تجمع دانشجویان و همراهی اساتید دانشگاه تهران/اعتراض به احکام سنگین/ لیست اساتید همراه

روز گذشته جمعی از دانشجویان در حاشیه مراسم تشییع مرحوم محمدامین قانعی‌راد در صحن دانشکده علوم اجتماعی تجمع کردند و به نشانه اعتراض به احکام سنگین برای دانشجویان، از شرکت در جلسه امتحان خودداری کردند.

به گزارش خبرآنلاین، در چند ماه گذشته، ۱۱ نفر ازدانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دستگیر شدند که پس از برگزاری دادگاه بدوی آنها طی ماه‌های گذشته، سه نفر از دانشجویان مجموعا به ۱۵ سال حبس محکوم شده‌اند و همچنین حکم ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت فعالیت مجازی برای آنها صادر شده است. شمار دیگری از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی نیز منتظر حکم خود هستند.

روز گذشته جمعی از دانشجویان در حاشیه مراسم تشییع مرحوم محمدامین قانعی‌راد در صحن دانشکده علوم اجتماعی تجمع کردند و به نشانه اعتراض به احکام سنگین برای دانشجویان، از شرکت در جلسه امتحان خودداری کردند.

سن دانشجویانی که حکم خورده‌اند، بین ۱۸ تا ۲۲ سال است که به اتهام‌های سنگینی متهم شده‌اند و یکی از این دانشجویان متولد سال ۷۵ است که به هشت سال حبس محکوم شده است.
در ادامه اعتراضات روزهای گذشته و با اعلام آمادگی جمع کثیری از دانشجویان برای تحریم امتحانت در روز دوشنبه ۲۸ خرداد ماه، دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی در لابی دانشکده جمع شده بودند تا اعتراض خود را نسبت به احکام قضایی برای همکلاسی‌هایشان نشان دهند.

در همین میان با حضور اساتید، جمعیتی بالغ بر ۲۰ نفر از اساتید دانشکده علوم اجتماعی از جمله مهدی اعتمادی (سرپرست ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران)، یوسف اباذری، محمدرضا جوادی یگانه (رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران)، حجت‌الاسلام فرج‌الله تازه‌کندی (نمایندگی نهاد رهبری در دانشکده علوم اجتماعی)، محمد توکل، مهدی منتظرقائم، موسی عنبری، روح‌الله نصرتی، هوشنگ نایبی، محسنی تبریزی، عبدالله بیچرانلو، تقی آزاد ارمکی، علیرضا دهقان، مریم رفعت‌جاه، زهره انواری، زهرا فرضی‌زاده، احمد فیروزآبادی، عبدحسین کلانتری، زهره انواری، سید ضیا هاشمی (ریاست ایرنا و سرپرست سابق وزارت علوم) در این تجمع حضور داشتند.
در این تجمع، اساتید با دانشجویان در لابی دانشکده همراه شدند. دانشجویان تاکید کردند که این گرد‌همایی یک حرکت خودجوش دانشجویی است. همه تشکل‌های دانشجویی از جناح‌های مختلف در این تجمع ادامه‌دار حضور پیدا کرده بودند و مخالفت خود را با احکام سنگین برای دانشجویان اعلام کردند.

در حال رایزنی با دادستانی و قوه‌قضاییه هستیم

در این تجمع سیدمهدی اعتمادی‌فرد، سرپرست دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران به سخنرانی در بین دانشجویان و اساتید پرداخت و گفت: «در ابتدا از دانشجویان تشکر می‌کنم و می‌خواهم که حیات دانشجویی را به همین سرزندگی حفظ کنند و بنده نیز خود را ملزم می‌دانم از هر نیرویی که بخواهد در دانشکده علوم اجتماعی مداخله کند و خدایی نکرده حق دانشجویی را تضییع کند، جلوگیری کنم.» او در ادامه گفت: «همه دانشجویان و اساتید بزرگوار نیز می‌دانند که ما در حال پیگیری وضعیت دانشجویان هستیم و از اساتید علوم اجتماعی تشکر می‌کنم که در ساحت کنشگری حضور پیدا می‌کنند و امیدوارم این پیوند و حضور ادامه یابد؛ اما از خدمت شما تقاضا می‌کنم که در امتحانات خود شرکت کنید و سپس بیایید و طلبکارانه از ما بخواهید و بپرسید شما چه‌کار کرده‌اید؟ در پی مطالبات دانشجویان تصمیم گرفته‌ایم که از هر طریقی وارد رایزنی شویم تا راهی پیدا کنیم تا نهادهای ذیربط عادلانه‌تر و عاقلانه‌تر برخورد کنند. جلسات بسیار مثبتی با نهاد رهبری مرکز و نهاد رهبری دانشگاه داشته‌ایم و آنها خود پیگیر و دغدغه‌مند هستند و قول رایزنی با قوه قضاییه، دادستانی و آقای اژه‌ای را داده‌اند تا از این طریق تصویر صحیحی از وضعیت دانشگاه و دانشجویان منتقل شود و همچنین حقوقی که تضییع شده استیفاد و ترمیم شود.»

به گفته اعتمادی‌فرد، نوبت بعدی با معاونین وزارت علوم و بالاخص آقای دکتر غفاری است و قرار شد که ما بتوانیم با سه تن از معاونین وزرات علوم جلساتی را برقرار کنیم که در آن نمایندگانی از دانشجویان با متنی که به امضای تمام کسانی که با مخالفت با تضییع حق دانشجویان و اینکه دانشگاه پادگان نیست رسانده‌اند نیز حضور پیدا کنند و مطالبات را پیگیری کنیم. من با بسیج اساتید کل کشور نیز در هماهنگی هستم. آنها نیز پیگیر هستند که چندین رابط با قوه قضاییه پیدا و بتوانند به دانشجویان کمک کنند و در نتیجه قرار بر آن شد که سازمان بسیج اساتید کل کشور کمک کنند.»

اباذری: تا هرجا که بتوانیم با دانشجویان هستیم

فرج‌الله تازه‌کندی در ادامه این گفت‌وگو گفت: «از همان ابتدا که یک دانشجو در دانشگاهی ديگر حکم قضائی خورد ما درخواست تجديد نظر دادیم و امروز هم اگر تجمع شما نبود ما باز هم اين پیگیری را می‌کردیم. بنای ما بر احکام عادلانه است آن هم با نگاه دانشجويی. قوه‌قضاييه شرايط و ديدگاه خود را دارد و دانشگاه هم به همین ترتيب. باید این دو مجموعه به هم نزديك شود. ديروز تصمیمی که از سمت نهاد گرفته شد این بود که دانشگاه و قوه‌قضاييه با هم وارد مذاكره شوند و شرايط دانشگاه و خواسته‌های ما را بیان کنند. البته پيشنهاد خود ما این بود که بسیاری از این مسائل در کمیته انضباطی دانشگاه پیگیری شود و تا جايى که جرمی غیر دانشجویی نباشد نبايد وارد قوه‌قضاييه شود و خواسته ما بازگشت پرونده‌های دانشجویان به کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌هاست و هر تصمیمی در کمیته انضباطی که متشکل از مسئولين دانشگاه، اساتيد و نماينده دانشجويان گرفته شود، لازم الاجرا است.»

در ادامه یوسف اباذری، استاد دانشگاه تهران گفت: «ما استادان بالاتفاق تصمیم گرفته‌ایم پیگیر احکام دانشجویان باشیم. من به عنوان سخنگو قول می‌دهم که بیایم با شما صحبت کنیم و اقداماتی را که انجام شده است، به اطلاع شما برسانیم. مطمئن باشید که استادان این دانشکده تا هر جا که بتوانند با دانشجویان هستند.» در تایید این نکات، یکی دیگر از اساتید تأکید کرد که بدیهی است در احکام ظلم شده است و حداقلی‌ترین مطالبه تجدید نظر جدی در احکام است. تمامی مسئولین دانشکده از همه توان خود برای اثبات ناعادلانه بودن احکام استفاده می‌کنند و اساتیدی چون دکتر پارسانیا در حال پیگیری از آقای لاریجانی هستند.

ارمکی: دانشگاه پادگان نیست

سیدضیا هاشمی، سرپرست سابق وزارت علوم نیز در بین دانشجویان گفت: «همه ما نسبت به دفاع از حقی که احساس می‌کنیم که ممکن است سلب شده باشد، نباید بی‌تفاوت باشیم و قانون‌گرایی اصلی است که توقع می‌رود ترویج شود. ما باید دفاع از حق‌الناس را در چهارچوب‌های قانونی انجام دهیم. اگر نهادهایی خود را متولی اقداماتی می‌دانند که تصور می‌کنند به نفع نظم و انسجام ملی است، ما فکر می‌کنیم که برخورد رئوفانه با دانشجویان موجب انسجام ملی است، دانشجو باید مشارکت داشته باشد. دانشجو باید احساس دغدغه‌مندی، امید و نشاط داشته باشد و دانشجویان ما سرمایه‌های بزرگ مملکت هستند. دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران جزو جوانان نخبه کشورهستند. پیشنهاد می‌کنم که بگذارید این فضای اعتراض در چهارچوب گفت‌وگو اتفاق بیفتد و به طرح مطالبات خود ادامه دهید و ما نیز درکنار شما خواهیم بود.»

تقی آزاد ارمکی، یکی دیگر از اساتید دانشگاه تهران گفت: «دانشگاه پادگان نیست. صاحبان دانشگاه دانشجویان هستند و ما به دلیل حضور دانشجویان است که اینجا هستیم. من از دانشجویان خواهش می‌کنم که با رعایت حدود حالت انتقادی خود را حفظ کنند برای اینکه دانشگاه پادگان نشود و پادگان نماند، اساتید علوم اجتماعی نیز متحد شده‌اند و می‌خواهند که موارد شما را پیگیری کنند.»

در ادامه برخی از دانشجوها خطاب به اساتید نیز نکاتی را ذکر کردند. یکی از دانشجویان گفت: «این حرکت خودجوش دانشجویی بوده و فارغ از جناح‌بندی‌ها است.» دانشجوی دیگری نیز گفت: «نباید به دانشجویان برچسب‌های نا به جا بزنیم و امروز کوچک‌ترین مطالبات اجتماعی، انگ و لیبل سیاسی خاصی می‌خورند و با این روند همه دانشجوها و اساتید نیز ممکن است متهم شوند.» در ادامه دانشجویان اشاره کردند که چندی پیش غلام‌رضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم و رییس سابق دانشکده علوم اجتماعی به دانشجویان گفته بود که حکم‌های قضایی برای دانشجویان صادر نخواهد شد و در وزارت علوم و دانشگاه مسایل مربوط به دانشجویان بازداشتی را پیگیر می‌شوند اما علی‌رغم وعده‌ها با احکام قضایی سنگین مواجهیم. 

 

۴۲۲۳۸

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =