تعدد بی رویه واحدهای صنفی، درد مشترک این روزهای اصناف شیراز

«خبرجنوب» نوشت: درد مشترک این روزهای واحدهای صنفی شیراز فقط گرانی، کاهش تقاضا یا رکود بازار نیست؛ موضوعی که بیشتر آن ها را در این ماجرا هم کاسه کرده، هجوم آدم های بازنشسته و جوان های جویای کار، آن هم بدون هیچ تجربه ای به حوزه اصناف و راه اندازی کسب و کار ارزان قیمت با سرمایه اندک است.

افزایش بی رویه واحدهای صنفی در شیراز بدون این که نیاز واقعی دقیقاً ارزیابی شود، پایان داستان را تلخ کرده، به گونه ای که ناصر مهرتاش، نايب رییس دوم اتاق اصناف شیراز و رییس اتحادیهIT معتقد است تقریباً همه واحدهای صنفی در شیراز با رکود مواجهند، چنانچه تنها با تثبیت نظام اقتصادی، مشکلات کمتر خواهد شد.
مهرتاش با اشاره به مشکلات صنف IT در شیراز، عدم ثبات قیمت ناشی از نوسانات ارز و افزایش قیمت دلار را به دلیل وارداتی بودن این کالاها در ماجرای رکود بازار دخیل می داند و با اعتقاد به این که به دلیل کاربرد زیاد، رایانه جزو کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تلقی می شود تاکید می کند که در شرایط فعلی از طرفی فروشندگان صبر می کنند تا بازار به ثبات نسبی برسد و از سوی دیگر خریداران نیز منتظر می مانند تا پس از رسیدن بازار به ثبات نسبی، کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند، ضمن این که در این ماجرا فروشندگان نیز با عدم فروش کالا از سوی تولیدکنندگان و واردکنندگان رو به رو می شوند.
مستاجر بودن واحدهای صنف IT و حجم رقابت در شبکه های مجازی و اینترنتی در فروش آنلاین نیز فاکتورهایی است که از نظر مهرتاش باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای IT در شیراز شده، گرچه به گفته او واحدهای این صنف، فروش آنلاین دارند اما رقبا برای در اختیار داشتن بازار، گاهی چنان قیمت ها را تعدیل کرده و به حداقل می رسانند که سهم عمده بازار را به خود اختصاص می دهند.
البته آن طور که نايب رییس دوم اتاق اصناف شیراز به «خبر جنوب» می گوید بر اساس سرانه شهر شیراز تعدد فروشگاه ها در همه بخش های این صنف بسیار زیاد است و نسبت به جمعیت، عرضه بیش از تقاضاست، ضمن این که در این صنف، عمدتاً کالاها وارداتی است و عدم وجود برخی برندها و دفاتر رسمی آنان در کشور نیز موجب می شود کالا با عدم پشتیبانی و خدمات پس از فروش مواجه شود که این موضوع، مشتریان را در دریافت خدمات دچار مشکل می کند. از نظر مهرتاش همه این مشکلات به ویژه رکود در ثبت سفارش و خرید نسبت به یک سال گذشته منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای IT در شیراز شده است.
خسرو فروغان، رييس اتحاديه ماشين آلات و ادوات كشاورزي و صنعتي شيراز نیز معتقد است بازار در بخش کشاورزی کاملاً دچار رکود است. گرچه به گفته او کمبود آب و استفاده نادرست از چاه های آب و منابع زیرزمینی به مشکلات این حوزه دامن زده است که بسیاری از آن نتیجه مدیریت ضعیف و سیاست های غلط گذشته بوده اما مدیریت فعلی جهاد کشاورزی فارس با تدوین سیاست هایی به دنبال بهبود اوضاع است.
فروغان که قبلاً مشاور و نايب رییس اتاق اصناف شیراز بوده با بیان این که 58 هزار واحد صنفی دارای پروانه و بیش از 20 هزار واحد صنفی بدون پروانه در شیراز فعالیت می کنند، وضعیت فعلی اتاق اصناف این کلانشهر را نسبت به وضعیت دیگر اصناف شهرهای کشور حداقل در مقوله آموزش، مطلوب ارزیابی می کند و می گوید: سال 81 اولین مرکز آموزش کشور در حوزه اصناف در شیراز ایجاد شد و از همان زمان اتاق اصناف، تغییر حالت سنتی را تا حدودی پیگیری و تجربه کرد.
تعدد ظرفیت واحدهای صنفی بیش از نیاز شهر شیراز نیز یکی از مشکلاتی است که به باور فروغان، افزایش مجتمع های تجاری و بازارچه ها و غرفه هایی که سازمان میادین شهرداری، آن ها را ایجاد کرده در رکود و بی رونقی فعلی بازار شیراز نقش داشته است.
فروغان با اشاره به این که حدود 98 درصد از فروش های مجازی که در فارس اتفاق می افتد به خارج از استان می رود، سهم دو درصدی شیراز از فروشگاه های آنلاین در سطح کشور و عملکرد ضعیف در این بخش را نامطلوب ارزیابی می کند و می گوید: برخی فروشگاه های مجازی هستند که در تهران، مشهد و شهرهای دیگر به مردم فارس خدمات می دهند و پول را از استان خارج می کنند که البته ادامه این روند باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی خواهد شد.
به گفته او واحدهای صنفی در شیراز باید به این باور برسند که تنها با تغییر روش و رفتن به سوی بازار آنلاین و خارج شدن از حالت سنتی است که می توانند نتیجه بازی را به نفع خود عوض کنند وگرنه در یکی دو سال آینده نه تنها این واحدها محکوم به فنا هستند بلکه با موجی از بیکاری و تعطیلی واحدهای صنفی رو به رو خواهیم شد.
عباس زاهدی اصل، رییس اتحادیه تعمیرکاران و فروشندگان لوازم برقی و خانگی نیز تداخل شغلی را مشکل اساسی همه اتحادیه ها عنوان و تاکید می کند که فعالیت افراد سیار در این صنف که
بدون مجوز و هیچ گونه صلاحیت فنی به خانه مردم می روند و در مواردی با گرفتن پول بیشتر، حتی کار را بدتر می کنند مهم ترین چالش این بخش است. به گفته او گران شدن قطعات یدکی به منظور ارائه خدمات پس از فروش به مشتری نیز اوضاع را بدتر کرده، چنانچه به دلیل رکود بازار در این بخش معمولاً هر سال بین 50 تا 70 نفر ریزش نیرو وجود دارد؛ حتی کسانی بوده اند که با 30 سال سابقه کار به دلیل رکود بازار کارشان را تعطیل کرده اند.
احمدرضا وردی زاده، رییس اتحادیه پزندگان شیراز افزایش بی رویه واحدهای صنفی را یکی از مهم ترین مشکلات اصناف این کلانشهر تلقی و تاکید می کند؛ حریم صنفی که در گذشته وجود داشت هم به نفع مردم بود و هم به نفع کاسبان، چرا که در حال حاضر در هر خیابان شیراز بیش از 10 مغازه خوراکی هست و همین افزایش عرضه بیش از تقاضا، رکود در این بخش بازار را رقم زده است.
گرانی مواد اولیه مثل گوشت، مرغ، نخود، لوبیا و ...، افزایش نرخ حقوق و بیمه آشپزان و در پی آن کاهش قدرت خرید مردم، نتیجه وضعیت فعلی است، گرچه به گفته وردی زاده، نظر اعضا و هیأت مدیره اتحادیه این است که افزایش نرخ نداشته باشند اما این امر واقعاً شدنی نیست.
رییس اتحادیه پزندگان شیراز با بیان این که بیشتر نرخ های این صنف از سال گذشته تاکنون ثابت بوده و مربوط به قبل است، به مسأله کاهش تقاضا گریز می زند و می گوید: اجاره سنگین مغازه ها بدون این که کارشناس، آن را تایید کند نیز ماجرا را به ضرر فروشندگان، تغییر داده و همین موضوع موجب شده خیلی از کاسب های قدیمی، کسب و کار خود را تعطیل کنند یا تغییر شغل بدهند.

 

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =