منطقه‌ی قفقاز بین دو دریای خزر و سیاه واقع شده و متشکل از کشورهای روسیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، ترکیه و ایران است. این منطقه از نظر گردشگری جاذبه‌های خاص خودش را دارد و بیشتر با مناطق بکر طبیعی و جوامع سنتی شناخته می‌شود. از سواحل باکو تا سواحل سوچی در روسیه، تعداد جاذبه‌های گردشگری آنقدر زیاد است که نمی‌توان با یک سفر کوتاه از همه‌ی آنها دیدن کرد.

خوشبختانه در سال‌های اخیر امکان سفر ایرانیان به کشورهای حوزه‌ی قفقاز از نظر ویزا تسهیل شده و همین موضوع باعث شده تا این کشورها به یک مقصد نسبتاً ارزان تبدیل شوند. ما در این مطلب به شما پیشنهاد می‌دهیم اگر وقت کافی برای سفر خود در کشورهای حوزه‌ی قفقاز دارید، سفر ریلی را هم یکی از گزینه‌ها قرار دهید تا با کمترین هزینه در میان شهرها و کشورهای حوزه‌ی قفقاز ماجراجویی کنید.

از آنجایی که منطقه‌ی قفقاز تا مرزهای ایران، زمانی متعلق به شوروی بوده است، سیستم حمل و نقل ریلی این منطقه هم در همان دوره توسعه‌ی زیادی پیدا کرد. به واسطه‌ی مسیرهای از قبل موجود و پیشرفت سال‌های اخیر برای اتصال خطوط راه آهن بین کشورهای منطقه، امکان سفر با قطار بین این کشورها فراهم است، حالا امکان سفر ریلی آسان بین ترکیه، گرجستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه هم فراهم شده است؛ پروژه‌ی اتصال خطوط راه آهن ایران و آذربایجان هم در حال تکمیل است و در سال‌های آینده، امکان سفر مستقیم از این طریق فراهم خواهد شد. در ادامه، به تشریح چگونگی سفر ریلی میان کشورهای گرجستان، ارمنستان و آذربایجان می‌پردازیم.

سفر ریلی بین گرجستان و ارمنستان
در طول سال، قطارهایی به صورت روزانه یا یک روز درمیان بین شهرهای باتومی، تفلیس و ایروان حرکت می‌کنند و مسافران زیادی هم دارند. قطارهای این مسیر، نسبتاً قدیمی هستند و به طور معمول در ساعت‌های مشخصی حرکت می‌کنند. از آنجاییکه مسیر بین دو پایتخت در حدود ۱۱ ساعت طول می‌کشد، همه‌ی واگن‌ها صندلی تخت‌خواب‌شو دارند و می‌توانید این مدت را استراحت کنید.

در مرز دو کشور، پاسپورت‌ها و سایر مدارک موردنیاز باید چک شوند که همه‌ی این کارها در ایستگاه‌های مرزی انجام می‌شود. ماموران ارمنستان با لپ‌تاپ به داخل قطار می‌آیند و چک کردن پاسپورت‌ها و کارهای مربوطه در داخل قطار انجام می‌شود اما در سمت گرجستان پاسپورت‌ها جمع‌آوری می‌شود و به اداره‌ای که در ایستگاه واقع است برده می‌شود و سپس به مسافران بازگردانده می‌شود.

مسیر قطار بین تفلیس و ایروان بسیار زیبا‌ است، در این مسیر، کوهستان‌های مرتفع و جنگل‌ها قابل مشاهده هستند.

سفر ریلی از تفلیس به ایروان
قطار تفلیس به ایروان از اواخر ماه سپتامبر تا ماه ژوئن هر سال، یک روز در میان در ساعت ۲۰:۲۰ از تفلیس حرکت می‌کند و روز بعد در ساعت ۷ به ایروان می‌رسد. در حدود ساعت ۲۳ قطار به مرز دو کشور می‌رسد، کارهای مربوط به ویزا را در صورت نیاز باید پیش از سفر انجام دهید. قطار دیگری هم در ماه‌های دیگر سال به صورت روزانه در ساعت ۱۵:۳۰ از باتومی به سمت تفلیس حرکت می‌کند و ساعت ۷:۳۰ روز بعد هم به ایروان می‌رسد.

برای اطلاع از ساعت‌ها می‌توانید به سایت راه آهن گرجستان به آدرس www.railway.ge مراجعه کنید. سایت دارای زبان انگلیسی هم هست.

واگن‌های قابل انتخاب، کلاس‌های یک، دو و سه دارند و همه دارای تخت‌خواب هستند. برای تهیه‌ی بلیط می‌توانید به ایستگاه مرکزی تفلیس مراجعه کنید، بعضی کارمندان می‌توانند به زبان انگلیسی هم صحبت کنند.

سفر ریلی از تفلیس به ایروان

سفر ریلی از تفلیس به ایروان

سفر ریلی از ایروان به تفلیس
از اواخر ماه سپتامبر تا اواسط ماه ژوئن، قطار شماره ۳۷۲ یک روز درمیان در ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه ایروان را ترک می‌کند و ساعت حدود ۷:۵۰ دقیقه صبح روز بعد به تفلیس می‌رسد. (ساعت‌ها امکان تغییر دارند که باید در سایت چک کنید) از اوسط ژوئن تا اواخر سپتامبر هم قطاری به صورت روزانه در ساعت ۱۵:۳۰ از ایروان خارج می‌شود و ساعت ۱۲ شب به تفلیس می‌رسد، در ادامه مسیر، همین قطار تا باتومی هم می‌رود.

برای خرید بلیط می‌توانید به ایستگاه ایروان مراجعه کنید، امکان خرید بلیط برای سفرهای تا حدود یک ماه آینده امکان‌پذیر است. این قطارها هم مثل قطارهای قبلی، واگن کلاس ۱، ۲ و ۳ و تخت خواب دارند.

سفر ریلی از ایروان به تفلیس

سفر ریلی از ایروان به تفلیس

سفر ریلی بین گرجستان و آذربایجان
قطارهای مسیر گرجستان و آذربایجان کیفیت نسبتاً بهتری دارند، واگن‌ها تمیز هستند و سیگار کشیدن در قطار ممنوع است. خدمه‌ی قطار و کارمندان ایستگاه‌ها به صورت دست و پا شکسته می‌توانند انگلیسی صحبت کنند اما بهتر است قبل از سفر چند کلمه و جمله کلیدی را یاد بگیرید.

در قطار هیچ غذایی عرضه یا فروخته نمی‌شود و باید همراه با خود یک وعده غذایی و خوراکی‌ داشته باشید. در قطار فقط آب جوش برای تهیه نوشیدنی موجود است، می‌توانید ماگ یا فلاسک خود را پر کنید و چای یا قهوه فوری آماده کنید.

در مرز بین دو کشور، پاسپورت و سایر مدارک مورد نیاز از مسافران جمع‌آوری می‌شود و پس از انجام کارهای مربوطه به مسافران بازگردانده می‌شود. در سمت آذربایجان این کار کمی زمان‌بر است. همه یک به یک باید احضار شوند و همراه با مراحل مربوط به چک کردن مدارک و مهر زدن، عکس‌برداری از چهره هم انجام می‌شود. بازرسی از واگن‌ها هم توسط نیروهای امنیتی انجام می‌شود. کل این مراحل در دو سمت مرز امکان دارد تا ۲ ساعت طول بکشد.

سفر ریلی از تفلیس به باکو
یک قطار شبانه هر شب از تفلیس ساعت ۱۹:۳۰ حرکت می‌کند و در ساعت ۹:۱۵ دقیقه صبح روز بعد به باکو می‌رسد. قطارها شامل واگن کلاس ۱ و ۲ هستند. تفاوت کلاس ۱ و ۲ در تعداد تخت است که یکی ۴ تخته و دیگری ۲ تخته می‌باشد. خرید بلیط در سایت راه آهن گرجستان یا از ایستگاه امکان‌پذیر است.

سفر ریلی از تفلیس به باکو

سفر ریلی از تفلیس به باکو

سفر ریلی از باکو به تفلیس
قطار باکو به تفلیس هر روز در ساعت ۲۱:۱۰ حرکت می‌کند و در ساعت ۱۰:۴۰ روز بعد به تفلیس می‌رسد، البته با توجه به توقف مرزی ساعت رسیدن دقیق نیست و تا ۳۰ دقیقه امکان تاخیر یا حتی زودتر رسیدن را در نظر داشته باشید. واگن‌ها به طور مشابه کلاس ۱ و ۲ دارند. خرید بلیط به صورت آنلاین از سایت راه آهن آذربایجان به آدرس ticket.ady.az و پرداخت از طریق مستر کارت و ویزا کارت امکان‌پذیر است. بلیط‌ها تا ۱۰ روز بعد قابل خرید هستند. نکته مهم این است که در خرید آنلاین به شما یک کد رهگیری خرید بلیط داده می‌شود و برای دریافت اصل بلیط باید همراه با پاسپورت و مدارک دیگر موردنیاز به ایستگاه باکو مراجعه کنید. البته خرید بلیط در ایستگاه هم ممکن است که باید پاسپورت به همراه داشته باشید.

سفر ریلی از باکو به تفلیس

سفر ریلی از باکو به تفلیس

با این که امروزه سفر با هواپیما به خاطر سرعت و مشکلات کمتر، ترجیح داده می‌شود اما سفر با قطار یک تجربه‌ی جالب است به ویژه این که اگر بخواهید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

منبع: لست سكند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806808

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =