ایسنا نوشت: فرستاده سازمان ملل به یمن در صنعا ماموریت تعیین کننده که شاید آخرین فرصت دیپلماتیک برای دستیابی به توافق بر سر بندر الحدیده و اجتناب از جنگ خونبار باشد را آغاز کرده در حالی که درگیری‌ها در محور ورودی جنوبی شهر الحدیده در جریان است و ادعاهایی درباره تصرف فرودگاه الحدیده توسط نیروهای مزدور وابسته به ائتلاف سعودی مطرح شده است.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، در حالی که مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن به محض ورود به صنعا بدون هیچ اظهار نظری فورا فرودگاه صنعا را به منظور نشست با رهبران انصارالله یمن ترک کرد، انور قرقاش، دستیار وزیر امور خارجه امارات در توئیتر نوشت، از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل به یمن برای تسهیل تحویل کنترل امنیتی الحدیده به نیروهای منصور هادی رئیس‌جمهوری مستعفی یمن استقبال و حمایت می‌کند.

قرقاش اشاره‌ای به موافقت انصارالله (حوثی‌ها) به عقب‌نشینی از الحدیده و تحویل بندر این شهر به سازمان ملل و نظارت این سازمان بر آن در ازای توقف عملیات نظامی در الحدیده داشت.

وی در سلسله توئیت‌هایش مدعی شد، امارات از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر فرستاده سازمان ملل در قانع کردن حوثی‌ها به زمین گذاشتن سلاح‌هایشان و ورود به مذاکرات سیاسی تشکر می‌کند.

قرقاش افزود: اخبار خوشی از صنعا خواهیم شنید. ائتلاف عملیات و آمادگی نظامی خود را برای تحقق نتیجه مورد نظر ادامه خواهد داد.

شهر الحدیده دربرگیرنده یک بندر اصلی است که اکثر کمک‌ها، کالاهای تجاری و  مواد غذایی برای میلیون‌ها تن از ساکنان این کشور از طریق آن وارد یمن می‌شود؛ کشوری که با خطر گرسنگی حدود هشت میلیون تن از جمعیتش تهدید می‌شود.

نیروهای مورد حمایت ائتلاف عربی روز جمعه به منطقه‌ای در ۲۰ کیلومتری دروازه جنوبی فرودگاه الحدیده واقع در جنوب این شهر رسیدند و درگیری‌های شدیدی با انصارالله در آنجا به وقوع پیوست.

روز شنبه نیز مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای مزدور مورد حمایت ائتلاف عربی ادعا کرد، نیروهای مذکور توانسته‌اند فرودگاه الحدیده را آزاد کنند و تیم‌های مهندسی در راستای پاکسازی فردوگاه و اطراف آن از مین و بمب‌های کاز گذاشته شده وارد عمل شده‌اند.

منابع در نیروهای دولت منصور هادی در عین حال به خبرگزاری فرانسه گفتند، درگیری‌های پراکنده‌ای در ورودی فرودگاه در روز شنبه در جریان بود و آنها با مقاومت شدید نیروهای انصارالله روبه‌رو هستند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =