معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: کشور ما در حوزه دانش و تکنولوژی توسعه آبخیزداری کمبودی ندارد و بکارگیری این ظرفیت مورد نظر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یاسوج،اسکندر زند درنشست خبری با اصحاب رسانه که در حاشیه همایش محققان معین منطقه ۲ کشور در شهر یاسوج برگزار شد،افزود: طی رتبه بندی انجام گرفته در سال ۲۰۱۶، رتبه علمی ایران در دنیا ۱۶ است و از نظر نوآوری نیز در سال ۲۰۱۶ رتبه ۹۲ را داشتیم که  در سال ۲۰۱۷ این رتبه ۱۵ و رتبه نوآوری نیز ۷۵ شده است.


وی تصریح کرد: نظام نوین ترویج نیز از طرحهای اقتصاد مقاومتی است و افزودن دانش روز به تجربه کشاورزان وضعیت را بهبود می بخشد.

زند در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برای اینکه ۱۰ هزار مروج کشاورزی بتوانند اطلاعات به روز را به کشاورزان برسانند، یکهزار نفر از محققین به عنوان محققین معین در مراکز خدمات مشغول هستند و امروز نیز در همین راستا همایش محققین معین منطقه دو در یاسوج برگزار شده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور بیان کرد: در راستای به روز کردن اطلاعات این محققین نیز یکصد محقق ارشد مامور جمع آوری اطلاعات شده اند که این اطلاعات در یک سامانه به نام تالار ترویج قرار می گیرد.

وی افزود: در مجموع در بخش کشاورزی صد مححق ارشد، یکهزار محقق معین و ده هزار مروج فعالیت می کنند.

زند همچنین با بیان اینکه بر اساس آمار وزارت بهداشت حدود ۶۷ درصد مرگ و میر ها در کشور ناشی از بیمارهای غیر واگیر است، افزود: این امر به عوامل مختلفی همچون سلامت غذا، الگوی تغدیه، آب و هوا و بخشی نیز به تنشها و اضطرابها  و شرایط زندگی در عصر حاضر برمی گردد.

وی گفت: آنچه مسلم است بخشی که به غذا بر می گردد باید جدی تر بررسی شده و به کمک دفتر محیط زیست و غذای وزارت کشاورزی موضوع غذای محصول گواهی شده نیز در دستور کار قرار دارد.

زند اظهار داشت: امیدواریم که در این راستا ساختارهای لازم فراهم شود و موضوع گواهی شدن غذا با توجه به افزایش آلودگیها و آلاینده ها بسیار مهم است.

معاون وزیر کشاورزی یکی از مباحث سلامت غذا را کیفیت سموم استفاده شده در کشاورزی عنوان کرد و گفت: با ارزیابی مجدد کیفیت سموم، سموم کم کیفیت از رده خارج می شود و مراجعی که سم کم کیفیت وارد می کردند نیز بسته شده است.

وی اظهار داشت: کاربرد سموم و عناصر سنگین نیز از برنامه های مهم ترویج و از مباحث سلامت غذایی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش یکی از برنامه های ملی برای استان کهگیلویه و بویراحمد را برنامه اصلاح نژاد ماهی قزل آلا عنوان کرد.

زند در پایان افزود: اقدامات اولیه در این راستا انجام شده و امید است که این طرح در سال ۹۷ عملیاتی شود و دیگر برنامه ها برای استان نیز طبق برنامه های کل کشور انجام می شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 755016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =