تسنیم نوشت: شرایط کنونی اقتصاد و هیجانهای ناشی از آن طی چند ماه اخیر باعث شده تا ضعف آموزش "خود مراقبتی روحی" در جامعه به شدت احساس شود.

مجتبی آرمند، اظهار داشت: بسیاری از دغدغه‌های ذهنی افراد جامعه این روزها متاثر از فضای اقتصادی کشور است به طوریکه با کوچکترین نوسان قیمت، افراد تحت تاثیر آن قرار گرفته و تنش‌های ذهنی خود را به شکل بدبینی به وضعیت حال و ناامیدی به آینده بروز می‌دهند درحالیکه این نوع نگرش باعث کاهش انگیزه و امید به زندگی می‌شود.

وی تصریح کرد: هرگاه میزان واکنش‌ها بزرگتر از حد واقعی کنش‌ها باشد می‌توان به این نتیجه رسید که افراد نسبت به مراقبت از روان و روحیه خود کم اهمیت شدند بر همین اساس به نظر می‌رسد که زمان رسیده تا گفتمان و فرهنگ "خود مراقبتی روحی" در کشور نهادینه شود.

آرمند ادامه داد: گام نخست مراقبت از روان و روحیه، از خود فرد شروع می‌شود چرا که کنترل ذهن و میزان واکنش به اتفاقات و حوادث، به خود آدمی بستگی دارد به همین دلیل باید با دور شدن از اخبار و رویدادهای پرتنش، کم کردن روابط و اصلاح مراودات با افراد بدبین، بی انگیزه و ناامید از روان و روحیه خود مراقبت کرد.

 

وی با بیان اینکه خودمراقبتی، مهارتی آموختنی است، افزود: هر فرد با تکیه بر دانش، مهارت، و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می‌کند تا به‌طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند، منظور از به‌ طور مستقل، تصمیم‌گیری درباره خود و با اتکا به خود است.

آرمند با تاکید بر اینکه انسان باید مثبت نگر باشد، افزود: چنانچه انسان خود را درگیر افکار منفی کند موجب آسیب روانی بیشتری به خود می‌شود و بر عکس مثبت اندیشی در روحیه تاثیرگذار بوده و شادابی و نشاط را به دنبال دارد.

این مشاور توانمندسازی و مهارتهای فردی اضافه کرد: هنگام هجوم افکار منفی باید به جنبه‌های مثبت موضوع توجه بیشتری شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. این افکار باید کنترل و هدایت شده باشد و تا زمانی که در جهت اصلاح آن گام برنداریم نمی‌توانیم این افکار را از ذهنمان خارج کنیم.

مجتبی آرمند خاطرنشان کرد: بی تردید یکی از شیوه‌های به دورماندن از استرس‌های اقتصادی و معیشتی و داشتن انگیزه برای ادامه فعالیت‌های کسب و کار، نگرش مثبت و داشتن ذهنی خوشبین است که همه اینها با خود مراقبتی روحی و عاطفی محقق خواهد شد موضوعی با اهمیت که جامعه در این روزهای پرتلاطم اقتصادی و معیشتی باید به طور جدی به آن توجه کنند.

 

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =