۰ نفر
۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹

"سمپوزیوم دماوند 2018" با حضور اشتفان شوتلز سفیر اتریش و علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری در مجتمع فرهنگی تاریخی نیاوران تهران برپا شد. دلیل تشکیل این سمپوزیوم گرامی داشت صد و هفتاد و پنجمین سالروز صعود اولین کوهنورد اهل اتریش به قله‌ی دماوند است که قرار را بر این گذاشتند که گروهی از کوهنوردان اهل اتریش با همکاری کروهنوردان ایرانی دماوند را بپیمایند. گفته می‌شود که چهار دانشگاه اتریش و یک دانشگاه ایرانی نیز این تیم را یاری می‌کنند تا گونه‌های گیاهی قابل استفاده در پزشکی را شناسایی نمایند.

محمد طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری در سمپوزیوم ذکر شده بیان کرد که: سال قبل در مجموعه‌ نیاوران نمایشگاهی برگزار شد که در آن برای یک مترجم اتریشی اشعار حافظ را به زبان آلمانی ترجمه کردند و همین کار باعث شد این مترجم از حافظ خوشش بیاید و فارسی بیاموزد. در حال حاضر پرونده ای در حال تهیه است که دماوند در فهرست جهانی قرار بگیرد. قوم‌های ایرانی متعددی در دوره‌های مختلف در کوه دماوند زندگی می‌کردند و از آن خاطرات زیادی دارند ولی متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل بی‌برنامگی ساخت و سازهایی در آن انجام داده‌اند.

طالبیان در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت: 2018 سال دوستی میان دو کشور ایران و اتریش بوده و هست. اگر کمی به گذشته نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که روابط ابن دو کشور از زمان صفویان همراه با احترام بوده است.

آندریاس شیدر رئیس بنیاد طبیعت اتریش کوه را جایی برای شادی، آموزش و روزش دانست و گفت کوه حس آزادی را القا می‌کند، همچنین افزود: کوه جایی برای اهمیت دادن به طبیعت و موقعیتی برای اقتصاد و أمرار معاش محلی ها می‌باشد. کوه سرمایه‌ای جهانی‌ست و تمامی ما در برابر این سرمایه مسئولیت داریم.



دماوند در فهرست جهانی


دماوند در فهرست جهانی

شیدر، سالروز صعود کوهنورد اتریشی به دماوند را شروعی برای همکاری های جدید بین دو کشور دانست و گفت: مفتخرم که بگویم هیات بزرگی از کوهنوردان اتریشی در اینجا حضور دارند تا با سمپوزیوم همکاری کنند.

با توجه به این که دماوند قدیمی ترین کوه صعود شده جهان است؛ رضا زارعی رییس فدراسیون کوهنوردی گفت: ایرانی‌ها اعتقاد دارند که دماوند قدیمی‌ترین کوه صعود شده در جهان است. آتشفشان دماوند ٥٦٠٩ متر ارتفاع دارد و ابودورف جغرافیدان عرب گفته است که هزاران سال پیش، بخش هایی از آن را فتح کرده‌اند. تیلور تامپسون انگلیسی در سال ١٨٣٧ به دماوند صعود کرد تا گوگرد جمع کند و این صعود کاملا مستند است.

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری گفت: مردم کشور ما هنگامی که نام اتریش را می شنوند، بیشتر ببه یاد بُعد فرهنگی و موسیقی مردم آن می‌افتند. موسیقی هنری جذاب و زیباست.

وی افزود: هنر و فرهنگ ملت‌ها را به هم نزدیک می‌کند و هنرمند زیباترین ایده ها را در قالب هنر به هم‌نوعان خود می‌دهد. به طور کلی زیباترین مفاهیم بشری در قالب هنر قابل انتقال می‌شود. قدیمی‌ترین اثر فرهنگی ایران مربوط به ٨ هزار سال قبل است؛ مردم این سرزمین در طول تاریخ همیشه مهربان و فرهنگ دوست بوده‌اند و هنرمندان، شاعران و نویسندگان بزرگی در این خاک پرورش یافتند.

دماوند نشان استقامت و خلیج فارس نماد دریا دلی مردم ایران است؛ ایرانی‌ها در طول چند صد سال گذشته شروع‌کننده‌ی جنگی نبودند و همواره با دوستی در کنار کشورهای همسایه زندگی می‌کردند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری از کوهنوردان اتریشی خواست آنچه در ایران تجربه کردند حتما به کشور خود منتقل کنند و در شرحش امانتدار باشند. طبق این گزارش، ٥٣ کوهنورد اتریشی به همراه گیاه‌شناسان و مستندسازان در ایران حضور دارند و به دماوند صعود خواهند کرد.


دماوند در فهرست جهانی


دماوند در فهرست جهانی

منبع: لست سكند 


2121

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =