مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران و مسئول هیات اقتصادی در گفت و گوی اختصاصی با خبرآنلاین در سفر ظریف به بالکان و اروپای شرقی، اهداف اقتصادی این سفر را تشریح کرد.

محمد اکبری ـ بلگراد: وزیر امور خارجه کشورمان سفر خود به اروپای شرقی و بالکان را با بگراد آغاز کرد. ایشان در این سفر با همتای صرب خود دیدار و در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر خارجه صربستان نتایج این سفر را تشریح کرد. ظریف همچنین با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد و در ادامه سفر خود به بلغارستان، کرواسی و بوسنی هم خواهد رفت. منطقه بالکان از مناطق استراتژیک و قابل توجهی است که جمهوری اسلامی ایران در دوران جدید تلاش دارد استراتژی خود را برای گسترش روابط با این منطقه شکل دهد.
در این سفر، ظریف را هیات سیاسی و اقتصادی نیز دنبال می کند که در دیدار با فعالین اقتصادی بررسی آینده روابط دو سویه را در دستور کار دارند. در رابطه با اهداف این سفر و همچنین هیات همراه با مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران و مسئول هیات اقتصادی این سفر گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید.

- آقای خوانساری در مورد اهداف سفر وزیر خارجه به منطقه بالکان چه ارزیابی وجود دارد؟ ارتباط ایران از لحاظ اقتصادی با این چهار کشور چگونه است؟ و این‌که چه حوزه‌هایی با هیئت هستند و چه اهدافی را دنبال می‌کنند.

در این سفر در معیت آقای ظریف به مدت پنج روز دیدار از چهار کشور صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی را داریم. اولین کشوری که می‌رویم، صروبستان است. ما با این کشورها قبل از تجزیه یوگسلاوی ارتباط اقتصادی نزدیکی داشتیم. در حال حاضر سقف اعتبارات صادرات و واردات آنچنان که باید بالا نیست. حدودا20 میلیون دلار مجموعه صادرات و واردات در سال را با بلگراد داریم. عمدتا صادرات ما به این‌ کشورها مواد شیمیایی و مواد پتروشیمی است. واردات از این‌ها نیز بیشتر حوزه صنایع ، قطعات خودرویی است. ظرفیت بسیار بالایی وجود دارد که روابط خود را در حوزه توریسم و گردشگری گسترش دهیم و می‌توانیم ارتباط بیشتری در این موضوع داشته باشیم. به هر حال اگر شناخت بهتری دو طرف از همدیگر داشته باشند، با تشکیل نمایشگاه های متعدد، چه در تهران و چه در این‌ منطقه می توانند شناخت بیشتری از هم پیدا کنند و یقینا موفقیتهایی رقم بزنند.

در بین این کشورها چه سابقه روابطی را با بلغارستان داشته ایم؟

ارتباط با بلغارستان بسیار ارتباط طولانی‌ای است و قبل از فروپاشی شوروی موافقتنامه‌های زیادی را با بلغارستان داشتیم، واردات زیادی هم از بلغارستان داشتیم، به این کشور صادرات بالایی نیز داشتیم و قبلا کمیته‌های دوجانبه بین ایران و بلغارستان معمولا سالانه برگزار می‌شد و ارتباطات از سطح بالایی برخوردار بود، بعد از فروپاشی دیگر آن کمیته‌ها شکل نگرفته ولی ارتباط وجود دارد.

در حوزه بالکان چطور؟ روابط ایران با این کشورها پس از تجزیه یوگسلاوی دچار آسیب شد؟

در بوسنی و هرزگوین بعد از این‌که این‌ کشورها از هم جدا شدند و همچنین کرواسی، ارتباط ما هیچ موقع با این‌ها قطع نشده است، ولی سطح روابط تجاری‌مان با سفری که صورت می‌گیرد در معیت آقای ظریف و هیئت همراه اقتصادی که با ما هستند و شناختی که دو طرف از همدیگر پیدا می‌کنند ؛ هم بنگاه‌های و شرکت‌های این‌ها و هم شرکت‌های ما، من فکر می‌کنم می‌توانیم در آینده سطح روابط اقتصادی‌مان را به شکل محسوسی بیش از گذشته افزایش دهیم.


هیئت‌های اقتصادی همراه آقای وزیر بیشتر از چه بخش‌هایی هستند؟

هیئت‌هایی که هستند، عمدتا از تجهیزات و صنایع پزشکی، برق، مواد شیمیایی و از این دست هستند.

چه اهداف و درخواست‌هایی در جلساتی که قرار است شکل گیرد دنبال می شود؟ این حوزه هم تمایل دارد روابط را با ایران گسترش دهد؟

ما برای مثال با تعداد زیادی از کشورهای این حوزه بحث ویزا را و تسهیلات ویزایی را داریم که نیاز هست به شکل دو طرفه لغو روادید شکل گیرد، همچنان که با صربستان انجام شده است، مشکلات بانکی که کماکان وجود دارد و باید حل و فصل شود و بیشتر آشنایی بنگاه‌ها و شرکت‌های دوطرفه که بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و از پتانسیل‌ها و مزیت‌هایی که دو طرف دارند استفاده لازم را ببرند.

 مشکلات بانکی قبل پس از برجام رفع نشده است؟

قبل از برجام که ما روابط بانکی را کامل بسته شده می دیدیم. در حال حاضر بانک‌های کوچک ارتباط دارند، ولی بانک‌های بزرگ هنوز آن ارتباط کامل را نتوانسته‌اند برقرار کنند.


 این چهار کشور در کلیت اروپا چطور ارزیابی می‌شوند؟

چهار کشور کشورهای بلوک شرق سابق هستند که وابستگی به شوروی داشتند. در حال حاضر پیوستن به اتحادیه اروپا در حالی که ارتباطشان را با شرق مثل روسیه کماکان حفظ کردند و ارتباط خوبی دارند، ولی با موافقتنامه‌هایی که با اتحادیه اروپا داشتند در ارتباط با تعرفه‌ها، لغو روادید، عضویت در شنگن را دنبال می کنند و ارتباط خوبی با اروپای غربی سابق دارند.

گفته می‌شود چون این کشورها اقتصادهای کوچکتری دارند، به نسبت اروپا غربی نگرانی کمتری در رابطه با تحریمها علیه ایران دارند و از این نظر تمایل بیشتری به روابط با ایران دارند. آیا این در رابطه با این حوزه درست است ؟

بالاخره ایران کشوری است که جذابیت‌های زیادی دارد؛ هم در ارتباط با واردات ایران و هم صادرات از ایران و طبیعتا اکثر کشورها این تمایل را دارند، از طرف دیگر با توجه به این‌که درآمد و رفاه ایرانی ها به سمت مسافرت و گردشگری کشیده است، این هم زمینه‌ای است که خیلی از این کشورها از آن برای جذب گردشگر استقبال می‌کنند. در بحث مبادله کالا، چه صادرات کشورها به ایران و چه ایران به این کشورها، یک ارتباط دوطرفه وجود دارد و مزیتی که هر دو طرف دارد ، یعنی هم ما می‌توانیم کالاهای زیادی را صادر کنیم به این کشور‌ها و هم برعکس. طبیعتا چون این‌ها در بلوک شرق قرار داشتند، نگرانی‌های غرب را به معنای واقعی، کمتر دارند، چون اقتصادشان هم کوچک‌تر از اروپای غربی است و نگرانی به آن صورت را کمتر دارند.

49312

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 758305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =