ایلنا نوشت: معاون سابق مدیر امور اوپک بیان کرد: ممکن است در پشت پرده و جلسات محرمانه اختلافاتی وجود داشته باشد، اما آنچه در بازار بروز می‌کند به احتمال زیاد تمدید توافق قبلی اوپک برای کاهش سقف تولید است.

رضا مدیر با اشاره به درخواست اخیر امریکا از اعضای اوپک برای افزایش سقف تولید نفت اظهار داشت: آنچه در سازمان کشورهای تولید کننده نفت تعیین کننده است حق حاکمیت کشورها است، این را نیز باید در نظر داشت که اکنون بر هیچ کس پنهان نیست که روابط ایران و عربستان تا چه حد مخاصمه آمیز است اما در عین حال باید گفت مشابه تقاضای کنونی امریکا از اعضای اوپک را در سال 2000 از سوی ریچاردسون وزیر انرژی امریکا از سعودی‌ها داشته‌ایم که همان زمان نیز مورد تعجب و شگفتی بازار قرار گرفته بود، اکنون باید ببینیم که تقاضای ترامپ چقدر وزرای عضو اوپک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یا از لحاظ سیاسی چه تبعاتی دارد.

وی افزود: اکنون اوپک به سمت غیر اوپک رفته و موافقت کلیدی و اصلی بین عربستان و روسیه خواهد بود و این دو کشور تعیین کننده هستند که این موضوع به لحاظ سیاسی برای اوپک خوب نیست.

معاون سابق مدیر امور اوپک در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر برخی اعضای اوپک مثل ونزوئلا و نیجریه برای تولید و ایران در صادرات مشکل دارند، عربستان نمی‌خواهد قیمت را پایین بیاورد زیرا اولا برای کسری بودجه نیاز به قیمت بالا دارد و از سوی دیگر درسند چشم اندازی که به دنبال عملیاتی کردن آن است قیمت گذاری‌ها کمتر از آن چیزی است که مدنظر عربستان است و روی سهام آرامکو اثر می‌گذارد، بنابراین پیش بینی این است که عربستان نمی‌خواهد به آمریکائی‌ها جواب نه بگوید و از طرفی نمی‌خواهد اقدام جدی هم انجام دهد.

وی گفت: واقعیت این است که عربستان روی کاغذ ادعا می‌کند ظرفیت تولید 12.5 میلیون بشکه در روز را دارد اما در واقعیت توان تولید بیش از 10 میلیون بشکه را ندارد. بقیه کشورها هم ظرفیت تولید کمی دارند، به طوری که تولید 100 هزار بشکه‌ای امارات و 200 هزار بشکه‌ای کویت هم محل تردید است، بقیه کشورها هم ظرفیت مازاد ندارند، فقط روسیه قدرت مانور اضافه کردن 500 هزار بشکه را دارد، اما در عین حال کمپانی‌های نفتی این کشور تعهداتی در بازار دارند که مطابق آن عمل می‌کنند، یعنی اگر بخواهند اضافه هم تولید کنند از این بابت که نمی‌خواهند قیمت‌ها پایین بیاید اقدام نخواهند کرد.

مدیر تاکید کرد: در واقع روسیه و عربستان بر خلاف آمریکا و اروپا و کشورهای مصرف کننده نمی‌خواهند قیمت پایین بیاید بنابراین پیش بینی می‌شود عمدتا قضایای سیاسی تحریم ایران و کاهش تولید ونزوئلا بر بازار اثر نمی‌گذارد و این درخواست آمریکا اقدام جدی در پی ندارد.

وی با بیان اینکه قیمت نفت اکنون از جنبه روانی بالا رفته، یادآور شد: پیش بینی می‌شود تا اجلاس آتی اوپک قیمت‌ها پایین بیاید و در هر حال تصمیم باید بین عربستان و روسیه اتخاذ شود، این را نیز باید در نظر داشت با توجه به اینکه روسیه نمی‌تواند در اجلاس اوپک شرکت کند اوپکی‌ها باید تصمیم نهایی را بگیرند ضمن اینکه عربستان نیز نمی‌تواند مستقیما بگوید که آمریکائی‌ها بدنبال افزایش تولید و کاهش قیمت هستند.

معاون سابق مدیر امور اوپک بیان کرد: ممکن است در پشت پرده و جلسات محرمانه اختلافاتی وجود داشته باشد، اما آنچه در بازار بروز می‌کند به احتمال زیاد تمدید توافق قبلی اوپک برای کاهش سقف تولید است.

وی همچنین به برخی اهداف تولید نفت از شیل‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: ظاهرا قرار بر این بوده که نفت شیل با تولید زودهنگام به عنوان سوپاپی برای بالا نرفتن قیمت‌ها باشد اما میزان تولید کمتر از پیش بینی‌ها بوده و انتظارات را برآورده نکرده است.

وی با اشاره به وضعیت تولید ایران نیز گفت: ایران تعهدی در قبال کاهش تولید نداشته و تلاش می‌کند سقف تولید خودش را حفظ کند، البته اخباری مبنی بر این وجود دارد که پالایشگران اروپایی بخواهند خرید از ایران را کم کنند، بنابراین ما در سه ماه آینده افت کوچکی در تولید خواهیم داشت که بسته به شرایط ممکن است تا چند ماه آینده تشدید شود ولی ایران تمام تلاش خود را می‌کند حداکثر تولید و صادرات را داشته باشد.


223225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =