تدبیر شرق نوشت: بخشدار بخش رودبنه شهرستان لاهیجان گفت: قطعا انتخاب من انتخاب سیاسی نبوده است. به دلیل علاقه ای که به سیاست دارم و روش کاری خودم کار کردن در این دولت بسیار برایم ارزشمند بوده و بنده اعتقاد دارم انتخاب مدیران و کسانی که اثرگذار هستند صرفا نباید سیاسی باشد.

مصاحبه تفصیلی با سید محمد علوی بخشدار جوان رودبنه را در ادامه می خوانیم:

آقای مهندس علوی لطف کنید از سوابق کاری خودتان بگویید؟

ـ به نام خدا سید محمد علوی هستم ۱۵ سال سابقه کاری دارم نزدیک به ۱۰ سال در میراث فرهنگی بودم ودر ۴ الی ۵ سال اخیر هم در وزارت کشور فعالیت کردم و از ۶ شهریور سال ۹۶ به عنوان بخشدار بخش رودبنه انتخاب شدم.
مدرک تحصیلی بنده کارشناسی ارشد گردشگری و کارشناسی بنده هم مهندسی کشاورزی است.

چطور شد شما بخشدار رودبنه شدید؟

ـ این موضوع در ذهن بنده نبود بعد از اینکه فرماندار لاهیجان با من صحبت کردند بنده یک مقدار فرصت خواستم.
و چون از ریشه هم برای همین منطقه بودم و می دانستم ظرفیت برای کمک کردن من وجود دارد پذیرفتم.
در جایی که بتوانم اثرگذار واقع شوم ورود می کنم.
و منطقه ی رودبنه هم جای کار داشت. منطقه ی ساحلی لاهیجان با بیش از ۷۰ درصد اراضی کشاورزی شهرستان و تعداد ۵۴ روستایی که مستقر هستند و قابلیت کارکرد برای آنها وجود دارد.
یکی از انگیزه های بنده برای اثر گذاشتن بر پروژه ویژه اقتصادی بود که با کمک خداوند و دوستان پروژه را به خوبی پیش می بریم.

با توجه به اینکه شما یک چهره ی فعال رسانه ای و سیاسی نیز هستید فکر می کنید انتخاب شما یک انتخاب سیاسی بوده یا نه جزو همان روال کاری که در فرمانداری ها شکل می گیرد؟

ـ قبل از اینکه بنده وارد بحث مدیریتی شوم حتی اواخر دولت قبل سال ۹۱الی ۹۲ رئیس میراث فرهنگی شهرستان رشت بودم. قطعا انتخاب من انتخاب سیاسی نبوده است. به دلیل علاقه ای که به سیاست دارم و روش کاری خودم کار کردن در این دولت بسیار برایم ارزشمند بوده و بنده اعتقاد دارم انتخاب مدیران و کسانی که اثرگذار هستند صرفا نباید سیاسی باشد.

کمی به بخش رودبنه بپردازید. در حال حاضر شما به عنوان بخشدار این حوزه فکر می کنید شهر رودبنه چه کم و کاستی های جدی ای دارد؟

ـ موضوع مهمی که شهر رودبنه را تحت الشعاع قرار داده است تعیین تکلیف اسناد مالکیت رودبنه است که تقریبا بیش از دو سوم رودبنه جزو املاک وقفی قوام و همسر ایشان است. و بسیاری از اتفاق هایی که باید در شهر بیفتد اعم از توسعه و اجرایی شدن پروژه ها تحت الشعاع این موضوع است. از طرفی دیگر بخش با خود شهر رودبنه مشکلات روساختی و زیرساختی دارد. یکی از معضل ها مشکل جاده ها است تنها جاده ی دسترسی به ساحل از شهرستان لنگرود وآستانه عبور می کند البته دو جاده قدیمی و کوتاه داریم که به امید خدا در برنامه ها قرار داده شده اند.
ساخت و ساز در بخش زیاد است و منطقه ای است که از نظر مهاجر پذیرش دارد کشش خطوط برق از نظر نوسانات و فرسودگی کابل ها و تیرهای برق یک معضل عمومی است.
تقریبا بیش از ۳۰ روستا از مدت طرح هادی آن ها گذشته است و اجرایی نشده.البته پیگیر هستیم و ۷ طرح هادی در حال بازنگری است.

با توجه به نزدیک شدن فصل کشاورزی حوزه استان در حال حاضر مشکلی برای کشاورزان وجود ندارد یا بستر کاملا آماده است؟

ـ مهم ترین مشکلی که در سنوات قبل هم بود مشکل آب رسانی است.با توجه به گزارش هایی که از کشور و استان می رسد امسال حدود ۱۲ درصد کاهش باران داشتیم.
و حوزه ی آب خیز استان تحت الشعاع استان های دیگر قرار دارد. جلسات مستمر را شروع کردیم بازدید های میدانی انجام شد سعی کرده ایم ضعف هایی که در سنوات قبل وجود داشت را به طور مثال بحث راه اندازی پمپاژ ها، تعویض دریچه ها، لایه روبی رودخانه بخصوص رودخانه سیدعلی که رودخانه اصلی ما است را پوشش دهیم
از طرفی دیگر جهاد کشاورزی امسال بیش از ۲۰۰۰ هکتار اراضی تجهیز کرده که در حوزه ی رودبنه است که در مراحل نهایی هستند.
طی نشستی که با شوراها و دهیاران داشته ایم آن نقاطی که بحران بوده را شناسایی کردیم.

با توجه به اینکه شما یکی از بخشدار های فعال حوزه ی شهرستان هستید آیا برای اشتغال جوانان در حوزه ی بخش رودبنه میشود کاری کرد؟

ـ دولت برنامه های خاصی را گذاشته است مخصوصا توسعه ی روستایی صنایع کشاورزی تبدیلی بوم گردی گردشگری در واقع اشتغال را آن بحث پویا و آن بخش خصوصی اجرایی می کند.
دولت همراه با تسهیلات بلند مدت و بهره ی پایین و هدفمند کردن حوزه ها کمک خودش را می رساند.
جلسات اقتصاد مقاومتی هم در این راستا بوده است که به طور منظم در حوزه بخشی و شهرستانی برگزار می شود.
مخصوصا در بحث بوم گردی جلسات به طور مستمر هفتگی برگزار می شود و در خصوص طرح های بوم گردی توسعه ی گردشگری است.
اشتغال باید هدفمند پیش رود.

با توجه به نزدیک شدن ایام عید و از آن جایی که رودبنه یکی از شهر هایی است که بازخورد خوبی در پذیرش مهمانان غیر بومی خواهد داشت برای این موضوع ایا تدبیری اندیشیده اید؟

ـ جلسات برگزار شده و ما مشغول آماده سازی ظرفیت اقامتی مدارس که ۵ مدرسه با ۳۰ کلاس را در نظر گرفته ایم در کنار این قضیه یک سری مناطق هم هستند که گردشگر پذیر هستند و به عنوان مسافر کاشانه وجود دارند متاسفانه بخش رودبنه از نظر امکانات اقامتی رسمی وضعیت خوبی ندارد.
طی جلساتی که با دهیاران داشتیم و با کمک شهرداری شروع به جمع آوری زباله ها و زیبا سازی چشم انداز شهر را شروع کردیم

منطقه ویژه ی اقتصادی در چه مرحله ایست؟

ـ استعلامات گرفته شده بستر آماده است یک گروه سرمایه گذاری بخش خصوصی اعلام آمادگی کردند و مورد ارزیابی و تایید قرار گرفتند. اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده.
بعد از تعیین سازمان مسئول آن بحث واگذاری و شروع عملیات اجرایی است. در حال حاضر بستر محیا است. با تعیین سازمان مسئول ما می توانیم عملیات اجرایی را آغاز کنیم

با توجه به اینکه شما خودتان یک بخشدار جوان هستید و از طرفی دکتر سالاری استاندار یکی از رویکرد هایش اخیرا انتصاب مدیران جوان بوده ظاهرا یک سری انتقاداتی هم نسبت به ایشان قائل شدند نظر شما نسبت به این انتصابات چیست؟

ـ نظر بنده این است جوان بودن فعالیت بیشتری را به همراه می آورد.
به نظر بنده باید در مدیر های کل و فرماندارها هم این قضیه اتفاق بیفتد. جوان هم ایده ی جدید دارد هم انگیزه بیشتری دارد و چند سال آینده هم در حین کار تجربه کسب خواهد کرد. به نظرمن آقای استاندار رویه ی خوبی را در پیش گرفته است.

یک خبر خوش برای مردم رودبنه برای سال آینده بخواهید بدهید؟

ـ‌ ما دو راه دسترسی مستقیم ب ساحل داریم که یکی از آن ها از دهه ۷۰ و آن یکی از دهه ۸۰ نصفه و نیمه باقی مانده است. زیر سازی ها انجام گرفته است ولی به دلیل نبود اعتبار رها شده اند.
یکی راه دهبانی به سحرخیز است و یک راه حسنعلی ده به جیربن. که با اجرایی شدن این پروژه ها دسترسی مردم شهرستان لاهیجان به دریا از خود محدوده ی شهرستان می شود و ۹ الی ۱۰کیلومتر هم کوتاه تر می شود.

اگر شما صحبتی دارید بفرمائید؟

_تشکر می کنم از دوستان رسانه ای که به بنده لطف داشتند و گروه های مختلف سیاسی که همراه دولت و مردم بودند یعنی منتقد بودند ولی نه به لحاظ تخریب و ما دست تک تک دوستانی که منتقد و همراه ما بودند به گرمی می فشاریم و انشالله همدلی بیش از پیش شود منیت ها کنار گذاشته شود و برای اینکه خودمان را بالا بکشیم و در واقع یک جناحی را زیر سوال ببریم نباشد.
هدف در سوی نظام و کشور باشد و تا آن جایی که در توانمان است کم نگذاریم.
بنده قبل از اینکه وارد وزارت کشور شوم در تمام کمیسیون های استان عضو بوده ام اعم از کمیسیون مسکن کمیسیون طرح های غیر کشاورزی و کمیسیون رادیو۵ همچنین کارخانه محیط زیست استان.
مشکلی که باعث عقب افتادگی و نرسیدن به آن نتیجه مطلوب ما شد تعدد قوانین بین دستگاهی ما است در واقع همگی جزیره ای فکر می کنند اگر می خواهد یک اتفاق بزرگ در شهر یا استان رخ دهد باید همگی آن مشکل را از زمین بلند کنیم و متاسفانه این جزیره ای عمل کردن و همراه نبودن با مقام عالی استان یک دغدغه است.
اگر آن اهمیتی که به طور مثال استاندار به حل مشکلات می دهد به همان اندازه معاونین مدیر های کل و فرماندار ها و بخش دار ها داشته باشند این استان هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت.
ممکن است شما در یک کمیسیون از مردم دفاع کنید و دفاع کردن از مردم در واقع دفاع کردن از توسعه و سیاست ها است.
متاسفانه در استان ما چنین چیزی را در بسیاری از جلسات می بینیم. به طور مثال یک سرمایه گذار وارد می شود و اعضایی که نشسته اند آن سرمایه گذار را محکوم می کنند ک چرا آمده ای!
و جالب است بیان نمی کنند ولی با رفتارها و رای کمیسیون نشان داده می شود.
چرا باید یک فرآیند صدور مجوز در استان ما بیش از ۱۰ سال طول بکشد؟ پروژه ای در همین بخش رودبنه داریم که سال ۸۷ درخواست داده است و پوشه اش را ببینید موریانه خورده است.
این فرآیند در سایر استان ها بسیار کوتاهتر است و در سایر کشور های دیگر ظرف ۴۸ ساعت ۷۲ ساعت نهایتا یک هفته مجوز صادر می کنند و کار را شروع می کنند.
وقتی پروسه طولانی شود آن انگیزه از بین می رود. چنین اتفاقاتی باید نظارت شوند و با آن اعضایی که کار را به اینجا می رسانند باید برخورد شود.

نظرتان را در کوتاهترین کلام نسبت به عناوین زیر اعلام کنید؟

مقام رهبری: ستون خیمه نظام
دکتر روحانی: رک
رئیس دولت اصلاحات: محبوب
مرحوم آیت الله هاشمی: صبور
دکتر احمدی نژاد: شلوغ
دکتر ظریف: ظریف
دکتر سالاری : در بد مخمصه ای گیر افتاده است!!
آقای جمشید نژاد: انتظار تحول دارد
آقای جانبازی: انتظارات از ایشان زیاد است
آقای دکتر نیک فر: نماینده
حاج آقا ملکی: دوست داشتنی
خود آقای محمد علوی: دوست دارم اثرگذار باشم

 

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =