۰ نفر
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۵
پایانی بر ۳ دهه مناقشه

نخست وزیران یونان و مقدونیه مناقشه تاریخی میان دو کشور را خاتمه دادند.

زهره نوروزپوز: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب سایت خبرگزاری رویترز،  یونان و مقدونیه روز یکشنبه به سه دهه اختلاف پایان دادند و بر سر انتخاب نام جدیدی برای این جمهوری یوگوسلاوی سابق به توافق رسیدند.

با این توافق، راه برای عضویت مقدونیه در اتحادیه اروپا همچنین پیمان نظامی ناتو هموار شد.

نخست‌وزیران دو کشور با وجود اعتراض گستردۀ مخالفان ملی‌گرا در هر دو سو، توافقی را امضا کردند تا بر اساس آن کشور مقدونیه که تا کنون با نام رسمی «جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق» شناخته می‌شد، به «جمهوری مقدونیه شمالی» تغییر نام دهد.

این توافق که در حضور نمایندگانی از اتحادیه اروپا و سازمان ملل امضا شد، اکنون باید به تصویب نمایندگان پارلمان در هر دو کشور برسد و در جریان همه‌پرسی که در مقدونیه برگزار می‌شود نیز رای موافق اکثریت مردم را کسب کند.

عبور از این مراحل آسان نیست زیرا علاوه بر مخالفت ملی‌گرایان در هر دو کشور، رئیس جمهوری مقدونیه اعلام کرده است که از اجرای این پیمان جلوگیری خواهد کرد. روسیه نیز مخالف این تغییر نام است زیرا می‌داند که این کار زمینۀ عضویت مقدونیه را در ناتو فراهم خواهد کرد.

در یونان، موافقت دولت سیپراس با تغییر نام مقدونیه، خشم شهروندان این کشور را به همراه داشت.
آلکسی سیپراس، نخست‌وزیر یونان روز شنبه توانست خطر رای عدم اعتماد پارلمان کشورش را پشت سر بگذارد؛ با این وجود بنا بر نظرسنجی‌ها بیش از ۷۰ درصد از یونانی‌ها با این تغییر نام مخالف هستند.

به گزارش صدا و سیما، همزمان با امضای این پیمان، راهپیمایی‌های اعتراضی در بسیاری از شهرهای یونان برگزار شد. محل امضای این توافق یعنی منطقه سارادس یونان در نزدیکی مرز مقدونیه نیز از این امر مستثنا نبود. همزمان با امضای این توافق، ناقوس کلیسای سارادس در حالی که با پرچم یونان پوشانده شده بود، به نشانه عزا به صدا درآمد.

در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و آغاز تجزیه یوگوسلاوی سابق، کشور مقدونیه واقع در شمال یونان در سال ۱۹۹۱ میلادی با برگزاری همه‌پرسی اعلام استقلال کرد و نام «جمهوری مقدونیه» را بر خود نهاد. آتن از به رسمیت شناختن این نام خودداری و اعلام کرد که این نام‌گذاری بطور ضمنی به ادعاهای سرزمینی مقدونیه در قبال مناطق شمالی یونان که آنها نیز مقدونیه نام دارند، اشاره دارد.

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان امضای این تفاهم نامه را گامی تاریخی خواند و گفت: "با این تفاهم از این پس مسیر پیشرفت را در پیش می گیریم و زخم های گذشته را درمان می کنیم. این تفاهم راه را برای آشتی، دوستی، تعامل و رشد متقابل هموار کرد و نه تنها برای کشورهای ما بلکه برای منطقه ی بالکان و کل اروپا سودمند واقع خواهد شد."

زوران زائف، نخست وزیر مقدونیه هم گفت: "بدون داشتن شجاعت نمی توان به چیزی رسید. شجاعت پس از احترام و افتخار بزرگترین ارزش انسانی است. امضای توافقنامه ی پایانی بر سر تغییر نام برای دو کشور اهمیتی راهبردی دارد و دستاوردهای چشمگیری را رقم خواهد زد."

هم‌چنان که دو نخست وزیر این رویداد میمون را جشن می گرفتند هیچ به اندازه ی میانجی گر سازمان ملل که بیش از 25 سال برای حل و فصل مناقشه بر سر نام تلاش کرد خوشحال و شادمان نشده بود.

متیو نیمتز (Matthew Nimetz)، میانجی سازمان ملل گفت:"فکر می کنم پس از تلاش و کوششی طولانی و درازمدت برای حل و فصل چنین مشکلاتی، به نتیجه ای دست پیدا کردیم که هم عادلانه و قابل احترام و مهم تر از آن قابلیت اجرا شدن دارد."

این تفاهم نامه برای تصویب نهایی باید در مقدونیه به رای و خواست عمومی گذاشته شود و در یونان هم نمایندگان پارلمان این کشور باید آن را تصویب کنند.

نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه یونانی ها از چنین راه حلی استقبال نکرده اند. گروهی از معترضان در شمال یونان با پلیس این کشور درگیر شدند. این تظاهرات پس از آن برگزار شد که دو روز پیش، درگیری های خشن و صحنه های به یاد ماندنی روبروی پلیس در آتن برگزار شده بود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم که برای حضور در این دیدار به دریاچه ی پرسپا در مرز بین یونان و جمهوری مقدونیه ی شمالی - نام تازه ی جمهوری مقدونیه - سفر کرده بود در بیانیه ای نوشت: "در راه بازگشت از دریاچه ی پرسپا هستم. در مراسم امضای توافقنامه ای تاریخی بین آتن و اسکوپیه شرکت کردم. این توافق بر سر موضوع نام، پیام آشتی و امید نه تنها برای دو کشور یاد شده بلکه برای همه کشورهای بالکان و اتحادیه اروپایی به همراه دارد و نشان می دهد با دیپلماسی و گفتگو می توان سخت ترین مسائل را در سایه ی اراده و شجاعت حل و فصل کرد. توافق بین آتن و اسکوپیه تنها خبر خوش هفته نیست. نشست سنگاپور بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون نشان داد که بحران های این دوران را تنها می توان با دیپلماسی و گفتگو به سرانجام رساند.

این موضوع را روز سه شنبه در پارلمان اروپا در استراسبورگ و در آغاز گفتگو بر سر راه نجات توافق هسته ای با ایران بیان داشتم. و دیروز در افغانستان نخستین آتش بس بین دولت و طالبان به اجرا درآمد و بارقه ی امید را در کشوری که چندین دهه درگیر جنگ بوده پدیدار کرد. در استراسبورگ همچنین پیشنهادمان را در قالب کمیسیون اروپایی برای بودجه ی آتی اتحادیه اروپایی ارائه کردیم.

برای نخستین بار در تاریخ ما می خواهیم بودجه ی اتحادیه اروپایی به امنیت و دفاع نیز بپردازد و در صنایع دفاعی اروپایی و برای امنیت منطقه ی ما سرمایه گذاری شود. (این موضوع در تامین امنیت شهروندان اروپایی ضروری است.) همچنین پیشنهاد دادیم بودجه ی سیاست خارجی تا 30 درصد افزایش پیدا کند تا به مسائل مهمی که شهروندان اروپایی به آن اهمیت می دهند پرداخته شود. از مهاجرت گرفته تا صلح و آشتی در منطقه، ما باید خارج از مرزهامان کار کنیم و سرمایه گذاری بیشتر و بهتری انجام بدهیم."

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امضای توافقنامه میان یونان و مقدونیه را رخدادی تاریخی توصیف کرد.
فدریکا موگرینی در جمع خبرنگاران در منطقه پسارادس یونان پس از امضای توافقنامه میان یونان و مقدونیه برای تغییر نام مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی با هدف حل تنش میان دو کشور بر سر نام مقدونیه گفت :« اول از همه بگویم که امروز روز بسیار خوبی برای هر دو کشور است. البته من و کمیسر هان اینجا هستیم تا بگوییم که امروز همچنین روز بسیار خوبی برای اتحادیه اروپا و اروپا و بالکان است.

امروز روزی واقعا تاریخی است. من اولین گامهای این مذاکرات را میان دو نخست وزیر و دو وزیر خارجه به خاطر دارم و من می خواهم از طرف خودمان از تلاشهای بی وقفه آنها تشکر کنم. اگر ما امروز اینجا هستیم در وهله اول برای تشکر از دو طرف این مسئله است زیرا آنها باعث شدند همه اروپاییها به ظرفیتی که برای پیدا کردن راه حلی برد-برد از طریق گفتگو برای حل مشکلی قدیمی و چند دهه ای وجود دارد، افتخار کنند. این مسئله اروپا را متحدتر می کند و صلح و آرامش را در اروپا افزایش می دهد و همچنین راه را برای کل منطقه بالکان برای زندگی در جوی متفاوت باز می کند. دیپلماسی و گفتگو و سختکوشی باید همیشه راهنما و چراغ راه ما باشد. به نظر من این توافقنامه راه را به اروپا و بقیه جهان نشان می دهد که هر مشکل و مسئله ای با مثبت اندیشی و رهبری درست و شجاعت و گفتگو قابل حل است.»

یوهانس هان مسئول امور توسعه اتحادیه اروپا در کمیسیون اروپا هم گفت :« اکنون ما باید گامهای بعدی را برداریم زیرا در عین حالیکه پایان یک سفر است همزمان آغاز سفری جدید است و همه چیز به وحدت و انسجام هر چه بیشتر اروپا منتهی می شود».


 
معترضان یونانی پس از امضای توافقی تاریخی با مقدونیه با پلیس درگیر شدند
در پی توافقی تاریخی بین یونان و مقدونیه برای پایان دادن به مناقشه ای 27 ساله بر سر یک اسم، معترضان یونانی روز یکشنبه با پلیس ضد شورش درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پیسودری (یونان)، پلیس با شلیک گاز اشک آور، معترضان را به عقب راند. معترضان، که پرچم های یونان را در دست داشتند، قصد داشتند به مراسم امضای موافقتنامه در سواحل دریاچه پرسپا نزدیک شوند ولی پلیس، آنها را نزدیک روستای کوچک پیسودری در چند کیلومتری مراسم محاصره کرد.

یک گروه از پلیس ضد شورش جاده روستایی منتهی به دریاچه را مسدود کرد و دیگر ماموران از روی دامنه کوه، نارنجک صوتی و گاز اشک آور به سوی مردم پرتاب کردند. مقامات اعلام کردند حدود 500 نفر در این اعتراضات شرکت کردند.

یک معترض اعلام کرد: «ما برای سرزمین پدرانمان مبارزه می کنیم. ما عقب نشینی نمی کنیم».

در حالی که این اعتراضات در جریان بود، وزرای امور خارجه یونان و مقدونیه یک موافقتنامه اولیه برای تغییر نام این کشور به جمهوری مقدونیه شمالی امضا کردند. اتحادیه اروپا، سازمان ملل و ناتو از این اقدام استقبال کردند.

از سال 1991، یونان به نام مقدونیه اعتراض داشته است زیرا استانی شمالی به همین نام دارد که در دوران باستان مهد امپراطوری اسکندر کبیر بود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =