۰ نفر
۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱

چشمه علی یکی از نقاط دیدنی و گردشگری استان تهران است که در شهر ری واقع شده است. چشمه علی از میان صخره ای بزرگ خارج شده و به سمت جنوب و سپس جنوب شرق جاری است. نام باستانی این چشمه، چشمه ی سورین بوده که احتمالا به دودمانی بزرگ در دوره اشکانی و ساسانی برمیگردد. با ورود اسلام به ایران، نام چشمه به نام امام اول شیعیان علی تغییر یافت. در مجاورت چشمه علی ابن بابویه، برج طغرل، دژ اشکانی و باروی ری قرار دارد که جنبه میراثی و تاریخی به این چشمه داده اند.

چشمه علی

چشمه علی که در گویش محلی به چشملی نیز معروف است، از شروع پروژه ساخت متروی خط شش تهران، خبرساز شد.در جریان ساخت خط شش متروی تهران و عبور از شریان های آبی، آب چشمه از مرداد سال 1395 به طور متناوب قطع می گردید. این مساله تا اردیبهشت سال 96 ادامه داشت که از اردیبهشت ماه به طور کامل آب چشمه علی خشک شد. بعد از بررسی و پیگیری خبرنگاران و مردم، علت خشک شدن آن، سه عامل عنوان شد: تغییرات اقلیمی، عملیات عمرانی و معدنی و حفر چاه‌های مجاز و غیر مجاز. البته مسئولان وعده‌ی پیگیری و جاری شدن دوباره‌ی آب را دادند.

چشمه علی شهر ری

تابستان امسال بار دیگر آب در این چشمه به جریان افتاد که حجم آب به نسبت سالهای قبل بسیار اندک و همچنین فقط در یک حوضچه آب جاری بود. آب چشمه علی در اواخر تابستان بار دیگر خشک و خشک شدن چشمه علی به عنوان یک محل تاریخی و گردشگری با قدمت هفت هزار ساله در شهری ری یکبار دیگر خبرساز شد.

چشمه علی شهر ری

به گفته ی مجری پروژه خط شش متروی تهران، فعالیت های عمرانی و معدنی در کاهش منابع آبی چشمه علی موقتی بوده که بر این اساس تاثیر مترو بر این چشمه نیز دائمی نخواهد بود. در حال حاضر از 21 شهریور، بار دیگر چشمه احیا شده است ولی حجم آب نسبت به سال‌های قبل بسیار کم می‌باشد. خشک شدن و کاهش حجم آب چشمه علی بار دیگر موجب نگرانی مردم شده است.

چشمه علی

چشمه علی شهر ری

نگاره ی از چشمه علی مربوط به سال 1840 میلادی

منبع: لست سكند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810813

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =