ایرنا نوشت:شهرستان ملک‌شاهی با اقلیم کوهستانی و گونه های گیاهی نایاب و باارزش در راستای توسعه صنعت زنبورداری و تولید عسل در سطح استانی و ملی نیازمند ایجاد سازوکار و امکانات است.

شهرستان ملک‌شاهی با دارا بودن بلند ترین قله های کوهستانی ، دره های عمیق و دست نخورده ، منابع آبی در دل کوهستان و گونه های گیاهی نایاب مستعدترین منطقه جهت تولید عسل مرغوب است.
این شهرستان هم اکنون با میانگین تولید سالانه 80 تن عسل که بیشتر به صورت سنتی تولید و عرضه می شود از قطب های اصلی در زمینه تولید عسل محسوب می شود و بعد از شهرستان ایلام دومین منطقه تولید عسل در سطح استان را به خود اختصاص داده است.

تولید و عرضه کنونی عسل در ملک‌شاهی با این همه ظرفیت های خدادادی و منحصر به فرد نشان می دهد تنها بخش کوچکی از این ظرفیت استفاده شده و با کمی مدیریت ، اطلاع رسانی و تشویق جوانان به این عرصه می توان این میزان تولید را تا چهار برابر افزایش و زمینه کسب و کار را برای تعداد زیادی از جوانان بیکار شهرستان فراهم نمود .

کندو

با نگاهی کلی به روند تولید عسل در این شهرستان می توان علت عدم افزایش کمی این فرآورده استراتژیک را به نبود صنایع بسته بندی و تضمین های دستگاه های متولی در خرید محصول تولیدی دانست، این در حالی است که نزدیکی این شهرستان به مرز کشور عراق و نزدیکی به مرکز استان می توان با برنامه ریزی منسجم صنعت تولید عسل و فرآوردهای جانبی آن در ملک‌شاهی را به یکی از فرصت های مهم کسب و کار جوانان تبدیل کرد.
زنبور دار کهنه کار و با سابقه ملک‌شاهی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به ظرفیت های بی نظیر و فرصت های طلایی در تولید عسل این شهرستان اشاره می کند و می گوید: طبق آزمایشات دقیق که در سطح ملی انجام گرفته عسل (کبیرکوه) ملک‌شاهی که در منطقه (ورزرین) تولید می شود، مرغوب ترین عسل دنیا شناخته شده است.

رحیم رستمی اظهار داشت: عسل تولیدی این شهرستان که دارای گونه های گیاهی با ارزش و کم یاب که تنها در طبیعت بکر (کبیرکوه) پیدا می شوند به لحاظ کیفی و کمی طرفداران زیادی در سطح استان و حتی دیگر استان ها دارد.

وی از نبود صنایع بسته بندی مدرن عسل در شهرستان و حتی استان گله مند شد و گفت: پیگیر احداث یک کارخانه بسته بندی هستم که خوشبختانه با استقبال و حمایت های فرماندار این امر در آینده نزدیک امکان پذیر خواهد شد.

این زنبوردار افزود: با ایجاد چنین صنایعی علاوه بر عسل، تولیدات جانبی نیز از قبیل ژل رویال و بسته گرده گل نیز دارای ارزش اقتصادی و صادراتی قابل توجهی است.

مدیر جهاد کشاورزی ملک‌شاهی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا یادآور شد: هم اکنون 218 نفر از اهالی این شهرستان دارای مجوز در عرصه تولید عسل به طور مستقیم مشغول به فعالیت هستند که در مجموع 11 هزار کلنی در اختیار دارند و سالانه بیش از 80 تن عسل در ملک‌شاهی تولید و عرضه می شود.

کاظم رستم پور افزود: با توجه به چنین تولیدی که قابلیت افزایش چند برابری نیز دارد، پیگیر احداث کارخانه بسته بندی هستیم که در صورت تحقق آن و صادرات این کالا به خارج از استان و ایجاد ارزش افزوده برای تولید کنندگان زمینه فعالیت های گسترده ای در عرصه تولید عسل در شهرستان خواهیم بود.

وی به حمایت های جهاد کشاورزی شهرستان از زنبورداران اشاره کرد و گفت: علاوه بر ارائه تسهیلات کم بهره و بلند مدت برای متقاضیان حمایت های جانبی دیگر از جمله سهمیه مواد اولیه به زنبورداران صورت می گیرد.
کارشناس محیط زیست نیز در این خصوص گفت: امروز تولید عسل به لحاظ اهمیت گرده افشانی زنبورها و نقشی که در تداوم حیات گیاهی دارند، بسیار مهم و مورد توجه است و این صنعت هیچ گونه آسیبی به عرصه طبیعت وارد نمی کند.

بیش از 90 درصد جغرافیای شهرستان ملک شاهی عرصه منابع طبیعی و جنگلی است که با دارا بودن بلند ترین قله ها و عمیق ترین دره ها و متراکم ترین جنگل ها مستعدترین منطقه برای توسعه و تولید عسل محسوب می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =