یادبود خواننده‌ای که از نوادر موسیقی بود

هنرمندان در مراسم یادبود هنرمند فقید حوزه موسیقی نادر گلچین، ضمن تعریف از ویژگی های شخصیتی این هنرمند، درباره تاثیری که این هنرمند بر حوزه موسیقی داشته است سخن گفتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم یادبود و اولین سالگرد درگذشت زنده‎یاد نادر گلچین عصر جمعه 13 مهر با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به این هنرمند در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

کامبیز روشن‎روان، عباس خوشدل، معصومه مهرعلی،  فاضل جمشیدی، سالار عقیلی، حریر شریعت‎زاده، عزت‎الله رمضانی فر، افلیا پرتو، علی ایزدی، پوران وفادار، سیما مافیها، علی اصغر شاه زیدی، میلاد کیائی، خانواده منصور نریمان، شهرام صارمی، بیژن بیژنی، هاشم احمدوند،  ابولفضل صادقی نژاد، آرش نصیری، حریر شریعت زاده، حامد فومنی، علی رستمیان، جواد ماهری نیا، سبحان مهدی پور، یدالله کابلی خوانساری، سیدعباس سجادی، داوودحیدری، مهران ‌مهرنیا، مرتضی‌گودرزی و کاسعلی‌اکبرپور از جمله هنرمندان و چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

گلچین، گلپایگانی و بنان صدایشان رنگ خاصی دارد

در آغاز این مراسم که به مناسبت نخستین سالروز درگذشت نادر گلچین برگزار می‎شد، عباس خوشدل، آهنگساز و رهبر ارکستر طی سخنانی گفت: «در آواز ایرانی می‎توان از سه شخصیت نام برد: بنان، اکبر گلپایگانی و نادر گلچین که صدایشان رنگ خاصی دارد و از این جهت شاخصند. صدای نادر گلچین پدیده خاصی است و مشابهی برای آن نمی‎توان یافت. هنرمند باید به جایی برسد که احساسش بر تکنیکش حاکم باشد و گلچین به این جایگاه رسیده بود. چیزی که امروزه ما کمتر شاهد آنیم.»

آهنگساز «نوای کاروان» در ادامه افزود: «من یکی از قدیمی ترین افرادی هستم که سابقه همکاری با او را داشتم. آنقدر استادی و تبحر داشت که به ترانه ها روح می بخشید، با عشق می خواند. عظمت صدا داشت. او با آهنگسازان مطرحی چون فرامرز پایور کار کرد.»

خوشدل در پایان افزود: «قطعه زمانی ماندگار می شود که آهنگساز، شاعر و خواننده با هم هماهنگ باشند چیزی که امروز کمتر شاهد آنیم. امیدوارم نسل جدید نیز به این امور توجه کنند تا ماندگاری موسیقی ایرانی بیش از پیش حفظ شود.»

عباس خوشدل در مراسم یادبود نادر گلچین

سخنران بعدی مراسم کامبیز روشن‎روان بود که در وصف نادر گلچین گفت: «گلچین هیچ گاه استاد آواز نداشته، فقط صدای اساتید را می‎شنیده و تکنیک‎های آنها را به کار می‎برد. اما به چه دلیل این تبحر و استادی را داشت؟ شاید کمتر کسی بداند که استاد گلچین پیش از آنچه که خواننده باشد هنرمند تئاتر بود و همین امر به او کمک کرد تا کلمات را صحیح ادا کند، علت‎های زیبا بیافریند و حس کلمات را درست منتقل کند به گونه‎ای که بر دل و جان مخاطب می‎نشست.»

او در ادامه افزود: «گلچین حافظه قوی داشت و این لازمه یک هنرمند است. گلچین ژن و شَم موسیقی داشت  و همواره  تلاش و ممارست می‎کرد و این رمز ماندگاری او بود. امیدوارم روزی تمام خاطرات هنرمندان به کتابی تبدیل شود تا آیندگان بدانند و زندگی و منش و روش بزرگان عرصه هنر برای آیندگان همچون گنجینه‎ای حفظ شود.»

گلچین از نوادر موسیقی بود

سخنران بعدی مراسم معصومه مهرعلی، از شاگردان استاد شجریان بود، او گفت: «الان که صدای استاد پخش می‎شد نتوانستم احساساتم را کنترل کنم، چرا که عشق او به موسیقی با تمام وجود بود. گلچین از نوادر موسیقی بود. من از استاد بسیار آموختم. من معتقدم تقلید از گلچین عملی نیست. برای من ایشان از دنیا نرفته‎اند، او زنده است و ما همه دوستش داریم

در ادامه برنامه سپس سهیل محمودی شاعر، طی سخنانی گفت: «اوایل دهه هشتاد با استاد گلچین آشنا شدم. اولین نکته‎ای که در برخورد با استاد می‎دیدیم و حتی همین اواخر هم وجود داشت این بود  که گلچین با خود و با جهان به صلح رسیده بود، هیچ کینه، بخل و تندی نمی‎ورزید. این به دلیل دمخور و مانوس بودن او با ادبیات و شعر بود. وی تربیت شده شعر بود. او شعر را درست می‎خواند. با همه عالم به رحمت برخورد می‎کرد. این رحمت نیاز جامعه امروز است،  جامعه امروز به  تحمل یکدیگر و امنیت رفتاری من و شما نیاز دارد.»

در ادامه مراسم سالار عقیلی، خواننده، پیش از اجرای خود گفت: «من متاسفانه آخرین نسلی هستم که استاد را از نزدیک دیدم، متاسفم که نتوانستم بیشتر در خدمت ایشان باشم، اما برای من مایه مباهات است که در مراسم یادبود این هنرمند می‎خوانم. استاد نادر گلچین یکی از تاثیرگذارترین افراد عرصه موسیقی بود.»

اجرای سالار عقیلی در مراسم یادبود نادر گلچین

بخش دیگر برنامه به اجرای سالار عقیلی و نی‎نوازی فردین لاهورپور اختصاص داشت.

در پایان مراسم نازنین دلدار گلچین، فرزند استاد نادر گلچین پیام تشکر خانواده این هنرمند را قرائت کرد و در نهایت از اعضای خانواده زنده‎یاد گلچین دعوت شد تا ضمن حضور در جایگاه یاد و خاطره این هنرمند فقید گرامی داشته شود.

241243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    4 1
    البته با همه احترامی که برای ایشون قایلم شخص بنده از علاقمندان صدای ایشون نبودم، اما خاطره ای از شخصی شنیدم در مورد جناب گلچین که حیفم اومد بازگو نکنم. گویا یکی از مسافران یک اتوبوس شهری استاد رو در سفر می بینن و میشناسن و از اونجایی که خیلی به صدای آقای گلچین علاقه مند بودن ازشون درخواست میکنن که قطعه ای رو همونجا براش بخونن. جناب گلچین هم در کمال فروتنی و افتادگی در همون اتوبوس تصنیفی رو برای حضار و در واقع مسافران اجرا میکنن. به نظربنده همین خاطره نشوندهنده روح بلند و مناعت طبع جناب گلچین میتونه باشه.