هنوز ۱۷ کشور توافقنامه پاریس را تصویب نکرده‌اند و از زمانی که ۱۹۷ کشور در اجلاس تغییراقلیم، توافقنامه پاریس را امضا کردند بیش از ۱۷۹ کشور این توافقنامه را تصویب کرده‌اند و هنوز برخی از کشورهایی که سهم زیادی در انتشار گاز گلخانه‌ای دارند این توافقنامه را تصویب نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آخرین کشوری که قرار است به جمع این توافقنامه بپیوندد لیبی است، چند روز پیش نمایندگان این کشور تعهدات خود در توافقنامه پاریس را در مجلس تصویب کردند.

اما هنوز ۱۷ کشور دیگر که در مجموع ۱۱درصد گاز گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند این توافقنامه را تصویب نکرده‌اند.

این فهرست برخی از کشورهایی است که هنوز این توافقنامه را تصویب نکرده‌اند:

روسیه

روسیه بزرگترین منتشر کننده گازهای گلخانه‌ای است که هنوز این توافقنامه را تصویب نکرده است. این کشور ۵درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند و در این توافقنامه متعهد شده که تا سال ۲۰۳۰، میزان انتشار خود را ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش بدخد.

اما در این کشور شرکت‌های فسیلی در حال انجام لابی بسیاری قوی است که در حال اقدام برای عدم تصویب توافقنامه پاریس است.

البته در رابطه با امور بین‌الملل کاخ کرملین جوری نشان می‌دهد که قصد دارد در زمینه تغییراقلیم با دنیا همکاری کند.

ترکیه

از زمان تصویب کنوانسیون اقلیمی سازمان ملل در سال ۱۹۹۲، وابستگی ترکیه به سوخت‌های فسیلی به ویژه ذغال‌سنگ افزایش پیدا کرده به طوری که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور ۱۳۵.۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

برای توافقنامه پاریس هم این کشور بهانه‌های زیادی آورده و استدلال کرده است که چون یک کشور در حال توسعه است نیاز به بودجه اقلیمی برای تصویب توافقنامه پاریس دارد.

ایران

این کشور که یک صادر کننده اصلی نفت و گاز است، ۷۷ درصد انرژی خود را از طریق انتشار گازهای گلخانه‌ای به دست می‌آورد. البته با وجود این موضوع این کشور در صنعت انرژی‌های نو هم توسعه داشته است.

این کشور در توافقنامه پاریس متعهد شده که انتشر گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال ۲۰۳۰، ۴درصد کاهش بدهد. بی‌میلی ایران برای تصویب توافقنامه پاریس ناشی از عدم تمایل آن‌ها به تغییر اقتصادشان است.

سن مارینو

این کشور سهم کمی در میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد و قرار است در هفته آینده برای تصویب تعهد این کشور در توافقنامه پاریس چند جلسه در مجلس برگزار شود.

۴۲۲۳۷

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =