۰ نفر
۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰

مهدی شیخ *

مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+4 برای حفظ برجام روند پر پیچ و خمی خواهد داشت و هر لحظه امکان دارد اتفاقی بیفتد و طرف مقابل در موضع گیری هایش تغییراتی را اعمال کند، بنابراین از الان خیلی نمی شود درباره خروجی و نتیجه نهایی گفتگوها نظر داد و حساب کرد. اما آنچه تا الان روشن است، اینکه اروپایی ها خواستند، تصمیم گرفتند و این عزم را نشان دادند که پای برجام می ایستند. البته نکته حائز اهمیت، «خواستن» نیست بلکه «توانایی» اجرای تصمیمات مهم است. اروپایی ها در صحنه عمل باید مشخص کنند که مقابل آمریکا چقدر توانمند در اجرا و پیگیری سیاست های مستقل هستند. حفظ برجام تنها با روسیه و چین امکان پذیر نیست بلکه اروپایی ها نیز باید بیایند و کمک کنند تا اعتبار معاهدات بین المللی حفظ شود.

امروز تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در حال رایزنی است، این تیم هرچقدر از داخل کشور پشتوانه قوی‌تری برای خود احساس کند مطمئناً محکم‌تر با اروپا وارد رایزنی می شود. سخنان اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام، بسیار پشتوانه خوبی بود و پیام واضحی به طرف مقابل داد. بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب، همه جریان های سیاسی تکلیف خود را متوجه شدند، گرچه هر کدام موضعی دارند و جامعه ما نیز متکثر است؛ اما همه پشت تصمیم نظام می ایستند و منافع ملی را در اولویت قرار می دهند.

البته اینکه آینده برجام چه می شود؟ هنوز قابل ارزیابی نیست. قطعا مسیر کش و قوس داری را طی می کند، به این معنی که نه می توان گفت یقینا آینده روشنی خواهد داشت و نه آنکه 100 درصد عاقبتی تیره و تار برایش رقم خواهد خورد؛ بلکه مدتی می ماند تا انشاءالله ببینیم چه مسیری ترسیم می شود.

* نماینده مردم تهران، ری، اسلام‌شهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779566

برچسب‌ها