سیناپرس نوشت: مسئولان کشورهای چین، نپال و هندوستان نسبت به انباشت چندین هزار کیلو زباله و مدفوع انسانی در قله اورست، هشدار داده و از وقوع بحران زیست‌محیطی در این منطقه خبر دادند. در کنار زباله‌های جدید، ذوب یخچال‌ها سبب آزاد شدن زباله‌های قدیمی نیز شده است.

قله اورست، بزرگ‌ترین قله و مرتفع‌ترین نقطه کره زمین برای همه مردم جهان، نامی شناخته‌شده است اما این قله به‌تازگی دچار مشکلی جدی شده است. در حال حاضر اصلی‌ترین معضل این قله شناخته‌شده، جمع شدن میزان زیادی زباله در دامنه و قله این کوهستان است که به‌سادگی امکان انتقال این زباله‌ها وجود ندارد و اورست تبدیل به مرتفع‌ترین انبار زباله جهان شده است.

حضور کوهنوردان حرفه‌ای برای سال‌ها در این منطقه و همچنین تعداد روزافزون کوهنوردان بی‌تجربه در اورست موجب شده تا چندین تن زباله در این قله انبار شود. مهم‌ترین این زباله‌ها شامل میله‌های مربوط به چادرها، کپسول‌های خالی گاز و مدفوع انسانی است که این منطقه را به‌کلی آلوده کرده است.

گرمایش زمین و آسان‌تر شدن صعود به اورست

روند سریع گرمایش زمین طی سال‌های اخیر سبب شده تا بسیاری از یخچال‌های اورست ذوب شوند. هم‌زمان با ذوب این یخچال‌ها، زباله‌های منجمدی که ده‌ها سال پیش در داخل آن‌ها گرفتارشده بود نیز آزادشده و به زباله‌های جدید ملحق شده‌اند. این موضوع به حدی جدی شده است که آلودگی هوا، آب‌وخاک در این منطقه تبدیل به دغدغه‌ای مهم در کشورهای هند، نپال و چین شده است.

پمبا دورجی شرپا (Pemba Dorje Sherpa) کوهنوردی که به‌تازگی موفق به صعود به قله اورست شده است، شرایط موجود در این قله را منزجرکننده و مملو از مناظر چشم آزار توصیف کرد.

در این میان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که مطرح است، افزایش بسیار زیاد افراد صعودکننده به اورست است که تنها در سال جاری بالغ‌بر ۶۰۰ نفر شده است. متأسفانه تعداد افرادی که توجهی به محیط‌زیست نداشته و زباله‌های خود را این محل رها می‌کنند، بسیار بیشتر از افرادی است که نسبت به محیط‌زیست احساس مسئولیت می‌کنند.

در سال ۲۰۱۶، سازمان ملل متحد اعلام کرد که رکورد صعود به قله اورست تا سال ۱۹۶۴ تنها در اختیار ۲۰ نفر بود اما این رقم در سال ۲۰۱۲ به بیست و شش هزار نفر رسید. درحالی‌که افزایش تعداد کوهنوردان درآمد بیشتری را برای مردم محلی به ارمغان آورده اما در کنار این رشد اقتصادی، حدود صد و سی و شش هزار کیلوگرم زباله جامد را در این محل باقی گذاشته است.

 

در حال حاضر، نگرانی‌هایی در مورد صعود مداوم کوهنوردان بی‌تجربه که اکثراً توسط تورهای مسافرتی ارزان‌قیمت جذب‌شده‌اند، وجود دارد. از سال ۲۰۱۴، مقامات سیاستی را اتخاذ کرده‌اند که هر کوهنورد باید حداقل هفت و نیم کیلوگرم زباله را از اورست پایین بیاورد و در ازای آن بخشی از پول پرداختی برای صدور مجوز صعود را دریافت کند اما متأسفانه برخی کوهنوردان به این پیشنهاد توجهی نکرده و از سوی دیگر وجود فساد اداری و دریافت رشوه از سوی مقامات مسئول، قوانین فوق را بی‌فایده و ناکارآمد کرده است.

دولت‌ها چه‌کاری می‌توانند انجام دهند

هنوز مشخص نیست که چقدر زباله در کوه اورست وجود دارد. دولت چین میزان زباله‌های فعلی موجود در قله اورست را حدود هشت و نیم تن تخمین می‌زند و این در حالی است که مقامات پاکستانی طی سال‌های گذشته حدود ۵۲۰۰ تن وسایل خانگی، ۲۳۰۰ کیلو زباله‌های کوهنوردی و یک‌تن مدفوع انسانی از این قله خارج کرده‌اند. در آینده، چین قصد دارد تا سایت‌های توالت و دفع زباله‌های پایدار را در کوه اورست بسازد.

در همین حال، گری پورتر (Garry Porter)، مهندس و کارشناس محیط‌زیست در ایالات‌متحده، گفت که استفاده از گیاه بیوگاز (biogas plant) در نزدیکی اردوگاه پایه کوهستانی در قله اورست برای حل بحران فعلی سودمند خواهد بود زیرا گیاه می‌تواند مدفوع انسان را به کود مفید تبدیل کند.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =