی کشور 14.5 میلیون نفر مجرد در کشور داریم که حدود 383 هزار نفر از این میزان مربوط به استان مرکزی است. در مقایسه ازدواج های سال 96 و 95 شاهد کاهش ازدواج بوده ایم که همین موضوع هم سبب شده تا کاهش 5 درصدی طلاق داشته باشیم. استان مرکزی جز 5 استان پر طلاق کشور است که بایستی در امر آموزش پیش از ازدواج اقدامات جدی تری صورت گیرد.

طلاق در خانواده های دیندار کمرنگ تر است

نیک عهد ادامه داد: طلاق در خانواده های دیندار کمرنگ تر از سایر خانواده ها است . دین داری و دیانت نقش موثری در زندگی دارد . طلاق اگرچه حلال است ولی طلاق منفور خداست. در خانواده های غیر دینی آنقدر طلاق مساله عادی شده که به صورت توافقی برای این امر اقدام می کنند و سپس جشن طلاق می گیرند تا همه شاهد جدایی این خانواده ها باشند.

وی افزود: هر چه در آموزش پیش از ازدواج تلاش و کوشش کنیم قطعا در میدان تشکیل زندگی کمتر صدمه و آسیب می بینیم.

نیک عهد اذعان داشت: حدود یک ماه و نیم است که رسما دفتر نمایندگی سامانه تبیان نمایندگی آفتاب در دانشگاه آزاد اراک ایجاد شده است. آمادگی داریم در تمام دستگاه های اجرایی و تمام مکان هایی که جوانان حضور دارند جلسات هم اندیشی، پرسش و پاسخ و گفتمان انجام دهیم.

بزرگترین مانع ازدواج جوانان ، نبود شغل و مسکن است

وی اشاره کرد: بزرگترین مشکل جوانان امروز برای ازدواج نداشتن شغل و مسکن است اما بسیاری از جوانان وجود دارند که هیچ یک از این مشکلات را نداشته مانند دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یا دانشگاه فرهنگیان که آینده شغلی این افراد مشخص است در اولویت ازدواج اولی ها قرار می گیرند.

ارائه وام ازدواج خارج از نوبت به زوجین سامانه تبیان

نیک عهد گفت: همچنین یکی از مزایای این سامانه این است که وام ازدواج افرادی که از این طریق زندگیشان را شروع می کنند خارج از نوبت و در اسرع وقت به زوجین ارائه می شود. علاوه بر آن از استانداری و سایر دستگاه های دولتی خواسته ایم تا سالن هایشان را در اختیار زوج های این مرکز قرار دهند تا مراسم ازدواجشان را با کمترین هزینه برگزار نمایند. حدود 70 دستگاه اجرایی دولتی داریم که همگی برای افزایش آمار ازدواج شعار می دهند ولی در عمل پیشگام نمی شوند.

وی عنوان کرد: یک درصد از اعتبارات دستگاه های اجرایی صرف ورزش جوانان می شود و من خواهش دارم تا این اعتبار تنها برای ورزش صرف نشود بلکه برای جوانان نیز دیده شود.

نیک عهد افزود: یکی از مهمترین کارهایی که برای این مرکز انجام داده ایم ارائه 14 نوع خدمات ازدواج برای جوانان بوده که از تخفیف های بسیار خوبی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز به دنبال ازدواج آسان و پایدار است و این ازدواج شکل نمی گیرد مگر آنکه با شناخت کامل و انتخاب درست صورت گیرد.

2 هزار ازدواج از طریق ثبت نام در سامانه همسان گزینی تبیان

وی اضافه کرد: در سراسر کشور در این سامانه 40 هزار نفر ثبت نام کرده اند که از این تعداد به دلیل کمبود پرسنل تاکنون و ظرف 4 سال گذشته به پرونده 2 هزار نفر رسیدگی شده است و همین 2 هزار نفر به ازدواج منجر شد و خوشبختانه هیچ مورد طلاقی در میان این افراد ازدواج کرده نداشته ایم.

شیخ علی نیک عهد

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =