واکنش متفاوت کشورها در مقابل ارزهای دیجیتال/ قوانین سخت‌گیرانه کشورهای درحال توسعه برای رمزینه ارزها

گزارش‌ها نشان می‌دهد مناطق توسعه‌یافته بسیار سریع‌تر و به‌طور فعالانه به پدیده رمزینه ارزها واکنش نشان داده و غالبا مقررات بازتر، تسهیل‌گر و کنترلی وضع کرده‌اند. برعکس آن مناطق در حال توسعه به‌طور منفعلانه با تاخیر زمانی چند ساله و عمدتا با وضع قوانین سخت‌گیرانه با پدیده رمزینه ارزها برخورد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رمزینه ارزها در عين داشتن مزیت‌های منحصربه‌فرد، ریسک‌ها و خطراتی هم به همراه دارند که سبب شده است دولت‌های مختلف درصدد وضع قوانين و مقررات مرتبط با آنها برآیند.

براساس تحلیل‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، البته این کار دشوار است، چراکه به‌دليل ماهيت غيرمتمرکز رمزینه ارزها نظارت بر آن را یک نهاد دولتی نمی‌تواند انجام دهد.

به‌دليل ماهيت فرامرزی این نوع پول‌ها، وضع مقررات و استانداردهای بين‌المللی می‌تواند بيشتر راهگشا باشد.

در شكل زیر یک شمای کلی از وضعيت قانون‌گذاری در کشورهای مختلف دنيا آمده است. رنگ سبز نمایانگر مجوز استفاده از رمزینه ارزها؛ رنگ قرمز حاکی از ممنوعيت کامل این ارزها در آن کشور؛ رنگ زرد نيز نشانه محدودیت رمزینه ارزها در برخی حوزه‌ها (از قبيل وسيله پرداخت) یا نهادها (همانند ارگان‌های دولتی) است و همچنين کشورهایی که با رنگ خاکستری مشخص شده‌اند، تاکنون نسبت به رمزینه ارزها موضع قانونی نداشته‌اند.

همانگونه که در شكل مشخص است، برخی از کشورها با رویكرد مثبت و تنظيم‌گری با این پدیده نوظهور برخورد کرده و در مقابل، برخی دیگر با رویكرد منفی آن را غيرقانونی اعلام و محدود کردند. البته در این ميان نيز کشورهایی هستند که تاکنون نتوانسته‌اند واکنش مشخصی نسبت به رمزینه ارزها نشان دهند و اعلام موضع کنند. در ادامه کليات وضعيت قانون‌گذاری در کشورهای منتخب ارائه می‌شود.

 

رویکرد مثبت و تنظیم‌گرانه

آمریكا: دولت آمریكا ضمن پذیرش بیت‌کوین، سود حاصل از آن را یک درآمد مشمول ماليات محسوب کرده و از طریق فرآیند خوداظهاری، ماليات آن را اخذ می‌کند.

کانادا: دولت کانادا بیت‌کوین را تحت عنوان «دارایی نامشهود» دسته‌بندی کرده است. همچنین برای جلوگيری از آثار مخرب بیت‌کوین، این دولت در قوانين و مقررات پولشویی و ضدتروریست خود، مفادی را به بیت‌کوین اختصاص داده است

ژاپن: در سال 2017 دولت ژاپن به طور رسمی بیت‌کوین را به عنوان وسیله پرداخت همچون سایر پول‌های متداول پذیرفت. یكی از هدف‌های مطرح شده از این طرح، جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران بين‌المللی است. شاید این حمایت قانونی و شفاف دولت ژاپن از بیت‌کوین باعث شده باشد که حدود 52 درصد معاملات بیت‌کوین با ارز «ین» ژاپن در جهان صورت گیرد.

نیوزیلند: بانک مرکزی کشور نيوزیلند اعلام کرده است که نهادهای مالی به غير از بانک‌ها نيازی به اجازه بانک مرکزی درخصوص نحوه انتقال پول و ذخيره ارزش ندارند، بنابراین استفاده از بیت‌کوین برای نهادهای غيربانكی مجاز است.

دوبي: دوبی اولين منطقه در خاورميانه است که در ماه فوریه سال 2018 به یکی از شرکت‌های خود به نام رگال، مجوز معامله رمزینه ارزها را داده است.

كره جنوبي: دولت کره جنوبی تاکنون موضعی رسمی در قبل رمزینه ارزها نگرفته است، اما مسئولان بورس این کشور درحال وضع مقرراتی درخصوص تامين مالی شرکت‌ها از طریق عرضه اوليه سكه هستند.

انگلیس: دولت انگليس بيت‌کوین را همانند یک ارز خارجی تعریف کرده و قواعد مالياتی یک ارز خارجی بر آن نيز جاری ساخته است.

استرالیا: استراليا یكی از معدود کشورهایی است که دولت آن، بيت‌کوین را به‌عنوان پول به رسميت شناخته است و رئيس بانک مرکزی استراليا در یک مصاحبه درباره بيت‌کوین اعلام کرد که در این کشور هيچ‌گونه محدودیتی برای افرادی که می‌خواهند از سایر ارزها برای خرید استفاده کنند، وجود ندارد.

سنگاپور: سنگاپور که احتمال می‌رود در آینده‌ای نزدیک جزو عمده‌ترین مراکز استفاده از بيت‌کوین باشد، برای آن قوانين مالياتی ارزش افزوده همچون کالاها وضع کرده است.

روسیه: تاکنون دو پيش‌نویس ازسوی وزارت مالی و بانک مرکزی روسيه درخصوص رمزینه ارزها تدوین و منتشر شده است. مطابق آن پيش‌بينی می‌شود دولت روسيه به سرمایه‌گذاران داخلی اجازه معامله با رمزینه ارزها را ندهد، اما در مقابل سعی دارد تامین مالی بین‌المللی را از طریق عرضه اولیه سكه برای شرکت‌ها تنظيم‌گری کند تا رمزینه ارزها را به سمت فعاليت در محيطی قانونی هدایت کند.

هند: وزیر مالی هند در سخنرانی بودجه سال 2018 اعلام کرد که دولت قصد دارد تمام تلاش خود را در راستای جلوگيری از فعاليت‌های مجرمانه از طریق رمزینه ارزها انجام دهد و به‌جای آن سعی در تقویت استفاده از فناوری زنجيره بلوکی در سيستم پرداخت دارد. اما تاکنون قانونی در خصوص غيرقانونی بودن رمزینه ارزها صادر نشده است.

چین: قانون‌گذاری رمزینه ارزها در کشور چين بسيار حائز اهميت است، زیرا این کشور در صنعت استخراج و معامله رمزینه ارزها سهم عمده‌ای دارد؛ تا جایی که تغيير در سياست‌های این کشور به‌طور مشخص روی قيمت بيت‌کوین اثر مستقيم دارد. در این کشور استفاده از رمزینه ارزها برای نهادهای دولتی و حقوقی ممنوع است، اما مبادله آن توسط افراد حقیقی بلامانع است.

 

رویکرد منفی و بازدارنده

برخي از كشورهای آمریكای جنوبي: در کشورهایی همانند بوليوی و اکوادور هرگونه پولی که تحت نظارت دولت نباشد، رسما ممنوع است. برخی از کشورهای آمریکای جنوبی مانند کلمبيا نيز هنوز موضع رسمی در قبال رمزینه ارزها نگرفته‌اند.

برخي از كشورهای خاورمیانه: از ميان کشورهای درحال توسعه خاورميانه که به این پدیده واکنش نشان داده‌اند، می‌توان به اردن و لبنان اشاره کرد که بيت‌کوین را به‌دليل نوسانات شدید قيمتی و احتمال استفاده در تراکنش‌های مجرمانه، غيرقانونی اعلام کردند.

عربستان: استفاده از بيت‌کوین در عربستان برای نهادهای دولتی ممنوع است. از طرف دیگر، نهاد ناظر پولی عربستان به عموم مردم و نهادهای خصوصی هشدارهای لازم را درخصوص ریسک بالای بيت‌کوین داده و اعلام کرده است که معامله‌گران بيت‌کوین هيچ‌گونه حمایت و پشتيبانی دولت را نخواهند داشت.

الجزایر: کشور الجزایر در ماده 113 قانون مالی جدید خود که در سال 2018 ابلاغ شده است، بيت‌کوین را ممنوع اعلام کرده است.

اندونزی: بانک مرکزی اندونزی در سال 2017 دستورالعملی را در خصوص استفاده از رمزینه ارزها منتشر کرد؛ در این دستورالعمل استفاده از رمزینه ارزها به‌عنوان وسيله پرداخت ممنوع شده است. در حالی که بانک مرکزی این کشور درخصوص استخراج و معامله آنها اعلام نظر نكرده است.

پاكستان: بانک مرکزی پاکستان در 7 آوریل سال 2018 اعلام کرد بیت‌کوین و سایر رمزینه ارزها در پاکستان ممنوع هستند.

اندونزی: بانک مرکزی اندونزی در 7 دسامبر سال 2017 اعلام کرد که استفاده از رمزینه ارزها به‌عنوان وسيله پرداخت از سال 2018 ممنوع می‌شود. در این اعلامیه در خصوص معامله و استخراج رمزینه ارزها موضعی گرفته نشده است. این کشور سال‌ها قبل نيز طبق ماده 7 سال 2012 رمزینه ارزها را جزو ارزهای نگران‌کننده محسوب کرده بود.

نامیبیا: بانک مرکزی این کشور در سپتامبر سال 2017 طی اعلامیه‌ای بیان کرد معامله رمزینه ارزها و همچنين استفاده از آن به‌عنوان وسيله پرداخت در این کشور مجاز نيست.

مطابق با مطالب فوق، می‌توان استنباط کرد که مناطق توسعه‌یافته بسيار سریع‌تر و به‌طور فعالانه به پدیده رمزینه ارزها واکنش نشان داده و غالبا مقررات بازتر، تسهيل‌گر و کنترلی وضع کرده‌اند. برعكس آن می‌توان به مناطق درحال توسعه اشاره کرد که به‌طور منفعلانه با تاخير زمانی چند ساله و عمدتا با وضع قوانين سخت‌گيرانه با پدیده رمزینه ارزها برخورد کرده‌اند.

 

223225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =