سیناپِرِس نوشت: دنیای هوانوردی یک بازار تنگاتنگ و سرشار از رقبای متعددی است که تلاش می‌کنند با استفاده از نوآوری‌های مدرن، خود را از رقیبان متمایز کرده و با طراحی فناوری‌های نوین و ارائه فضایی دلپذیر و راحت به مسافران، نظر آن‌ها را به خود جلب کنند.

برخی از این نوآوری‌ها می‌توانند منجر به لوکس‌تر شدن سفرهای هوایی شده و درنتیجه هزینه‌های تمام‌شده برای خرید بلیت را افزایش دهند. برای نمونه در حال حاضر گران‌ترین بلیت سفر دوبی به نیویورک در بخش درجه‌یک با امکانات ویژه، حدود 30 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. از سوی دیگر هدف برخی از این نوآوری‌ها، افزایش تعداد مسافران، کاهش مصرف سوخت و بهره‌برداری بیشتر از سفرهای هوایی است. در این یادداشت به معرفی 7 نوآوری جدید شرکت‌های هوایی می‌پردازیم:

صندلی‌های ایستاده

حتماً در اتوبوس‌ها و مترو شاهد وجود تعدادی صندلی و میله‌هایی برای مسافران ایستاده بوده‌اید. این ایده از سوی برخی شرکت‌های هوایی دنبال شده و در نمایشگاه صنایع هوایی اخیر آلمان، یک شرکت ایتالیایی به نام Aviointeriors نمونه اولیه این طرح را ارائه داده است. در این طرح که با عنوان Sky Rider 2.0 معرفی‌شده، صندلی‌ها به‌صورت زین دوچرخه طراحی‌شده و به مسافران این امکان را می‌دهد تا بخشی از وزن خود را روی صندلی‌ها منتقل کنند. گفتنی است طرح‌های قبلی مسافران ایستاده در هواپیما به‌واسطه قوانین فعلی مجوز فعالیت پیدا نکردند و باید منتظر ماند که آیا این طرح می‌تواند به مرحله عملیاتی شدن برسد یا خیر؟

صندلی‌های روی‌هم (Stacked Seats)

ممکن است ایده صندلی‌های ایستاده در هواپیما به‌اندازه کافی شمارا متعجب کرده باشد. حال بد نیست با طرح عجیب دیگری آشنا شوید که توده‌ای از مسافران را در فضای داخل اتاقک، روی‌هم قرار می‌دهد. در این شرایط از فضا حداکثر استفاده‌شده و مسافران در سه ارتفاع مختلف قرار می‌گیرند. در حال حاضر شرکت هواپیماسازی ایرباس این طرح را با عنوان صندلی‌های نیم اشکوبی (mezzanine seating) به نام خود به‌طور انحصاری ثبت کرده است.

صندلی باقابلیت تمییز شدن خودکار (Self-Cleaning Seats)

بحث بیمار نشدن در هواپیما را می‌توان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسافران دانست که این موضوع به‌خوبی از میزان بسیار زیاد جستجوی اطلاعات در رابطه با راهکارهای بیمار نشدن در هواپیما، استنتاج کرد. به‌هرحال هواپیماها همه‌روزه مسافران زیادی را با خود حمل کرده و معمولاً صندلی آن‌ها شسته نمی‌شود. به‌تازگی شرکتی بانام Recaro نوعی صندلی باقابلیت تمییز شدن خودکار ارائه کرده است که می‌تواند به‌راحتی با مواد ضدعفونی‌کننده ویژه‌ای خود را گندزدایی کند. این صندلی‌ها طی یک یا دو سال آینده وارد بازارهای جهانی خواهند شد.

زمین‌بازی و محل قدم زدن در هواپیما

شرکت ایرباس طرحی را در دستور کار قرار داده که در آن مسافران می‌توانند در سفرهای بین‌قاره‌ای از آزادی عمل بیشتری برخوردار بوده و به‌راحتی قدم زده و حتی فضای ویژه‌ای نیز برای بازی کودکان در این هواپیماها اختصاص داده‌شده است. البته این طرح هنوز در مرحله مطالعاتی بوده و اجرایی نشده است.

واقعیت مجازی در طول پرواز

معمولاً پرواز در مسافت‌های طولانی بسیار کسل‌کننده بوده و مسافران زمان خود را به‌سختی در هواپیما سپری می‌کنند. شرکت ایرباس در حال اجرای طرحی است که بر اساس آن به مسافران کلاه‌های ویژه واقعیت مجازی ارائه می‌شود و آن‌ها می‌توانند فیلم‌های سه‌بعدی تماشا کرده یا خود را فضای موردعلاقه خود تصور کنند. این کلاه‌ها امکان انجام انواع بازی و حتی استراحت و قرار گرفتن در فضایی آرام را فراهم می‌کند.

تخت خواب دونفره و اتاق غذاخوری در آسمان

شرکت قطرایرویز به‌تازگی اقدام به طراحی سوئیت‌هایی با عنوان QSuite کرده است که دیواره‌های آن قابل جابه‌جایی بوده و افراد خانواده یا دوستانی که با یکدیگر سفر می‌کنند می‌توانند در طول پرواز با جابه‌جایی این دیواره‌ها برای خود یک فضای اختصاصی به شکل اتاق‌خواب یا اتاق غذاخوری فراهم کنند. صندلی‌های این فناوری می‌تواند به شکل تختخوابی راحت تغییر شکل داده و امکان استراحت مسافران را به‌خوبی ارائه کند.

روشویی هوشمند

شیر آب روشویی هوشمند با عنوان E-tom توسط پژوهشگران دانشگاه کران فیلد در بریتانیا طراحی‌شده و به هواپیما امکان صرفه‌جویی در مصرف آب و سوخت را می‌دهد. این شیر هوشمند، آب را به‌صورت پودر درآورده و با فشار مناسب به شما اجازه شستن دست‌ها را می‌دهد. البته در این عملیات به‌ظاهر ساده به نسبت شیرهای قدیمی، تا 90 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. در این شیر هوشمند از پالایه‌های زغالی برای تصفیه آب استفاده‌شده است.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 780529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =