تشکیک در نظریه تکامل دوزیستان با کشف فسیل‌های جدید در آب‌های قطب جنوب

کشف فسیل‌هایی از دو دوزیست در منطقه قطب جنوب که 360 میلیون سال پیش زندگی می‌کردند، دانشمندان را وادار کرده است تا مبانی نژاد مهره‌داران را بازنگری کنند ازجمله این‌که این نوع موجودات کجا ظاهرشده و تغییرات آب و هوایی چگونه روی آن‌ها تأثیر گذاشته است.

 

به گزارش خبرآنلاین، محققان بقایای ناقصی از دو نوع دوزیست به نام‌های Tutusius و Umzantsia، مربوط به عصر دوونین/ Devonian (دیرینه زیستی پالئوزوئیک) را در «واترلوفارم» در گراهامستون افریقای جنوبی پیدا کردند که هم چهاردست و پا بوده (نوعی الیگاتور از رسته تمساح‌سانان) و هم بدن ماهی‌وار داشتند.{لینک}

این دوزیستان زمانی که در آب بودند ماهیان کوچک را شکار کرده و زمانی که بیرون از آب بودند، موجوداتِ بدون ستون فقرات (کیسه‌تنان، حلزون و ...) را شکار می‌کردند.(مطابق عکس تخیلی زیر)

موجود موسوم به Umzantsia حدود 70 سانتی‌متر طول داشته و فک بلند و باریک و مجهز به دندان‌های ریز داشته است. اما Tutusius حدود یک متر بوده است.

این موجودات متعلق به موج اول Tetrapods (گروهی از مهره‌داران که از ماهی تکامل پیدا کردند) بودند.

اما نکته مهم اینکه تاکنون چنین تصور می‌شد که این موجودات در آب‌های گرم تکامل پیداکرده‌اند، چراکه فسیل‌های کشف‌شده همگی متعلق به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بوده است.

افریقا در دوره دوونین بخشی از قاره Gondwana بود که امریکای جنوبی، هند، استرالیا و قطب جنوب را در بر می‌گرفت و اما واترلوفارم بخشی از قطب بود.

«رابرت گِس» دیرینه‌شناس موزه آلبانی در گراهامستون می‌گوید: ما می‌دانیم که همه موجودات موج اول Tetrapods تا پایان عصر دوونین همه جای زمین از مناطق گرمسیری گرفته تا قطب جنوب زندگی می‌کردند. بنابراین امکان دارد آن‌ها از هر مکانی سرچشمه گرفته باشند و به هرجایی که بخواهند رفته باشند و این یعنی گستره وسیعی را در برگرفته‌اند.

به گفته «پِر آلبرگ» از دانشگاه Uppsala در سوئد، «واترلوفارم» دارای محیط‌زیست رودخانه‌ای بود که در معرض جزر و مد دریای آزاد بوده و آب و هوایی سرد مانند آب‌وهوای سواحل شمالی نروژ داشته است و قطعاً چند ماه زمستان تاریک داشته و خورشید نیمه‌شب نیز در تابستان دیده می‌شده است.

 

5656

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 782171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
    0 0
    یه سوال اگر همه مناطق بهم چسبیده بودند آیا آب و هوا اون موقع همینطوری سرد بوده؟ یعنی نظریه جدید که می گه موجودات از سردسیر هم اومدن حیات پیدا کردن رو زیر سوال نمی بره؟