۰ نفر
۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴

عملیات بارگیری و انتقال نخستین سکوی فاز 22 پارس جنوبی از جزیره صنعتی صدرا در بوشهر انجام شد.

به گزارش خبرآنلاین، قرار است عرشه اصلی SPD-22 نخستين سكوي دريايي با پیشرفت 95.5 درصدي، پس از عملیات بارگيري و مهاربندی، برای نصب به موقعیت دریایی خود در مخزن مشترك پارس جنوبي هدايت شود.

اين سكو پس از بارگيري توسط جرثقيل 5000 تني HL بر روي شناور FLB124 قرار خواهد گرفت و بعد از عمليات مهاربندي، راهي آب‌هاي خليج فارس مي‌شود تا به همراه پل ارتباطي اين سكو، در موقعيت فاز ٢٢ نصب شود.

این نخستین سکوی فاز 22 پارس جنوبی به وزن 2300 تن است که در جزیره صدرای بوشهر ساخته شده تا پس از انتقال، در محل مورد نظر بر سر چاه‌های این فاز در دریا نصب ‌شود.

فرهاد ایزدجو، مجری توسعه طرح فازهای ۲۲-۲۴ پارس جنوبی در این‌باره به خبرنگاران گفت: عملیات ساخت سکوی اصلی ٢٢ و سکوی اقماری ٢۴A در یارد صدرا، در مجموع با پیشرفت نزدیک به ٩۵ درصد به اتمام رسید و سکوی ٢٢، امروز بارگیری شد.

وی در ادامه یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار است سکوی ٢۴A در فروردین ماه ٩٧ بارگیری شده و پس از مهاربندی، به موقعیت دریایی خود در پارس جنوبی بازگشته و حمل و نصب خواهد شد.

ایزدجو در ادامه با بیان این که با بهره برداری از این دو سکو ، روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب معادل یک میلیارد فوت مکعب گاز غنی از بخش فراساحل این فازها برداشت می‌شود، گفت: طرح توسعه فازهای ٢۴-٢٢ پارس جنوبی برای تولید ۵۶ میلیون مترمکعب گاز ترش از میدان مشترک و تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز متان، ۲۹۰۰ تن گاز مایع LPG، ۲۷۵۰ تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد طراحی شده و در حال حاضر، از سوی کنسرسیومی متشکل از شرکت صنعتي دريايي ايران (صدرا) و شركت پتروسينا آريا در حال اجرا است.

مجری طرح توسعه فاز ۲۲ پارس جنوبی افزود: میزان پیشرفت بخش خشکی و پالایشگاهی طرح توسعه فاز ۲۴-۲۲ پارس جنوبی ۹۲ درصد است، ضمن آن که عملیات مربوط به ساخت، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی تمامی بخش‌های نخستین ردیف پالایشگاهی این طرح شامل واحد دریافت گاز، واحد فلر، واحدهای یوتیلیتی (سیستم هوای ابزار دقیق، تولید بخار، تولید نیتروژن) واحدهای آبگیر و آب‌شیرین‌کن، واحدهای فرایندی (واحد شیرین‌سازی و نم‌زدایی گاز) و همچنین واحد افزایش فشار گاز به پایان رسیده و همه شرایط برای ورود گاز ترش از فاز ۶، ۷ و ۸ و انجام عملیات شیرین‌سازی، کاملاً مهیا است.

به گفته مجری طرح توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس‌جنوبی، در صورت دریافت گاز ترش مورد نیاز این بخش پالایشگاهی از طریق فازهای ۶، ٧و 8، عملیات شیرین‌سازی با ظرفیت روزانه ۱۲ و نیم میلیون مترمکعب گاز و ارسال به شبکه سراسری می‌تواند از اسفندماه سال جاری آغاز شود.

وی با اشاره به این که به این ترتیب، با بهره‌برداری کامل از این طرح، روزانه 56.6 میلیون‌ مترمکعب گاز غنی از این فاز برداشت می‌شود، خاطرنشان ساخت: این در حالی است که هم‌زمان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع و اتان نیز به ظرفیت برداشت از میدان مشترک پارس‌جنوبی افزوده خواهد شد.

گفتنی است، با بهره‌برداري از نخستين سكوي دريايي طرح توسعه فاز هاي ٢٤-٢٢ پارس جنوبي در سال ٩٦، روزانه ١٤ميليون مترمكعب گاز غني از مخزن پارس جنوبي استخراج مي‌شود كه پس از انتقال به پالايشگاه اين فاز و انجام عمليات شيرين‌سازي، به شبكه سراسري گاز منتقل خواهد شد.

طرح توسعه فازهاي ٢٤-٢٢ پارس جنوبي داري ٤ سكو بوده كه سه سكوي ديگر آن نیز در نيمه نخست سال ١٣٩٧ در موقعيت‌هاي مربوطه در آب‌هاي خليج فارس نصب خواهند شد؛ در واقع، هم‌اکنون 10 سکوی پارس جنوبی شامل 4 سکو برای فازهای 22 و 24، 4 سکو مربوط به فاز 13 و 2 سکوی فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در جزیره صدرای بوشهر در حال ساخت است که بین 76 تا 96 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و بنابر آمادگی کارفرما، طی ماه‌های آتی به ترتیب پیشرفت، روند انتقال و نصب آنها انجام خواهد شد.

 در گذشته سکوهای دریایی به صورت صد درصدی در خارج از کشور ساخته می‌شد، اما ثمره اعتماد به توانمندی شرکت‌های داخلی به خوبی جواب داد که برای نمونه می‌توان به ساخت این سکو اشاره کرد که برای اولین بار تمام مراحل ساخت آن شامل طراحی، تأمین کالا، ساخت، بارگیری، انتقال، نصب، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی توسط یک شرکت ایرانی انجام می‌شود.

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 761183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =