دکتر هادی انصاری معتقد است: در چهارمین انتخابات پارلمانی عراق بعد از سال 2003، شاهد پایین‌ترین سطح مشارکت مردمی بودیم که نشان از نومیدی و نارضایتی عمیق مردم عراق از وضعیت کنونی و نظام سیاسی حاکم دارد.

این محقق تاریخ عراق در یادداشت تازه خود نوشته است: در مورد تشکیل حکومت آینده عراق دو احتمال وجود دارد: نخست: بدون تشکیل یک ائتلاف پارلمانی؛ و دوم: تشکیل ائتلاف پارلمانی مثل دوره‌های پیش و چند سناری.

وی می افزاید: به این معنا که گروه‌ها و احزاب سیاسی بزرگ درباره نخست‌وزیری یک نفر و پست‌های کلیدی توافق کنند و این شخص کابینه خود را تشکیل داده و به مجلس معرفی و رای اعتماد بگیرد. اين اقدام تند مى تواند از سوى مقتدى صدر صورت گيرد ومردم عراق هم به اين اميد كه شايد سياستمداران تازه ، از نهيب او بترسند ، دست به حمايت از وى زده وعراق را به اميد خدمت رسانى به پيش ببرند. بنابراين با تظاهرات خيابانى پيروان صدر ، مى تواند اين پديده بصورت قانونى ودر خيابانهاى عراق به تصويب برسد وعملى گردد. این راهکار بدون موافقت قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به ویژه ایران و آمریکا ممکن نیست. چنین احتمالی با توجه به تشدید تنش‌ها میان تهران و واشنگن زیاد متصور نیست. ليكن باز در اينجا معتقدم كه برنده ميدان ايران است و با رايزنى داهيانه، ايران مى تواند گوى سبقت از واشنگتن را به سود خود ببرد.

انصاری درباره احتمال دوم می نویسد: ائتلاف پنج لیست شیعی (سائرون، الفتح، النصر، دولت قانون و حکمت) با داشتن حدود 180 نماینده، اگر این لیست‌ها بتوانند بر سر نخست‌وزیری توافق کنند، به راحتی قادر به تشکیل حکومت خواهند بود. چنین احتمالی با توجه به اختلافات درونی به ویژه میان جریان صدر و بقیه اطیاف و همچنین ناهمگونی حامیان خارجی دور از ذهن است. دوم: ائتلاف پارلمانی الفتح، النصر، دولت قانون، حکمت و کردها به ویژه اتحادیه میهنی و لیست‌های کوچک‌تری از اهل سنت و نمایندگان مستقل. چنین احتمالی ممکن و شدنی است. گزینه‌های نخست وزیری این ائتلاف ، هادی العامری و سپس حیدر العبادی خواهد بود. این احتمال مورد پسند ایران است به خصوص اگر گزینه نخست‌وزیری ، هادی العامری باشد. حیدر العبادی همچنان می‌تواند به عنوان یک گزینه توافقی مطرح باشد، اما اگر در ائتلاف با سائرون و بدون حضور لیست الفتح (حشد شعبی) انتخاب شود، چندان به سود ايران نبوده ومى توان گفت كه اين بار حيدرالعبادى ، قبله گاهش امريكا خواهد بود .

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =