ایرنا نوشت: سردبیر روزنامه همشهری گفت: ایده انتشار همزمان سرمقاله ای در دفاع از آزادی را با برخی سردبیران مطبوعات در میان گذاشتیم، سپس متن را تنظیم و ترجمه کردیم و در اختیار چند روزنامه گذاشتیم تا در صورت تمایل چاپ کنند.

'شهریار شمس مستوفی' در خصوص سرمقاله مشترک روزنامه های صبح دوشنبه تحت عنوان «دفاع از آزادی» برای محکومیت یکجانبه گرایی آمریکا، گفت: این ایده نخستین بار توسط روزنامه همشهری و مدیر مرکز پژوهش ها این رسانه مطرح شد و پس از چند جلسه به چارچوب بندی و جمع بندی رسیدیم.
وی افزود: این ایده را با دعوت از چندتن از سردبیران مطبوعات مطرح کردیم که با استقبال آنها مواجه شد و سپس با هم متن را تنظیم و ترجمه کردیم و در این اختیار چند روزنامه گذاشتیم و گفتیم اگر تمایل دارند به ما بپیوندند و این متن را به شکل یادداشت و سرمقاله منتشر کنند.
سردبیر همشهری خاطرنشان کرد: آنطور که می دانم تاکنون روزنامه های ایران، ایران دیلی، همشهری، اطلاعات، شهروند، سازندگی، بهار و فرصت امروز این متن را منتشر کرده اند.

شمس مستوفی در پاسخ به پرسشی درباره بازتاب این سرمقاله، اظهار داشت: از زمان روی کارآمدن ترامپ، رسانه ها بیشترین انتقادها را از او داشته اند این متن نیز به دلیل اینکه خواسته مشروعی را مطرح می کند بازتاب خواهد داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا این سرمقاله به جای مطبوعات و مدیران رسانه ها، خطاب به روزنامه نگاران است، تصریح کرد: در مطبوعات و رسانه ها روزنامه نگاران نقش اول را بازی می کنند و سردبیران خط مشی رسانه ها را تعیین می کنند و در این زمینه سرمایه گذاران چندان دخالتی ندارند ما نیز چون روزنامه نگار بودیم از همکاران خود درخواست همکاری کردیم.
سردبیر همشهری در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چرا در متن یادداشت به جای «عدالت» بیشتر روی «آزادی» تاکید شده است، خاطرنشان کرد: سعی کردیم متن را با ادبیاتی تنظیم کنیم که آمریکا در سالهای اخیر با دستاویز قرار دادن آن، دولت و مردم ایران را متهم کرده است. از سویی در کشورهای غربی بحث «لیبرالیسم» و آزادی مهم است به همین جهت تصمیم گرفتیم متن را با ادبیاتی بنویسیم تا با فرهنگ همکارانمان در کشورهای غربی همخوانی داشته باشد.

**سردبیر سازندگی:امیدواریم بازتاب مناسبی داشته باشد
«محمد قوچانی» سردبیر روزنامه سازندگی در خصوص ایده انتشار همزمان سرمقاله «دفاع از آزادی»در مطبوعات، گفت: هرکس می تواند هر تلاشی که به ذهنش می رسد انجام دهد. امیدوارم با کمک رسانه ها این گونه اقدامات بازتاب مناسبی داشته باشد.
وی افزود: این سرمقاله کسانی را خطاب قرار داده است که به شکل حرفه ای کار روزنامه نگاری انجام می دهند نه الزاما شبکه های اجتماعی یا سیاستمداران و...
به گزارش ایرنا، شماری از روزنامه های صبح دوشنبه بیست و سوم مهرماه در سرمقاله ای مشترک با عنوان « دفاع از آزادی» خطاب به «روزنامه‌نگاران آگاه و مستقل دنیا» از آنها خواستند با شجاعت و جسارت و بدون تأثیرپذیری از دولت‌ها، برابر خدشه‌دار کردن اصول آزادی انسانی، سکوت نکنند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =