برگزاری نشست تخصصی"بررسی توسعه گردشگری لرستان

نشست تخصصی "بررسی توسعه گردشگری لرستان با تکیه بر توانمندی راهنمایان استان" به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان و انجمن مردم نهاد خانه گردشگری لرستان و با حضور اویس کیانی رییس کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری کشور، راهنمایان و دیگر فعالین گردشگری استان برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، سید امین قاسمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در این نشست با اشاره به برابر نبودن جایگاه لرستان در داشتن جاذبه ها و میزان پذیرش گردشگر، بهترین ره آورد این نشست را روشن شدن بسیاری از ابعاد و زوایای کاری راهنمایان گردشگری بعنوان مهمترین عوامل سفر توصیف کرد.
مهندس قاسمی با اشاره به تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی کشور عنوان کرد: در لرستان تعدادی از آثار با قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی وجود دارد که با پیگیری های انجام شده پل های تاریخی استان تا سال 2021 ثبت جهانی می شوند و همچنین کمانچه لرستان در پرونده کمانچه ایرانی به طور مشترک با کشور آذربایجان ثبت جهانی شده است.
سید امین قاسمی با اشاره به تشکیل اتاق فکر در استان با همکاری تشکل های میراث فرهنگی و گردشگری، تشکل های حرفه ای مانند جامعه هتلداران، راهنمایان تور و فعالان گردشگری در آینده نزدیک بیان داشت: تشکل ها، انجمن ها و راهنمایان گردشگری بازوان میراث فرهنگی استان در روند توسعه گردشگری استان هستند.
در ابتدای جلسه بهناز ساجدی رابط راهنمایان گردشگری لرستان با کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری کشور و مدیر عامل خانه گردشگری لرستان با تاکید بر گفتگومحور بودن نشست، مختصری به نقش راهنمایان در اجرای تور و ارائه درست بسته های سفر که حاصل تلاش مجموعه ای از صنوف مختلف گردشگری هستند، مسئولیتهای گوناگون آنها در برابر گردشگران، محیط زیست، تاریخ، فرهنگ، مردم محلی و نیز مشکلات راهنمایان لرستان و لزوم توجه بیشتر به آموزش راهنمایان و تبدیل آموزش به مهارت پرداخت و نیاز توجه بیشتر به جایگاه راهنمایان در توسعه پایدار گردشگری را یاداور شد. وی گفت: راهنمایان کلید توسعه پایدار گردشگری هستند و در این راستا باید به توانمند ساختن راهنمایان و بهبود و گسترش روابط آنها با دیگر بخشهای گردشگری و نیز بکارگیری توان آنها در هم اندیشی ها و برنامه ریزی ها در استان توجه ویژه بشود.
در این نشست که بیشتر جنبه پرسش و پاسخ داشت، رئیس کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری کشور، ضمن پاسخ به سوالات حاضرین، به تشریح قوانین و دستورالعمل های کاری راهنمایان و نقش و توان کانون در یاری رسانی به راهنمایان سراسر کشور و پیگیری حق و حقوق صنفی آنها پرداخت و نکات مهمی را درباره نقش و جایگاه راهنمایان در توسعه گردشگری لرستان عنوان کرد.
اویس کیانی رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری کشور با اشاره به غنای جاذبه های تاریخی و فرهنگی استان، از برگزاری اینگونه نشست ها ابراز خرسندی نمود و افزود: مشخص شدن مسئول راهنمایان گردشگری در اداره کل میراث فرهنگی استان از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و همچنین تورهای گردشگری استان هر چه سریعتر باید ساماندهی و از ادامه فعالیت تورهای غیر مجاز در سطح استان جلوگیری شود.
وی در ادامه با بیان این نکته که راهنمایان عنصر اصلی گردشگری و سربازان فرهنگی امنیتی کشور می باشند گفت: آموزش یکی از مهمترین نکاتی است که تورلیدرها بایستی مدنظر قرار دهند، بروز بودن اطلاعات باید در اولویت باشد و زمان بندی و موقعیت سنجی از دیگر نکات مهمی است که راهنمایان تور باید به آن اهتمام ویژه ای داشته باشند.
کیانی در پایان گفت: پتانسیلهای گردشگری در استان بسیار زیاد هستند و این موضوع یک فرصت برای استان است که نباید به تهدید تبدیل شود.
در پایان این نشست فعالان گردشگری حاضر سوالاتی مطرح کردند که سید امین قاسمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و اویس کیانی رئیس هیات مدیره کانون انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کشور به آنها پاسخ دادند.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =