۰ نفر
۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰

محمود فاضلی

تداوم رکود اقتصادی برای پنجمین سال در ونزوئلا مردم این کشور را به سمت کشور کلمبیا متواری کرده و طبق آمار اعلام شده روزانه 45 هزار مهاجر پیاده به شهر مرزی «کوکوتا» می‌گریزند. در روزهای گذشته پل «سیمون بولیوار» مشکلی بی‌سابقه برای کلمبیا بوجود آورده که آن را به نماد خروج دسته جمعی مهاجران از ونزوئلا تبدیل نموده است. کلمبیا در کنار مشکلات عدیده‌ای که خود با آن روبروست، باید تبعات بحران اقتصادی و اجتماعی کشور همسایه ونزوئلا را نیز تحمل کند. این شهر کلمبیا آخرین و شاید تنها امید بسیاری از اتباع ونزوئلا است که برای گریز از اقتصاد رو به زوال عزیمت به آن را برگزیده‌اند.

گفته می‌شود چهار میلیون نفر از جمعیت 30 میلیون نفری ونزوئلا به علت کمبود مواد غذایی و پزشکی از این کشور فرار کرده‌اند. به گفته مخالفان، تورم ونزوئلا اکنون به بالای 6000 درصد رسیده است. نرخ معقول تبدیل بولیوار به دلار 70 هزار بولیوار به ازای یک دلار است که بسیار قوی‌تر از نرخ ۲۱۶ هزار بولیواری بازار سیاه است.این کشور چند ماه است با بدترین چالش‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به دلیل کمبود شدید مواد غذایی و دارو و همچنین تورم بسیار شدید روبرو است. مخالفان، دولت مادورو را به سوءمدیریت در اداره این کشور متهم کرده است. رئیس جمهوری ونزوئلا در پی تداوم بحران اقتصادی دستور حذف 3 صفر از واحد پول ملی این کشور را صادر کرد. تورم در ونزوئلا به حدی بالاست که هر 35 روز یکبار قیمت‌ها تغییر می‌کند. ونزوئلا پس از کاهش قیمت نفت با بحران اقتصادی شدیدی از جمله کمبود مواد غذایی، دارو و تورم افسار گسیخته دست به گریبان است که در نتیجه آن، اعتراضات گسترده‌ای علیه دولت این کشور روی داده است.

بسیاری از تحلیگران وضعیت اقتصادی موجود را ناشی از تحریم‌های آمریکا می‌دانند. روابط میان کاراکاس و واشنگتن برای چندین دهه است که در ناآرامی و تنش به سر می‌برد و دولت ونزوئلا، آمریکا را به دخالت در امور داخلی خود متهم می‌کند. گفته می‌شود دولت آمریکا در حال بررسی گزینه‌ای برای اعمال تحریم بر بخش نفت ونزوئلاست. واشنگتن در ماه اوت سال 2017 نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا را «یک دیکتاتور» خواند و تحریم کرد. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اخیرا با تصویب قطعنامه‌ای تحریم‌ها و راهکارهای تنبهی از سوی دولت آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد. در نشست این شورا که 47 عضو دارد دست کم 28 عضو به این قطعنامه رای مثبت دادند. وزیر امور خارجه ونزوئلا تصویب این قطعنامه در حمایت از ونزوئلا را پیروزی چندجانبه گرایی و صلح بر یکجانبه گرایی می داند.

اما مقامات دولتی همچنان اطلاعات متفاوتی ارائه می‌کنند. معاون اطلاع رسانی رئیس جمهور ونزوئلا اخیرا اعلام کرد دولت در مسائل و موضوعات اجتماعی در قالب برنامه‌های مختلف دستاوردهای قابل توجهی داشته است. اگر ما دستاورد نداشتیم هرگز در انتخابات نمی‌توانستیم بارها پیروز شویم. در کشور مشکلاتی وجود دارد و امروز نرخ تورم در کشور بالاست ولی این مسئله از سوی عده‌ای هدایت شده است. دولت در قالب سبد کالا دست کم 18 قلم مواد غذایی در اختیار بیش از 6 میلیون نفر قرار می‌دهد. ما در انقلاب بولیواری موفق شدیم فقر را از 75 درصد به 26 درصد کاهش دهیم.

در چنین شرایطی دولت بدنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری (20 مه -30 اردیبهشت) است. مادورو، رییس جمهور در انتخابات آتی به دنبال آن است که دور دوم شش ساله ریاست جمهوری در این کشور را بر عهده بگیرد. اپوزیسیون انتخابات آتی را بایکوت کرده و ادعا می‌کند که در آن تقلب صورت خواهد گرفت. حتی رئیس مجلس ملی ونزوئلا از دولت خواسته است تا انتخابات را لغو نماید چرا که این انتخابات بحران را تشدید خواهد کرد. اگر دولت این انتخابات را به ماه دسامبر موکول کند و شرایط فراهم شود ما نیز شرکت خواهیم کرد.
انتخابات پیشتر قرار بود در ماه دسامبر گذشته (آذر96) برگزار شود اما با دستور مجلس موسسان به سال جاری میلادی موکول شد.

مخالفان دولت ونزوئلا مدعی‌اند مادورو رئیس جمهوری این کشور تلاش می‌کند با تمام قدرتی که در اختیار دارد، در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود که بدین ترتیب وی تا سال 2025 در این سمت به فعالیتش ادامه خواهد داد. به باور مخالفان، دولت شرایط حضور تمامی مخالفان را در انتخابات فراهم نکرده است و فقط گروه‌های مخالف کوچک که قدرتی ندارند، مجاز به حضور در انتخابات شده‌اند.

نظرسنجی‌های صورت گرفته نیز نشان از موقعیت ضعیف مادورو است. بر اساس اعلام دو موسسه نظرسنجی Delphos و Hercon دست کم 75 درصد از کسانی که در نظرسنجی این دو موسسه شرکت کردند مخالف انتخاب مجدد مادورو به عنوان رئیس جمهور هستند. 71.7 درصد از مردم، شخص مادورو را مسئول مستقیم بحران موجود در کشور می‌دانند. 45 درصد از کسانی که خود را چاویست می‌دانند مدعی‌اند وضعیت کشور خراب است 67 درصد از مردم بر این باور هستند که نرخ تورم در شش ماهه دوم سال جاری تشدید خواهد شد.
به اعتقاد مخالفین، کسی که اقتصاد ونزوئلا را نابود کرده، رئیس جمهور فعلی است. وی اقتصاد ونزوئلا را با داشتن بزرگترین ذخایر نفتی جهان و تمام ظرفیت‌های آن برای رسیدن به موفقیت، به اقتصادی گرسنه تبدیل کرده است و برای معکوس کردن نتایج فاجعه بار اقدامات دولت مادورو، ونزوئلا نیاز به جذب 15 تا 20 میلیارد دلار سرمایه خارجی سالانه یا وام‌های احتمالی از نهادهای بین‌المللی چون صندوق بین‌المللی پول و کاهش مالیات بخش نفتی دارد. اگر روند متلاطم افزایش قیمت‌ها ادامه داشته باشد این کشور باید خود را آماده تورم بسیار بالایی در سال جاری کند.

31249

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 768358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    29 3
    متاسفانه طلیعه های این وضعیت در ایران هم مشاهده می شود
  • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    3 0
    اگه برجام بهم بخوره و تحریمهای نفتی و بانکی برگرده ما هم بدتر از اونا میشیم.