۰ نفر
۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
طلسم راه‌آهن قزوین-رشت

با توجه به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به جمهوری آذربایجان و اراده تهران و باکو برای تسریع در اجرای توافقات و بخصوص اجرای طرح ساخت راه آهن رشت ـ آستارا و تسریع در نهایی شدن آن، شکستن طلسم تکمیل راه آهن قزوین - رشت بسیار مهم ارزیابی می شود.

راه اندازی راه آهن قزوین- رشت در سال 1396 هم انجام نشد و آقای نوبخت سخنگوی دولت اتمام این پروزه را به اوایل سال 1397 موکول کرد. کلنگ احداث راه‌آهن قزوین- رشت در سال ۸۱ به زمین زده شد و اگرچه تا قبل از سال ۹۲ به فرجام خود نرسید اما بنا بر نظر مدیران دولت یازدهم، اجرای این پروژه ملی  با روی کار آمدن این دولت شتاب بیشتری گرفت. وعده افتتاح این پروژه در دولت یازدهم برای سال ۹۴ داده شد و آقای روحانی رئیس‌جمهور در نخستین سفر خود به گیلان بر افتتاح هرچه سریع‌تر خط ریلی قزوین- رشت تأکید کرد و افتتاح راه‌آهن قزوین- رشت را به سال ۹۵ موکول نمود. بعد از آن هم

در سفری که آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در بهمن‌ماه ۹۳ به گیلان داشت، از تأمین اعتبار این پروژه از طریق فاینانس خبر داد و گفت: " اولین طرحی که برای تکمیل آن دنبال خواهیم کرد تا سال ۹۵، راه‌آهن قزوین به رشت خواهد بود. همه اعتباراتی که امسال برای تکمیل این طرح لازم است و سال آینده لازم است، اختصاص خواهیم داد ، این قول را هم عملی خواهیم کرد در سال ۹۵ قطار از تهران به رشت خواهد رسید، این قول دولت یازدهم است. "

بعد از اینکه این پروژه در سال 1395 عملی نشد، آقای نجفی استانداروقت گیلان با ارسال نامه‌ای برای رئیس‌جمهور، خواستار تسریع در روند احداث آن شد و سپس در جمع مدیران ارشد وزارت صنعت و معدن، زمان بهره‌برداری از این پروژه ملی را به قبل از پایان دولت یازدهم موکول کرد. تابستان ۹۶ هم گذشت و آقای نوبخت وعده افتتاح راه‌آهن را در بهار ۹۶ به مردم گیلان داد. وی در آخرین روزهای سال ۹۵ در سفر به رودبار گفت : " راه‌آهن گیلان در بهار ۹۶ افتتاح می‌شود و امیدواریم شاهد تحول بزرگ‌تر در راه‌اندازی این پروژه باشیم.

دومین سفر دکتر روحانی به گیلان در فروردین ۹۶ نیز با وعده افتتاح راه‌آهن تا پایان دولت یازدهم همراه بود و آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در سفر خود به گیلان اعلام کرد که راه‌آهن تا شهریور ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد. مدیران استانی همین وعده را تکرار کردند و آقای حجت شعبان پور معاون امور عمرانی استانداری گیلان هم اعلام کرد صدای سوت قطار قزوین- رشت، شهریورماه 1396 به گوش خواهد رسید. آخرین وعده را در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۶ معاون وزیر راه و شهرسازی داد. آقای خیرالله خادمی در جلسه ای با استاندار قزوین و مدیران و راه و شهرسازی، اتمام این پروژه را تا پایان سال 1396 اعلام کرد. وی گفت:" محور قزوین به رشت برای ما بسیار اهمیت دارد و حجم زیادی از کار انجام شده است و تکمیل این پروژه حتی برای کشورهای همسایه و سایر مناطق از جمله هند برای ترانزیت کالا استراتژیک است و می تواند زمان حمل کالا به روسیه و آذربایجان را تا نصف کاهش دهد که در هزینه ها نیز صرفه جویی قابل توجهی خواهد شد. پروژه ریلی راه آهن قزوین به رشت بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه داشته و امسال هم ۳۰۰ میلیارد تومان تزریق شده که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان آن را هزینه کرده ایم و امسال مصمم هستیم تا قطار را به رشت برسانیم."

در این میان برخی از مدیران استان از جمله آقای محمد رسول سماکچی نایب‌رئیس خانه صنعت و معدن گیلان، نومیدانه با وعده های داده شده برخورد کردند. وی ارائه کارشناسی نادرست مسئولان مربوطه به دکتر روحانی را دلیل وعده ایشان برای افتتاح این پروژه دانست و بهره‌برداری از آن را حتی تا پایان دولت دوازدهم هم عملی ندانست.

راه‌آهن قزوین- رشت که از آن به‌عنوان حلقه اتصال کریدور شمال- جنوب یاد می‌کنند، یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که موجب اتصال دالان شمال به جنوب است . تکمیل این پروژه مهم‌ترین محور مذاکره ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در اجلاس سه‌جانبه تهران بود و می‌تواند تقویت همکاری‌های سه‌جانبه را با هدف توسعه صادرات در پی داشته باشد.

در مقطع فعلی که مقاوم سازی اقتصاد در دستورکار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و برای کاهش وابستگی به درآمد نفت، سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، موجب ایجاد تنوع در حوزه‌های درآمدزا خواهد شد، اتصال راه‌آهن‌های ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برای هر سه کشور دارای مزیت‌ خواهد بود. در عین حال اتمام راه آهن قزوین - رشت مقدمه تکمیل خط آهن رشت ـ آستارا و تبدیل کشورمان به مرکز گذر دالان‌های حمل‌ونقل منطقه‌ای و به تبع آن، کانون تحولات اقتصادی منطقه خواهد شد.

در این شرایط که جمهوری آذربایجان نیز تامین منافع خود را در تکمیل دالان شمال - جنوب دانسته و آماده سرمایه گذاری برای اتمام راه آهن رشت - آستارا می باشد، استفاده از این فرصت بسیار مهم است و در این رابطه تکمیل راه آهن قزوین - آستارا، اهمیت مضاعف پیدا می کند. قرار است جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هر یک 50 درصد از بودجه حدود یک میلیارد دلاری این پروژه را تامین کنند و رفع موانع اجرایی در‌این‌خصوص، اهمیت فراوانی داشته و باید مورد اهتمام مسئولان دو کشور قرار گیرد. با توجه به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به جمهوری آذربایجان و اراده تهران و باکو برای تسریع در اجرای توافقات و بخصوص اجرای طرح ساخت راه آهن رشت ـ آستارا و تسریع در نهایی شدن آن، شکستن طلسم تکمیل راه آهن قزوین - رشت بسیار مهم ارزیابی می شود.

در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب، سال حمایت از کالاهای ایرانی اعلام و بر ضرورت تقویت تولید ملی و توجه به صادرات به کشورهای همسایه تاکید شده، طبیعی است که تکمیل شبکه های حمل و نقل موجب افزایش کالاهای صادراتی و قابل رقابت شدن قیمت آن ها خواهد شد. در این شرایط مردم ایران و منطقه و بخصوص اهالی استان زرخیز گیلان انتظار داشته باشند که در سال 1397 نه تنها، بهره برداری از خط آهن آستارا ـ آستارا و همچنین قزوین ـ رشت محقق گردد، بلکه مراحل اجرایی ساخت راه‌آهن رشت ـ آستارا نیز آغاز شود. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
    5 0
    بعدازجاده باستانی تهران شمال حالا نوبت راه آهن تهران به رشت شده است. مبارک است