پیش‌بینی ابتلا به بیماری‌های تنفسی با بررسی خون بندناف

ایسنا نوشت:یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران موفق شدند ابتلا به بیماری‌های تنفسی را با بررسی خون بندناف پیش‌بینی کنند.

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد کودکانی که در سه ماه آخر سال در شهر ملبورن استرالیا به دنیا آمده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم هستند.

در این پژوهش که به سرپرستی "دانشگاه لاتراب"(La Trobe University) استرالیا صورت‌ گرفت، یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، خون بندناف به دست آمده از صدها نوزاد که در ملبورن، دانمارک و آلمان به دنیا آمده بودند، تحلیل کردند.

آنها دریافتند نوزادان زاده شده در فصل اوج گرده‌افشانی، سطوح بالایی از "پادتن ای"(IgE) را در خون بندناف خود دارند و این موضوع، نشانه‌ای مبنی بر رشد بیماری‌های مربوط به حساسیت است.

"بیرکان ارباس"(Bircan Erbas)، استادیار دانشگاه لاتراب و پژوهشگر ارشد این بررسی گفت: هدف این پژوهش، تشخیص اثرات قرار گرفتن در معرض گرده‌افشانی شدید در طول دوره بارداری و پس از تولد است.

 پیش‌بینی ابتلا به بیماری‌های تنفسی با بررسی خون بندناف

وی افزود: ما می‌دانیم که قرار گرفتن در معرض گرده‌افشانی در طول دو ماه نخست پس از تولد، می‌تواند به بیماری‌های تنفسی ناشی از حساسیت منجر شود. ما حدس می‌زدیم که این موضوع، طی آخرین مراحل بارداری مهم باشد.

به گفته پژوهشگران، سطح پادتن ای در نوزادانی که در ماه‌های اکتبر و دسامبر در ملبورن به دنیا آمده بودند، بیشتر بود. این پادتن در نوزادان آلمانی و دانمارکی که در ماه آوریل - فصل اوج گرده‌افشانی در اروپا- به دنیا آمده بودند، به بالاترین سطح خود می‌رسید.

در هر حال، این بررسی نشان داد که ممکن است بارداری در فصل گرده‌افشانی، اثرات محافظتی بر نوزادان داشته باشد. ارباس ادامه داد: ما دریافتیم که این نوزادان، سطح پایین‌تری از پادتن ای در خون خود دارند. این یافته‌های قابل توجه، حاکی از رشد احتمالی یک مانع حساسیت‌زا هستند اما برای اثبات این موضوع، باید بررسی‌های بیشتری انجام شوند.

لازم به ذکر است که معنای این نتایج، این نیست که همه نوزادان زاده شده در طول این فصل، به بیماری تنفسی مبتلا می‌شوند، بلکه فقط بینش‌ جدیدی در مورد این موضوع ارائه می‌دهد و می‌تواند به پیش‌بینی و کنترل بیماری‌های تنفسی از جمله آسم کمک کند.

این پژوهش، در مجله "Environment International" به چاپ رسید.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =