فیلتر تلگرام با شعار دسترسی آزاد به اطلاعات در تضاد است

«خبرجنوب» نوشت: همین چند وقت پیش پس از این که به دنبال حوادث دی ماه، پیام رسان های تلگرام و اینستاگرام به طور موقت، فیلتر شدند خبر فیلترینگ دائمی آنها نیز قوت گرفت اما وزیر ارتباطات بلافاصله این شایعه را تکذیب کرد.

حالا پس از یکی دو ماه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس آب پاکی را روی دست کاربران این نرم افزارها ریخته و تاکید کرده که تلگرام برای همیشه فیلتر و از دسترس خارج خواهد شد.
گرچه به دنبال چنین اخباری برخی مقامات دولتی و نمایندگان مجلس اظهار داشتهاند که مخالف ایجاد محدودیت در فضای مجازی هستند اما مخالفان فعالیت تلگرام نیز معتقدند این نرم افزار، بومی نیست و با توجه به روسی بودن آن، اخیرا نیز بر اساس حکمی از سوی دادگاهی در روسیه، موظف شده اطلاعات کاربران را در اختیار نهادهای امنیتی این کشور قرار دهد که این خود تهدیدی بزرگ برای کاربران است.
به هر حال رییس کمیسیون امینت ملی، یازدهم فروردین ماه امسال از تصمیم قطعی در زمینه فیلتر تلگرام خبر داده تامِنهای هر چیز به کسانی که کسب و کار خود را بر پایه این نرم افزارها راه اندازی کردهاند نیز هشدار دهد که وقتِ انطباق با نرم افزارهای بومی جدید از راه رسیده است.
البته واضح است سرنوشت تلگرام در انتظار دیگر پیام رسان های خارجی نیز خواهد بود هر چند به گفته بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس اجبار و برخوردهای سلبی در این زمینه هیچ گاه کارساز نبوده است.
پارسایی در گفت وگو با «خبر جنوب» از دهه های اخیر که حتی استفاده از ویدیو نیز ممنوع بود یاد می کند و می گوید: بر اساس تجربیاتی که وجود دارد الزام مردم به استفاده نکردن از ویدیو، رویکردی غلط بود همانطور که اکنون نیز فيلتر تلگرام، سیاستی اشتباه است.
گرچه عضو کمیسیون اصل نود مجلس معتقد است فیلتر پیام رسان تلگرام با شعار دسترسی آزاد به اطلاعات در تضاد می باشد اما در عین حال تاکید میکند که اگر پیام رسان های داخلی در فضای رقابتی با مشابه ان خارجی بتوانند خواسته های معقول شهروندان را برآورده کنند اصلا نیازی به فیلتر کردن نیست بلکه مردم خودشان پا پس می کشند و از پیام رسان های داخلی استفاده می کنند اما تا زمانی که پیام رسان های داخلی نتوانند خواسته ها و نیاز کاربران را برآورده کنند به هیچ وجه نمی توان مردم را به اجبار وادار به استفاده از آنها کرد.
با توجه به اینکه امسال به عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده است نماینده مردم شیراز در مجلس، استفاده و حمایت از کالاهای ایرانی را زمانی معقول تصور می کند که کالای داخلی نیز برآورده کننده شعار سال باشد و حقوق مصرف کنندگان را حفظ و رعایت کند چرا که در غیر اینصورت نمی توان به صرف اینکه یک کالا داخلی است آن را به مردم تحمیل کرد.
این نماینده مجلس معتقد است توضیحات رییس شورای عالی فضای مجازی در صحن غیرعلنی مجلس نتوانسته نمایندگان را قانع کند که پیام رسان های داخلی، جایگزین خوبی به جای پیام رسان های داخلی هستند هر چند در این جلسه سخنی از فیلتر تلگرام مطرح نشده اما به گفته وی، تشریح خصوصیات پیام رسان های داخلی، نشان از این بوده که در حال آماده سازی اذهان نمایندگان به منظور تصویب فیلتر دائم تلگرام هستند.
پارسایی علاوه بر اینکه فیلترینگ دائمی تلگرام را به منزله تهدید هزاران شغل تلقی می کند اما در عین حال نیز بر این باور است که با فیلتر تلگرام، برخی کاربران قطعا از فیلترشکن استفاده خواهند کرد هر چند این موضوع، ماجرا را بدتر می کند چرا که ممکن است کاربران جوان و نوجوان با نصب فیلترشکن در کنار دسترسی به تلگرام، ناخواسته به سایت های غیراخلاقی و غیرفرهنگی نیز سرک بکشند.
عضو کمیسیون اصل نود مجلس برخی سیاستگذاری های اینچنینی که هیچ آیندهنگری در آن لحاظ نشده و فقط با استناد به اصل «از این ستون به آن ستون، فرج است» اجرا شده را در کانون نقد قرار می دهد و تاکید می کند که اینستاگرام نیز ممکن است به تدریج به سرنوشت تلگرام دچار شود هر چند وکلای مردم در خانه ملت نیز نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهند بود، چرا که تبعات فیلترینگ بسیار بیشتر است.
پارسایی در بخشی از این گفت وگو به حجم انبوه شکایاتی که به کمیسیون اصل نود ارجاع می شود اشاره و بیشترین شکایات در سطح کشور را مربوط به زمین خواری و صنعت خودرو عنوان می کند.
این نماینده مجلس، نارضایتی مردم از پزشک خانواده و بحث تصادفات و تلفات جاده ای را دلیل انبوه شکایات مربوط به استان فارس در کمیسیون اصل نود می داند و تاکید می کند که تصادفات و خسارات ناشی از آن به دلیل تکرار برای مردم و مسئولین به یک امر عادی تبدیل شده است.
این نماینده مجلس گرچه با استناد به گفته کارشناسان، حدود 60 درصد تصادفات جاده ای را در خطای انسانی جستجو می کند اما در عین حال معتقد است هیچ چیز به اندازه یک خودروی ایمن نمی تواند حافظ سرنشینان باشد. پارسایی می گوید در کشورهای پیشرفته، هنگام ساخت خودرو بنا را بر کیفیت می گذارند و فرضیه تصادف خودرو را طراحی می کنند بدون اینکه در نظر بگیرند راننده مقصر است یا نقاط حادثه خیز جاده؛ چرا که هیچ چیزی به اندازه جان انسان برایشان ارزشمند نیست.
نماینده مردم شیراز در مجلس معتقد است بازتاب تصادفات و تلفات جاده ای به اندازه انعکاس سقوط یک هواپیما نیست هر چند در سوانح هوایی نیز افکار عمومی جریحه دار می شود و خسارات روحی و روانی زیادی به مردم تحمیل می گردد اما آمار تلفات جادهای بیشتر از تلفات سقوط یک هواپیماست هر چند این مسئله آنقدر فرسایشی شده که دیگر به آن اهمیتی داده نمی شود.
تعداد افرادی که در سقوط یک هواپیما کشته می شوند هرگز به اندازه آمار تکان دهنده تلفات روزانه جاده های کشور نیست اما به گفته عضو کمیسیون اصل نود مجلس، این موضوع برای مسئولین و مردم رنگ باخته و بازتاب چندانی نیز ندارد.
پارسایی تبعات سنگین اجتماعی تصادفات و تلفات جاده ای مثل اضافه شدن هزاران زن بی سرپرست خانواده و کودکان یتیم به جامعه را دردناک توصیف می کند و ضمن اینکه اعتقاد دارد این تبعات، خواسته یا ناخواسته باعث افسردگی و افزایش خشونت در جامعه میشود تاکید می کند که مجلس حتما می تواند در راستای برون رفت از بحران ارابه های مرگ در جاده ها اثرگذار باشد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 768168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =