گروس عبدالملکیان در نشست خبری نخستین دوره جایزه شعر بهاران که اختتامیه آن سه‌شنبه هشتم اسفند برگزار می‌شود ضمن تاکید بر این که شعر، معشوقه حسودی است، گفت: «اگر شاعری شعر را به خاطر جایزه، مقام یا پول بخواهد، شعر اندک اندک از او خداحافظی می‌کند و می‌رود.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری نخستین جایزه شعر بهاران، با حضور گروس عبدالملکیان، شاعر و داور این جشنواره و همچنین ابوالفضل بانی، مدیر موسسه بهاران عصر روز گذشته شنبه پنجم اسفند برگزار شد.

عبدالملکیان در توضیح این که هدف از برگزاری این جایزه چیست، گفت: «حدودا یک سال پیش بود که با مدیر موسسه بهاران، تصمیم گرفتیم در کنار فعالیت‌های آموزشی، جایزه‌ای را برای حمایت از استعدادها در حوزه شعر و ادبیات داستانی راه‌اندازی کنیم. در واقع این جایزه، یک جنبه مکمل برای فعالیت‌های آموزشی موسسه بهاران است و آن‌چه آن را متمایز از سایر اتفاقات و جوایز مشابه می‌کند همین است که تنها به اهدای جایزه بسنده نمی‌شود بلکه حمایت از برگزیدگان را هم در بر می‌گیرد.»

این شاعر ادامه داد: «شعر، معشوقه حسودی است، یعنی اگر شاعری شعر را به خاطر جایزه، مقام یا پول بخواهد، شعر اندک اندک از شاعر خداحافظی می‌کند و می‌رود، مگر این که شاعر، مقولات دیگر را به خاطر شعر بخواهد. شعر وسیله نیست، هدف است و جایزه باید در خدمت شعر باشد. در واقع، اگر شاعری شعر را داشته باشد همه‌ چیز دارد و به چیزهای دیگر نیازی ندارد. از همین منظر، خود این جایزه شاید اهمیت چندانی نداشته باشد بلکه جنبه‌های تکمیلی، دوره‌های آموزشی، سفرهای فرهنگی، انتشار کتاب و شناسایی شاعران مستعد و معرفی آن‌ها به حوزه نشر است که در جایزه شعر بهاران اهمیت دارد. این مساله‌ای است که در جایز‌ه‌های شعر دیگر کمتر در نظر گرفته شده است.»

عبدالملکیان سپس به روند اجرایی این جایزه اشاره کرد و توضیح داد: «با توجه به این که این اولین دوره‌ای است که جایزه بهاران برگزار می‌شود، از حجم کمی و کیفی آثار ارسال شده غافلگیر شدیم. بیش از 600 نفر، 3000 اثر به جشنواره ارسال کردند. در این آثار با استعدادهای تازه زیادی آشنا شدیم و البته جالب اینجاست که حتی افرادی که آثارشان به صورت کتاب منتشر شده بود هم در این جایزه شرکت کردند. با توجه به این که متاسفانه شرایط طوری است که حتی دیده‌شده‌های شعر هم به اندازه کافی دیده نشده‌اند و تیراژ کتاب‌ها حتی در نشرهای معتبر پایین است، این افراد هم در داوری قرار داده شدند.»

او ادامه داد: «این آثار در سه مرحله بررسی شد. در مرحله مقدماتی، آثار ضعیف و متوسط کنار گذاشته شدند و 100 نفر به مرحله نهایی رسیدند. در مرحله بعدی که آثار به دقت توسط داوران این جشنواره یعنی دکتر ضیاء موحد، احمد پوری، بهزاد خواجات، اکبر اکسیر و خودم بررسی شد، امتیازدهی انجام گرفت و 30 نفر به مرحله پایانی راه یافتند که در روز اختتامیه معرفی می‌شوند. در واقع ما برگزیدگان را فراتر از اعلام سه نفر نهایی دیدیم و خواستیم که حمایت‌های فرهنگی شامل افراد بیشتری شود.»

در ادامه، ابوالفضل بانی، مدیر موسسه بهاران گفت: «پنج سال است در این موسسه دغدغه ادبیات داستانی و شعر داریم، افراد مختلفی می‌آیند و در کلاس‌ها شرکت می‌کنند. با خودمان فکر کردیم خوب است ببینیم خروجی این دوره‌ها که مدرسان آن نویسندگان و شاعران نسل سوم انقلاب هستند چیست. درواقع خواستیم دستاوردهای نویسندگان و شاعران جوان را در قالب این جوایز در معرض دید و داوری قرار دهیم.»  

او در پایان گفت: «بنا داریم سال آینده، اولین جایزه فیلمنامه اقتباسی را هم راه‌اندازی کنیم، کاری که هنوز انجام نشده و جایش در سینمای کشورمان خالی است. امیدواریم این اتفاق در تابستان 97 بیفتد و فراخوان اولین جشنواره فیلمنامه‌های کوتاه اقتباسی منتشر شود. این جوایز و جشنواره‌هایی که برگزار می‌کنیم مغایرت و تباینی با دیگر فعالیت‌های مشابه ندارد اما یک تفاوت دارد و آن هم این است که ما به تنهایی و بدون کمک از دیگران این رقابت‌های فرهنگی را برگزار می‌کنیم و باید دید می‌توانیم به تنهایی این راه سخت و سنگین را ادامه بدهیم یا نه.»

مراسم اختتامیه جایزه شعر بهاران، سه‌شنبه هشتم اسفند ساعت 18 در تالار ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =