خاطرات یک عکاس استرالیایی: بی‌صبرانه منتظرم به ایران برگردم/ عکس

سارا پنل، عکاس جوانی است که دو ماه را در ایران سپری کرده و اینطور که می‌گوید، برای برگشتن به ایران و دیدن خلیج فارس، لحظه‌شماری می‌کند.

فهیمه حسن‌میری:‌ سارا پنل، در حوزه عکاسی مستند فعالیت می‌کند. او که زاده ملبورن استرالیاست، برای شناختن فرهنگ‌های مختلف، تصمیم گرفته به کشورهای گوناگون سفر کند و در حین این سفر، خاطراتش را با دوربینی که همراه دارد مستند و ماندنی کند. او در طول سفرهایش، بیش از هر چیز به مردم و شیوه زندگی و آداب و رسومشان توجه کرده و آنها را سوژه دوربینش قرار می‌دهد، مانند وقتی که به ایران سفر کرده بوده. او در دو سال گذشته دو ماه را در شهرهای مختلف ایران سپری کرده و حالا که به کشورش بازگشته، می‌گوید شیفته ایران است و بدون شک دوباره راهی شهرهای مختلف ایران می‌شود.

گفتگوی خبرآنلاین با این عکاس جوان را که حالا در استرالیاست در ادامه بخوانید. همچنین بخشی از عکس‌هایی را ببینید که پنل، در طول سفرش به ایران عکاسی و تلاش کرده جلوه‌هایی از ایران مدرن و در عین حال سنتی را به نمایش بگذارد.

خانم پنل، چه شد که خواستید به ایران سفر کنید؟ به عنوان یك عكاس حرفه‌ای یا صرفا به عنوان یك توریست؟
عكاسی را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهم، سفرم به ایران هم به عنوان یك گردشگر و هم به عنوان یك عكاس بود. من به كشورهای زیادی سفر كرده‌ام و سفر یكی از اولویت‌های زندگی من ناست. می‌خواستم از ایران هم بازدید كنم و در حین این سفر، عكاسی هم كردم. ببینید، من سی سال دارم و در طول این سال‌ها از سفر چیزهای مختلفی یاد گرفته‌ام. سفر به مناطق مختلف به من این اجازه را می‌دهد كه تفاوت‌ها و تنوعی كه در شیوه‌های زندگی و افكار مردم كشورهای مختلف وجود دارد را ببینم؛ آن هم نه از طریق شنیده‌ها و خوانده‌ها بلكه به صورت یك تجربه دست اول. ایران هم یکی از کشورهایی است که همیشه دوست داشتم ببینم و خوشحالم که این اتفاق افتاد. این شانس را داشته‌ام كه به كشورهای مختلف سفر كنم. كشورهای زیادی در لیست مناطقی كه دیده‌ام قرار می‌گیرند اما از تاثیرگذارترین آنها می‌توانم به ژاپن، مصر، تركیه، مكزیك، آمریكا، سریلانكا و كشورهایی از اروپای غربی، مركزی و جنوبی و البته ایران اشاره كنم كه مرا تحت تاثیر قرار داد.

قبل از این كه به ایران سفر كنید، چه تصوری درباره ایران و مردمش داشتید؟ چقدر این کشور را می‌شناختید؟
من در طول تحصیلات دانشگاهی‌ام، درباره ایران مطالعه كرده بودم بنابراین با چالش‌هایی كه این كشور با آن مواجه بوده آشنا هستم. به غیر از دوران دانشگاه هم كتاب‌های زیادی درباره ایران خوانده‌ام و می‌‌دانم كه در طول سال‌های مختلف چه اتفاقاتی برای این كشور رخ داده. در كنار اینها، دوستان ایرانی زیادی در استرالیا دارم و در طول پنج سال گذشته با آنها درباره ایران حرف زده‌ام و این مكالمات به من كمك كرده درباره ایران جدید و مدرن، دیدگاه‌هایی به دست بیاورم.

چند روز ایران بودید؟ در این مدت به كدام شهرها سفر كردید؟
سی روز در سال 2016 در ایران بودم، بعد از آن هم در سال 2017 دوباره به ایران برگشتم و 28 روز دیگر ماندم. در طول این دوماه، از شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، كرمان، گیلان، كرمانشاه، همدان، قزوین، زنجان، كردستان، بانه، گیلان، مریوان، سردشت و ارویه دیدن كردم.

و در بین اینها،‌ كدام شهر بیشتر از همه برایتان جذاب بود؟
من از تهران سفرم را شروع كردم و این شهر را دوست داشتم مخصوصا این كه عید نوروز را در این شهر بودم. همچنین تبریز برایم بسیار به یاد ماندنی است؛ در هر دو بار كه ایران بودم دیدن كردم و با افرادی آشنا شدم كه سفرم را به روزهایی شیرین تبدیل كرد.

به عنوان بهترین خاطره، چه چیزی در ذهنتان باقی مانده؟
نمی‌توانم به خاطره‌ای به عنوان بهترین اشاره كنم اما می‌توانم بگویم فكر می‌كنم بهترین تاثیری كه از ایران گرفتم، مردم آن بودند. در این كشور دوستان بسیار زیادی پیدا كردم و زمان‌هایی را كه با مردم بسیار دوست‌داشتنی این كشور گذراندم لحظاتی فراموش‌نشدنی هستند.

شما در عکاسی مستند، بیشتر به مردم و فرهنگشان توجه می‌کنید. نظرتان درباره مردم ایران چیست؟ تفاوتی بین مردم ایران و مردم كشورهای دیگر احساس كردید؟
چیزی كه درباره مردم ایران احساس كردم این بود كه بسیار بسیار مهمان‌نواز هستند. مردم ایران آنقدر مهمان‌نواز و بخشنده هستند كه من متعجب می‌ماندم چون در كشورم استرالیا اینقدر خونگرمی مرسوم نیست. حتی در سفرهای دیگری هم كه به كشورهای مختلف داشتم این حد از مهربانی مردم را ندیده بودم. مردم ایران مرا به خانه‌هایشان دعوت می‌كردند،‌ به دوستان و اقوامشان معرفی می‌كردند، آنها سرشار از دوستی و اعتماد بودند و بسیار خوشحالم كه به ایران سفر كردم.

خاطره بدی هم دارید؟
نه خاطره‌ بدی یا لحظات ناخوشایندی از ایران و مردمش سراغ ندارم. قرار است كتابی هم درباره سفرهایم به ایران منتشر كنم و از زیبایی‌های این كشور برای دیگران بگویم.

با این همه شیفتگی، پس حتما دوست دارید دوباره به ایران برگردید.
قطعا. بدون شك. نمی‌توانم برای برگشتن به ایران صبر كنم. خیلی امیدوارم كه در چند سال آینده دوباره برای دیدن ایران بیایم. همانطور كه گفتم دوستان زیادی در ایران پیدا كرده‌ام كه می‌خواهم بیایم و آنها را ببینم و همچنین شهرها و روستاهای زیادی از ایران كه هنوز آنها را ندیده‌ام. خیلی دوست دارم خلیج فارس را ببینم و همچنین زمان بیشتری را در شمال ایران سپری كنم؛ كنار دریای خزر.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    6 6
    ما که داریم فرار می کنیم تو میخوای برگردی
  • بی نام GB ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    18 3
    چون استرالیایی بودی تحویلت گرفتیم. اگه رفتار ما ایرانی ها رو با همسایه هامون ببینی وحشت می کنی. ما غریبه پرستیم خانم. البته غریبه های بلوند و چشم رنگی اغلب
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    10 2
    بله وقتی دلار توی جیبت باشه و به ریال خرج کنی، همه باهات مهربونن و همه چیز رو بهشت خواهی دید. ایشون وقتی افاضات بفرمایند که مثل همه مردم درآمدش به ریال و هزینه‌هاش به دلار باشه و کارش پیش 1 اداره دولتی گیر باشه و گشت توی خیابون بگیردش و روی زمین بکشنش و با قمه ازش زورگیری کنن. اونوقت درک متفاوتی از زیبایی‌های اینجا پیدا خواهد کرد.
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    8 0
    ما خیلی خوبیم .........