باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رویترز در گزارشی نوشت شرکتهای چینی خریدار نفت ایران برای انتقال محموله‌های خود از نفت‌کشهای ایرانی استفاده خواهند کرد.

رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از چهار منبع آگاه نوشت شرکتهای چینی خریدار نفت ایران از این پس برای انتقال محموله‌های خود از نفت‌کش‌های شرکت ملی نفت‌کش ایران (NITC) استفاده می‌کنند.

به نوشته رویترز شرکت‌های «نفت خام ژوهان ژنروگ» و «گروه سینوپک» چین به عنوان بزرگترین پالایشگاه‌های آسیا، بندی در قراردادهای بلندمدت خود با شرکت ملی نفت ایران اضافه کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد از نفت‌کش‌های ایرانی استفاده کنند.

رویترز همچنین این اقدام شرکتهای نفتی چین، بزرگترین خریدار نفت ایران، را تمایل پکن به حفظ جریان خرید نفت تهران علی‌‎رغم تحریمهای آمریکا می‌داند.

ادعای رویترز درباره استفاده چین از نفت‌کش‌های ایرانی

آمریکا 18 اردیبهشت سال جاری به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد با خروج از برجام تمام تحریم‌ها علیه ایران طی ماه‌های آینده برگردانده می‌شوند.

طی هفته‌های گذشته دونالد ترامپ و مقامات ارشد آمریکا تهدید کردند با فشار به کشورهای دیگر صادرات نفت ایران را پس از اواسط آبان‌ماه (زمان برگشت تحریم‌ها) به صفر می‌رساند. این اظهارات مقامات آمریکا با واکنش قاطعانه و فوری مقامات ارشد سیاسی و نظامی کشورمان روبر شد.

وب‌سایت «بلومبرگ» 12 مرداد گزارش داد دولت چین درخواست آمریکا برای توقف واردات نفت ایران را رد کرده است. بلومبرگ این خبر را به نقل از دو مقام آمریکایی آگاه به موضوع اعلام کرد. به گفته این دو مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود آمریکا سرانجام موفق نشد مقامات چین را به توقف واردات نفت ایران ترغیب کند.

این مقامات آمریکایی که عضو تیم مذاکره‌کننده دولت این کشور برای ترغیب چین به توقف واردات نفت ایران بوده‌اند می‌گویند: این اقدام چین ضربه‌ای به تلاشهای دولت دونالد ترامپ برای منزوی‌کردن جمهوری اسلامی ایران پس از خروج از توافق هسته‌ای با این کشور است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =