قرعه سردرگمی بیماران در فارس به نام  دارو  افتاد

«خبرجنوب» نوشت: قرعه سردرگم کردن بیماران در فارس این بار به نام حوزه دارو افتاده است.

منشا این امر سازمان بیمه سلامت است که طبق ابلاغ بخشنامه ای از سوی وزارت بهداشت، افراد تحت پوشش بیمه سلامت، دیگر مانند قبل نمی توانند داروی خود را از تمامی داروخانه تهیه کنند! موضوع از این قرار است که باز هم حوزه سلامت فارس در سرگردان کردن بیماران پیشتاز شده و قرار است این بخشنامه اجرا شود.
بر اساس آن داروخانه های جدید التاسیس مراکز عرضه دارو که از نظر مکانی جا به جا می شوند، همچنین داروخانه هایی که انتقال سرمایه را انجام می دهند از امسال دیگر طرف قرارداد بیمه سلامت قرار نمی گیرند و امکان پیچیدن نسخه هایی که تحت پوشش این بیمه هستند توسط آن ها وجود ندارد!
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران و فارس در این باره به «خبرجنوب» می گوید: در حالی بیمه سلامت فارس در اجرای بخشنامه یاد شده پیش قدم است که سیاست های مجلس، وزارت بهداشت، شورای رقابت و دیوان عدالت اداری افزایش تعداد داروخانه ها است.
دکتر محمد منفرد می افزاید: اگر سازمان های بیمه گر به این نتیجه رسیده اند که بالا بودن سرانه مصرف دارو در کشور به دسترسی آسان بیماران به داروخانه ها بر می گردد و محدود کردن این منابع منطقی است، به اشتباهی غیر قابل بخشش دچار شده اند.
وی یادآور می شود: در حالی که برخی مسئولان همیشه دم از تسهیل کردن شرایط تاسیس داروخانه و برداشتن ضوابط دست و پا گیری نظیر رعایت فاصله، جمعیت و امتیاز در این خصوص می زنند و دلیل آن را خدمت رسانی هر چه بهتر به مردم اعلام می کنند، برخی دیگر در وزارت بهداشت از بیمه سلامت می خواهند که با اجرای بخشنامه جدید، شرایط پیچیدن نسخه های بیماران را روز به روز در کشور و استان سخت تر کنند.
دکتر منفرد می گوید: تسهیل دسترسی عموم مردم به امکانات بهداشتی و درمانی از وظایف وزارت بهداشت و درمان بوده و براساس قانون تعزیرات حکومتی، موسسات پزشکی و از جمله داروخانه ها در صورتی که بیماران تحت پوشش بیمه و نسخه های آنها را نپذیرند مرتکب جرم شده اند.
وی می افزاید: وزارت بهداشت با ابلاغ بخشنامه یاد شده باعث شده که برخی بیماران از امکانات دارویی مناسب برخوردار نباشند.
دکتر منفرد یادآور می شود: اگر چه وضعیت فعلی پرداخت های بیمه سلامت به داروخانه های فارس اخیرا رضایت بخش بوده و 2 ماه تاخیر را نیز همین هفته پرداخت می کند اما خارج شدن داروخانه هایی از قبیل تازه تاسیس ها از تعهد این سازمان بیمه گر نگران کننده است و ما نسبت به آن اعتراض داریم.
این عضو هیات مدیره انجمن داروسازان فارس می گوید: وقوع چنین مساله ای باعث دوری از مردم و ایجاد مشکلات گوناگونی در این حوزه به منظور دریافت نسخه های بیماران می شود، به طوری که بیماری که تحت پوشش این بیمه باشد در مواردی مجبور می شود برای تهیه دارو به داروخانه های متعدد مراجعه نماید.
دکتر منفرد یادآور می شود: در این خصوص تعدادی از مردم علاوه بر مشکلات و کمبودهای فراوانی که در زمینه دارو وجود دارد ممکن است با داروخانه هایی برخورد کنند که با بیمه ای که آن ها را تحت پوشش قرار داده است، قرارداد نداشته باشد.
وی می افزاید: این نوع برخوردها غیر منطقی است و نه تنها عده ای از بیماران را از امکانات دور می کنیم بلکه چرخه اقتصاد را نیز در داروخانه ها با مشکلاتی رو به رو خواهیم کرد.
طبق اطلاعات موجود اگرچه بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفر از صندوق های مختلف تحت پوشش بیمه سلامت فارس خدمت می گیرند، اما در سال 97 با توجه به اهمیت مدیریت هزینه ها از سوی سازمان بیمه سلامت، تفاهم نامه ای با موسسات درمانی به ویژه مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی منعقد و سقف اعتبارات برای آنها مشخص شده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =